Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Grădinița 2.0: Conectare și empatie în educația timpurie a oferit idei, argumente și tehnici de comunicare cu familia și integrare a tehnologiei în activitatea de la grădiniță

1

Evenimentul a avut în prim plan importanța implicării părinților în educația copiilor și a punctat rolul tehnologiei în educația timpurie, în special în contextul actual. Oana Moșoiu, Mirela Horumbă și Valentina Secară au susținut prezentări în cadrul evenimentului. Conferința online, facilitată de Kinderpedia, a fost al treilea eveniment din seria Grădinița 2.0, inițiată in februarie 2019.

Conferința online GRĂDINIȚA 2.0: Conectare și empatie în educația timpurie, facilitată de Kinderpedia, a avut loc pe 22 octombrie, de la ora 16:30 și a fost urmărită live, pe ZOOM și Facebook, de peste 800 de educatori și directori de grădinițe, interesați de tactici și instrumente eficiente de comunicare cu familia și de cum pot integra tehnologia în educația timpurie. Evenimentul a beneficiat de prezența a trei experți și lideri respectați în domeniul educației, care au răspuns la principalele întrebări legate de comunicarea între grădiniță și părinți: De ce comunicăm cu familia? Ce comunicăm cu familia? Cum comunicăm cu familia? Pentru cei care nu au reușit să se conecteze live, înregistrarea conferinței este disponibilă pe pagina de Facebook a Kinderpedia pentru încă o săptămână, la acest link.

Oana Moșoiu, Mirela Horumbă și Valentina Secară au oferit participanților informații și instrumente concrete de comunicare cu familia

Oana Moșoiu, Lector universitar, doctor în Științele Educației la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, trainer și expert în educație, formare și evaluare, a pus în discuție conținutul comunicării între grădiniță și familie, în funcție de nevoile de comunicare și scenariul de învățare, precum și ce rol are tehnologia în acest proces. Oana a vorbit și despre împărțirea rolurilor în educație între părinți și educatori în această perioadă.

Comunicăm cu familia deoarece comunicarea este baza interacțiunii noastre umane, dar și pentru că una din nevoile fundamentale ale părinților este să știe cât mai multe despre ce a făcut copilul la grădiniță. În varianta online, comunicarea vizează mai multe dimensiuni, iar părintele se transformă în partener educațional și preia o parte din rolul educatorului. Este nevoie de o comunicare intensă, deschisă și asertivă pentru a împărți responsabilitatea educării copiilor.

În cazul învățării online, educatorii comunică o serie de repere, astfel încât părinții să poată urmări cele patru dimensiuni de dezvoltare: fizică, cognitivă, emoțională și socială. În această perioadă, din dimensiunea fizică lipsesc senzorialitatea și kinestezia, pe care trebuie să le compensăm prin activități făcute acasă. Interacțiunea directă din dimensiunea fizică se compensează prin interacțiune virtuală, deoarece copiii au nevoie în continuare să își vadă colegii și să se conecteze cu ei. În dimensiunea emoțională, emoțiile copiilor se întâlnesc cu cele ale părinților, iar părinții au rolul de a-și echilibra emoțional copiii și de a le da certitudine în incertitudine”, a punctat Oana Moșoiu în cadrul prezentării.

În final, Oana le-a transmis educatorilor că principiile pedagogice nu se schimbă odată cu pandemia. Psihologia umană este aceeași, nevoile au rămas, doar că acum le răspundem prin medierea tehnologiei. De aceea, trebuie să acordăm atenție atât copiilor, cât și părinților, prin menținerea unei comunicări consecvente. Părinții nu trebuie să se teamă că în această perioadă copiii nu vor progresa. Atâta timp cât reușim să îi implicăm în activitățile noastre, să le creăm o rutină și să ne conectăm cu ei, măcar fizic, atunci când avem și noi de lucru, copiii vor avea siguranța și certitudinea că au sprijinul părintelui.

Mirela Horumbă, Psiholog și psihoterapeut, Antrenor de bună stare, a vorbit despre motivația din spatele comunicării dintre grădiniță și familie, care sunt implicațiile lipsei de comunicare și ce oportunități sau limitări are tehnologia în această relație.

Dacă ar fi să sumarizăm într-o singură expresie nevoia principală cu care ne confruntăm în prezent, aceasta este securizarea emoțională. Dezvoltarea copilului se bazează pe relația de încredere dintre dascăl și părinți. Această relație are potențial să se construiască acum, când avem nevoie să ne bazăm unii pe ceilalți și să sporim încrederea. Zona de securizare emoțională se traduce în nevoia de predictibilitate și siguranță a copilului. Este o perioadă oportună să discutăm cu copiii și să îi asigurăm că împreună vom găsi o cale de a depăși această situație.

Este important de știut că uneori poate apărea senzația de epuizare, în care simțim că este prea mult. Atunci, avem nevoie de pauze și să reușim să trecem peste aceste momente, să nu le lăsăm să se transforme în lipsă de toleranță în relația cu copiii și alți membri ai familiei. E mult mai sănătos să ne luăm pauze decât sa ramânem într-o situație care ne ridică provocări greu de dus. Când părintele simte că nu mai poate, este important să ia măsuri, să ceară ajutorul, pentru că este mult mai sănătos să previi decât să repari, a subliniat Mirela Horumbă importanța echilibrului emoțional în această perioadă.

