Generaţia G (GROW) – Jurnal de pseudo-cercetător aflat în căutarea unor semnificaţii (1)

0

autor text: Stefan Palarie

Următoarele impresii despre Generaţia G sunt scrise din perspectiva personală – pe baza unor observaţii realizate de-a lungul timpului şi accelerate cu ocazia GROW Summer Camp – o tabără cu 110 adolescenţi din întreaga ţară, ce a avut loc în luna iulie 2015.

Simt nevoia să mă descarc, să pun pe hârtie toate concluziile personale şi toate lucrurile învăţate despre adolescenţii pe care îi întâlnim şi cu care lucrăm în programele educaţionale marca Şcoala de Valori. În timp ce scriu simt furnicăturile din degete şi îmi aduc aminte că trebuie să fac asta dacă vreau să mai pot dormi liniştit noaptea. Mă simt ca tânărul Jake din Avatar care în fiecare dimineaţă şi seara realiza un video-jurnal tocmai pentru a “înregistra” cât mai detaliat datele experimentului. Scriu cu febrilitatea unui cercetător care simte că este aproape de o descoperire epocală (câtă vanitate!), dar care încă mai are de pus în ordine gânduri, emoţii, idei.

stefan-palarie-grow-scoala-de-valori-630x419

Şi totuşi, ca raţionalul să controleze emoţionalul, este important să încep prin a preciza cine sunt membrii generaţiei GROW de care vorbesc. Sunt adolescenţi cu vârste între 15 şi 17 ani, provenind din aproximativ 20 de oraşe ale României. Cei mai mulţi studiază în colegii naţionale sau licee foarte bune, au familii care investesc în educaţie şi în viitorul propriilor copii, vorbesc limba engleză la nivel conversaţional, sunt indivizi curioşi şi mânaţi de dorinţa de a învăţa şi mai mult, de a fi permanent mai buni. Asta este tabloul de intrare, dar hai să vedem separat ce putem spune despre “adolescenţii G”, dupa 5 ani de lucru cu liceenii:

MEMBRII GENERATIEI G AU INCREDERE IN EI

Stau clar pe propriile picioare. Fie că au părinţi care îi tratează de la egal la egal şi care le dau încredere în fiecare zi, fie că au părinţi cu care se află în conflict perpetuu – membrii generaţiei G se luptă pentru lucrurile în care cred. Au puterea să contorsioneze cu maximă îndemânare şi viteză realitatea din jur pentru a le deservi voinţei proprii. Caută oameni cu care împărtăşesc aceleaşi pasiuni. Le scriu acestor oameni direct, intră în contact cu ei, îi intreabă. Se desprind de cei care îi trag in jos, se lipesc de cei de la care consideră că eu de învăţat.

O mare parte dintre ei ştiu ce vor să facă în viaţă – vor să devină medici, regizori, artişti, muzicieni, dansatori, inovatori, antreprenori. Cei care nu ştiu ce drum să urmeze au liniştea că se află în cel mai bun proces prin care înca sunt în căutarea a ceea ce vor să facă. Dar au încredere în ei. Multă încredere. Îţi pot spune pe nume ţie ca adult. Se pot uita în ochii tăi atunci când vorbesc cu tine. (Academicul “dumneavoastră” este foarte înrădăcinat în exprimarea unora dintre liceni; mărturie stau atelierele şi training-urile pe care le-am ţinut cu mii de adolecenţi şi studenţi.) Îţi testează uneori limitele, dar cu politeţea pregatită de a se întoarce înapoi în spatele liniei dacă înţeleg că îndrăzneala e apreciată doar până la un anumit nivel.

MEMBRII GENERATIEI G SE EXPRIMA

Sunt gata să îţi spună în orice moment ce cred. Comunică liber şi bogat cu cei din jur. În felul ăsta îşi fac uşor prieteni. Îi vei vedea că urcă pe scenă şi vorbesc cu lejeritate sau cu trac controlat în faţa altor sute de colegi. Unii au voci superbe şi îţi dau fiori pe spate când cântă câte un pasaj muzical conectaţi la propriile emoţii. Alţii fac beatbox. Unii cântă la chitară – folk sau rock. Alţii cântă hip-hop sau rap.
Se îmbracă în haine care îi reprezintă. De la hainele alese până la accesoriile care subliniază exprimarea personalităţii lor. De la tunsoarea folosită până la cât de des îşi schimbă hainele în aceeaşi zi atunci când sunt într-o tabără. Unii sunt serioşi şi sobri. Alţii sunt expansivi şi coloraţi. Unii adoptă stilul sportiv, alţii se folosesc de stilul elegant. Dar toţi au energie vibrantă în întreaga lor prezenţă.
Sunt deştepţi. Îţi poti da seama de asta pentru că au un fin simţ al umorului. Iau glumele tale şi le duc mai departe. Au iscusinţa de a crea (nu doar reproduce) anecdote memorabile, de a crea jocuri de cuvinte, de a imita, de a folosi orice din mediul înconjurător pentru a-l transforma apoi într-o povestire de un umor epic.