Este un moment special, care ne învață să fim mai buni, mai darnici, să facem lucrurile altfel, mai ales prin abordarea de spirit de echipă. Suntem toți în echipa educației timpurii, în care avem la dispoziție instrumente care ne fac viața mai ușoară. Important este să abordăm lucrurile într-o manieră de creștere, în care fiecare dintre noi să fie conștient de contribuția sa la binele celuilalt”, a mai adăugat Mirela.

Valentina Secară, Fondatoare Acorns Nurseries a prezentat modalități concrete de comunicare cu familia, instrumente practice prin care îi putem ține pe părinți aproape, indiferent de scenariul de învățare și în ce măsură poate ajuta tehnologia în conectarea cu părinții și copiii, în funcție de vârstă.

Suntem intr-o situație apărută brusc, în care este foarte important să punem accent pe flexibilitate și să folosim conjunctura dată pentru a ne dezvolta, nu pentru a ne bloca. Este esențial să stabilim un parteneriat cu părinții, în care să comunicăm obiectivele noastre, dar să aflăm și așteptările părinților.

Focusul comunicării dintre grădiniță și părinți este copilul. Procesul educațional este despre copil, nu are legătură cu părintele sau educatorul, de aceea educatorii trebuie să își ajusteze modul de gândire și limbajul având în prim plan copilul, a punctat Valentina Secară cadrul adecvat al comunicării între grădiniță și părinți.

Este important să știm că și părintele se simte neputincios uneori, de aceea comunicarea trebuie făcută cu delicatețe, să transmitem părintelui că suntem acolo pentru el. Educatorul este expertul, dar are nevoie de implicarea părintelui în procesul educațional. Comunicarea trebuie să fie obiectivă și foarte clară și să conțină elementul de predictibilitate. Cu cât ajungem la mai multe metode de comunicare cu părinții, cu atât vom avea viața mai ușoară ca educatori.

La final, Valentina Secară a lansat educatorilor câteva teme de reflecție, pe baza cărora să își construiască comunicarea cu părinții – Cum arătați că sunteți disponibili în comunicare? Dacă sunt aspecte pe care nu le faceți foarte bine, cum anume le puteți îmbunătăți? Unde sunteți în comunicare, ce puteți îmbunătăți, ce instrumente puteți folosi? Cum oferiți posibilitatea părinților să își cunoască mai bine copiii?”

Evenimentul GRĂDINIȚA 2.0: Conectare și empatie în educația timpurie este al treilea din seria Grădinița 2.0, ce a luat naștere în 2019.

În urmă cu doi ani, cand am creat conceptul conferinței Grădinița 2.0, ne gândeam la moduri creative de a comunica nevoia unui parteneriat între grădinițe și familie. Activam deja de ani buni în domeniul educației și înțelesesem foarte bine că soluția pe care noi am creat-o, Kinderpedia, le este de cel mai mare folos celor care îmbrățișează aceeași filozofie ca și noi, că părinții și dascălii trebuie să fie o echipă și că doar împreună pot să contribuie eficient la dezvoltarea armonioasă a copilului. Comunicarea deschisă, transparentă cu părinții este chiar fundația acestui parteneriat. Este primul pas către empatie, acceptare, încredere și apoi, desigur, dezvoltare”, a declarat Evelina Necula, Co-fondatoare Kinderpedia

Conferința online GRĂDINIȚA 2.0: Conectare și empatie în educația timpurie a fost facilitată de Kinderpedia, soluția completă de comunicare și management pentru educație. Platforma reunește toate instrumentele administrative necesare pentru buna desfășurare a orelor la clasă. De la check-in cu QR code pentru a face prezența elevilor, sau accesul instantaneu la orar, catalog și carnet de note, până la predarea video la distanță și modulul de teme sau mesageria rapidă, Kinderpedia furnizează infrastructura digitală pentru modernizarea sistemului de învățământ din România, precum și la nivel european. În plus, platforma oferă funcții de facturare automată, management financiar și plată online a taxelor școlii, prin integrarea cu sisteme de plată electronice.

Partenerii media ai evenimentului Educație conectată: Școala în 2020: Vocea Parintilor, Radio Itsy Bitsy, GOKid, Totul despre mame, Depici.ro, Prescolar.ro, România Pozitivă, Psychologies.

Despre Kinderpedia

Kinderpedia este o soluție completă de comunicare și management dedicată educației, ce reflectă viziunea celor trei fondatori, Daniel Rogoz, Evelina Necula și Valentin Ilea de a transforma educația prin optimizarea proceselor administrative și plasarea colaborării între dascăl și părinte în centrul actului educațional. Kinderpedia s-a născut în 2015, în urma unei finanțări europene de 135,000 de euro. Astăzi, investițiile în platforma totalizează aproape un milion de euro.

Între modulele Kinderpedia se numără: managementul copiilor și al familiilor, managementul grupelor, orarul de activități, calendarul de evenimente, meniul săptămânal, check-în pe baza de QR code, catalogul, predarea video la distanță, carnetul de note, modulul de teme, mesageria rapidă, înscrierea și planificarea capacității, managementul personalului, cronologie zilnică și raportare, observații individuale pentru fiecare activitate, galerie foto și video, notificări push personalizabile pe aplicația mobilă, registrul medical al copiilor, modul de chestionare, modul de newsletter, stocarea de documente în cloud, managementul mai multor locații, rapoarte personalizate, prognoza veniturilor, facturarea automată, plăți online, în aplicație.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Un comentariu

  1. avatar

    Foarte Interesant!!! Bravo romania pozitiva! imi place cand scrieti despre educatie si imolicarea activa a oamenilor de bine

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.