MEMBRII GENERATIEI G CONSTRUIESC

Membrii generaţiei G sunt peste tot. Sunt implicaţi în evenimente underground sau evenimente culturale, artistice sau sportive consacrate. Îi vei întâlni în vară fie ca voluntari la Constanţa la The Color Run sau mai târziu în toată ţara, fie la Untold sau la la festivalul Jazz in the Parc, îi vei regăsi apoi după începerea şcolii în grupurile de iniţiativă a şcolii pentru piese de teatru sau proiecte de ecologie. Când mai au timp, mai participă la o ediţie de GROW şi apoi pleacă într-o tabără de Leadership Autentic sau una internaţională.

MEMBRII GENERATIEI G CITESC SI FOLOSESC TEHNOLOGIA PENTRU A INVATA, A CREA SI A SE EXPRIMA

Pe membrii generaţiei G îi găseşti după ora de stingere a taberei furişaţi în afara camerelor şi stând în perechi pe balansoar cu cărţi în mana. Unii citesc romane de dragoste. Alţii citesc filosofie. La 15 ani, un adolescent din Tîrgu-Mureş discuta aprins cu o adolscentă din Cluj despre motivele nihilismului la Cioran. Ca pseudo-cercetător, îi găsesc acolo pe balansoar şi, după ce îmi dau seama ce se întâmplă, plec mai departe cu ochii umezi şi cu speranţa în suflet că fiecare adolescent din ţara asta va trece măcar o secundă a vieţii lor cât mai aproape de acel fel de balansoar şi acel fel de moment.

Cei care nu citesc cărţi sunt conectaţi la ecrane. Separat de reţele sociale, consumă informaţie şi cunoştinţe. Sunt conectaţi în mici “triburi” la temele pasiunilor lor. O adolescentă din Oradea îmi spune că a învăţat acasă singură să cânte la pian şi la chitară de pe Youtube. O aud noaptea cum cântă împreună cu colegele de cameră.
Un adolescent foloseşte telefonul mobil pentru a captura imagini memorabile, a le edita şi apoi a le transforma în postere 9gag care fac o sală întreagă să râdă până la lacrimi. Asemănător cu cazul scandalului din martie 2015, din Liceul “Gheorghe Şincai” din Cluj, unde 61 de elevi de liceu au fost sancţionaţi disciplinar pentru că au postat pe un grup privat de Facebook poze cu profesorii lor însoţite de comentarii tendenţioase, vei descoperi rapid că la adolescenţă curajul se manifestă şi în îndrăzneala de a utiliza asolut TOATE cuvintele posibile. În cercuri închise, ei nu găsesc asta ca fiind lipsit de respect, ci mai degrabă amuzant, odată ieşit din cercul lor de încredere, acel material poate deveni exploziv – pur şi se întoarce împotriva lor.

Un altul îmi arată EP-urile hip-hop în care beat-ul a fost produs acasă de un free-software şi “ridicate“ apoi pe sondcloud.com. Una din adolescente are un vblog urmărit de câteva mii de alţi adolescenţi din oraşul ei, dar şi din restul ţării.

Îmi povestesc cum la şcoală, la nivel de clasă, folosesc grupuri de WhatsApp şi /sau grupuri de Facebook închise, unde uneori mai schimbă teme şi informaţii, dar din păcate cel mai des aceste grupuri sunt abuzate de micii “tauri” ai clasei, fie (din nou) prin limbaj, fie prin conţinut lipsit de valoare. De aceea, sunt mai degrabă mândri de wall-urile şi cover-photo-urile lor, prin care se exprimă la fel ca prin haine. Acolo vei găsi la ei citate din Nichita Stănescu sau melodii care reuşesc să pună în versuri cel mai bine ceea ce se petrece în mintea şi sufletele lor. Din nou te va şoca cum lângă un citat de o sensibilitate îngerească, vei gasi imediat un “f*ck!” şi alte câteva cuvinte în aceeaşi direcţie, dar în limba română. Cine va interpreta cuvintele dure ca semn de superficialitate sau lipsă de educaţie, deja va fi judecat prea repede, prea uşor şi prea superficial universul unui astfel de adolescent.

adolescenti

MEMBRII GENERATIEI G NU DORM

Este o realitate. Indubitabilă şi, aparent, de neevitat. Luaţi la întrebări, adolescenţii îţi spun cu smerenie că în timpul şcolii, în intervalul luni-vineri, de obicei se culcă la orele 2 sau 3 dimineaţă. Excepţional, 5 sau 6 dimineaţa. Se trezesc până în ora 8:00. Asta îi lasă în medie cu un somn de 4-5 ore pe noapte. Şocul îl ai când înţelegi că în timpul verii, când au vacanţă, dorm şi mai puţin. Se laudă cu perioade de 24 sau 36 de ore de lipsă de somn. Pare să fie un fel de maraton al nesomnului. Având calculator, tabletă şi telefon în camera personală, adolescenţii adorm mult după ora de somn a părinţilor. Profesori cu care am vorbit mi-au spus că la 3 dimineaţa îşi găsesc elevii pe Facebook “plăcând” articole sau poze sau comentarii ale colegilor de clasă.
Pe de o parte, lipsa de somn le justifică randamentul personal – şcoală, voluntariat, învăţare online, cerc de prieteni, pasiuni. În egală măsură, puţinul somn justifică şi faptul că a doua zi beau băuturi energizante sau cu mult zahăr şi mănâncă apoi “alimente” cu conţinut ridicat de grăsimi sau/şi zahăr.

MEMBRII GENERATIEI G POT FACE ORICE IN CADRUL CONSTRUIT CORECT

Ca o concluzie personală finală, cred că adolescenţii G sunt absolut “umani”. O combinaţie dintre potenţial constructiv şi distructiv maxim, foarte bine agitat şi acidulat. Aceeaşi adolescenţi puşi în cadrul potrivit pot să creeze şi să construiască mai rapid, mai eficient şi mai inovativ decât orice adult. Aceiaşi indivizi, în alt context, pot să abuzeze de sine şi de ceilalţi şi se pot arunca în spirala distructivă a neexistenţei.

Ce este absolut fantastic la ei este că nu au rezerve. Joacă totul pe o singură carte. Atunci când sunt “în ceva” sunt cu totul înăuntru. Se împing cu toată fiinţa şi cu tot ce au, muşchi, creier şi inimă la marginea fiecărei secunde. Sunt acolo 100% prezenţi, gata să se înfrupte din următoarea clipă oferită de viaţă. Îşi trăiesc în felul acesta vieţile în mod prezent, intens, continuu. Au încredere oarbă şi nebună în propriile forţe şi în propria judecată. Este ştiinţific dovedit că (la modul în care funcţioneaza creierul în transformare al adolescentului) iau în considerare mult mai puternic recompensele decât pericolele. Dacă ajung la marginea prăpastiei, sub formă de rămăşag pus cu alţii sau cu propria persoană, sunt gata să facă încă un pas peste linie pentru a vedea ce se poate întâmpla mai departe.

Aşa sunt ei, aşa probabil că au fost, aşa probabil că vor fi.

grow-summer-camp-1

Ce NU putem face este să ne căinăm de pe margine – “domne, tzzz-tzzz-tzzz, generaţia de tineri de astăzi nu mai este cum era odată!!!” ca şi cum această generaţie creşte în neantul vidului înconjurător şi îşi poartă singură responsabilitatea propriei dezvoltări şi creaţii.
Eu CRED că este rolul nostru (al celor trecuţi prin adolescenţă) să punem sub picioarele lor încă o treaptă atunci când trec de muchia prăpastiei.

Şi e datoria noastră să stăm de vorbă cu ei.
Să stăm de vorbă cu ei cu intenţia de a asculta mai mult decât a spune.
Să stăm de vorbă cu ei cu dorinţa sacră de a nu schimba prin acţiune directă nimic din ceea ce ei simt, gândesc sau cred.

Dar să stăm de vorbă cu ei cu intenţia neascunsă de a le crea lumi şi spaţii în care singuri să se descopere şi în care singuri să descopere ce potenţial de creaţie au atunci când, pornind din interior, îşi descoperă nordul şi sudul. Să-i sprijinim să îşi descopere valorile personale şi să descopere ce fel de lume vor să construiască în jur pornind de la aceste valori personale.

Să ne auzim cu bine până data viitoare. Şi dacă între timp te vei întâlni pe stradă, în autobuz, la mare sau la munte cu un adolescent “G”… adu-ţi doar aminte că şi TU ai fost cândva exact la fel. Doar ca între timp … ai uitat.

autor text: Stefan Palarie

Despre autor

avatar

Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăți bazate pe valori prin educație inovativă. Punem sub semnul întrebării granițele educației tradiționale și creăm oportunitatea persoanelor de a accesa informații de valoare, experiențe de formare a caracterului, de a interacționa cu modele pozitive și de a avea expunere internațională, cu scopul de a crește responsabilitatea personală și controlul fiecăruia asupra alegerilor personale.

Comentează