Filmul documentar devine o metodă alternativă de educație pentru tineri

0

 Cea de-a noua ediție a caravanei educaționale Guerilla Verde s-a încheiat. Această ediție a fost de departe cea mai importantă din punct de vedere al participanților. Cei peste 5.000 de participanți, din 62 de școli înscrise în proiect s-au bucurat  de vizionarea și găzduirea, în premieră, a proiecției filmului documentar „CHASING ICE” în România. Atât documentarul, cât și sesiunile de Q&A s-au constituit drept o formă alternativă de educație – educația prin film. București, Timișoara, Cluj-Napoca, Iași, Brașov, Ploiești și Sibiu au fost oraşele vizitate în perioada 24 martie – 13 mai. Următoarea ediție a caravanei va fi organizată în perioada octombrie-noiembrie 2014.

AFIS Guerilla_ed 9a_martie

Punctul forte al acestei ediții l-a constituit aducerea în premieră a filmului documentar “CHASING ICE”, un experiment al unuia dintre cei mai apreciați fotografi de mediu, James Balog, care surprinde, pe o perioadă de mai mulţi ani, topirea gheţarilor. Imaginile surprinse sunt bântuitor de frumoase, înregistrările video comprimă ani în secunde şi arată milenari munţi de gheaţă dispărând într-un ritm îngrijorător. Participanții au fost cu adevărat impresionați de imaginile reliefate de documentar, care dezvăluie modul în care încălzirea globală duce la topirea ghețarilor. De aceea, premiera filmului „CHASING ICE” în Romania a fost și un mijloc de conştientizare a tinerilor asupra importanței protecției mediului.

”Toți suntem adepții tehnologiei, indiferent de vârsta, dar mai cu seama tinerii sunt cei care reacționează pozitiv la orice tip de informație transmisă prin intermediul multimedia. A ne folosi de filmul documentar pentru a le îndrepta atenția către un subiect atât de actual cum este încălzirea globală, sau pentru a le exemplifica beneficiile implicării în acțiuni de voluntariat, s-a dovedit a fi o modalitate eficientă și de impact. Această ediție a înregistrat peste 5.000 de participanți, ceea ce înseamnă că tot mai mulți profesori sunt conștienți de importanța expunerii și implicării tinerilor în astfel de evenimente. Ne pregătim deja pentru ediția din toamnă cu altă premieră și invitați speciali.”, declară Nicoleta Talpeș, Managing Partner, Media Image Factory, organizatorul caravanei Guerilla Verde.

Proiectul Guerilla Verde a devenit, prin cele noua ediții, un mijloc de educație alternativă, care se dovedește a fi tot mai atractivă pentru tineri. Atât studenții, cât și elevii se orientează către tehnologie, sunt tot timpul conectați la rețele de socializare, iar filmul este una din marile pasiuni ale acestora. Guerilla Verde a reușit să transforme această dependență de tehnologie și de socializare într-un lucru benefic pentru ei, prin proiecţii de film, interacțiune și varietate. Vizionarea filmului și discuțiile purtate ulterior cu organizatorii, cu reprezentanții organizațiilor de mediu și nu în ultimul rând, cu profesorii, s-a dovedit a fi formula cea mai fericită  pentru organizarea întâlnirilor cu tinerii.  Însă nu doar ei au fost atrași de alternativa oferită de Guerilla Verde, ci și profesorii care au considerat la rândul lor, că filmul este un instrument din ce în ce mai prețios în stârnirea interesului unui elev sau student.

„Consider că a fost o activitate educativă în care am văzut foarte multe obiecte create din materiale pe care cei mai mulţi dintre oameni le-ar arunca. Am fost impresionat când am aflat, de exemplu, că un om a folosit timp de 10 ani o jumătate de top de hârtie (prin reciclare). În concluzie, pot spune că această activitate în care am fost îndrumat și spre voluntariat mi-a trezit interes, iar din vara acestui an mă voi înscrie și eu într-un proiect.”, declară un elev de clasa a X-a, de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București.

În perioada 24 martie – 13 mai, caravana Guerilla Verde a avut un traseu bine stabilit. Școlile și universitățile din București, Brașov, Ploiești, Sibiu, Iași, Timișoara și Cluj-Napoca au fost gazdele celei de-a noua ediții a caravanei educaționale, care s-au dovedit a fi foarte receptive la mesajul transmis de organizatori, fapt dovedit de numărul foarte mare de participanți – peste 60 de unități de învățământ din toate cele șapte orașe. În ciuda faptului că organizatorii nu au putut fi prezenți fizic la toate evenimentele, datorită numărului mare de solicitări, au fost puse la dispoziția celor interesați materialele necesare organizării proiecțiilor. Și în această ediţie intrarea a  fost liberă, iar participanții s-au putut întâlni cu reprezentanți ai organizațiilor de mediu, recunoscute în România, care au prezentat programele de voluntariat pe care le au în derulare.

”Raiffeisen Bank susține comunitățile în care este prezentă investind în educație, protecția mediului – în special a celui urban -, în promovarea sportului, ca stil de viața sănătos dar și în arta și cultură sau proiecte sociale. Guerilla Verde este o oportunitate foarte bună pentru noi de a combina educația cu protecția mediului, pentru a obține astfel implicare comunitară din partea tinerilor și creșterea gradului de conștientizare a cetățenilor față de consecințele actualului stil de viața.” declară Suzana Gras, Ofițer Comunicare și Relații Publice, Raiffeisen Bank.

”IBM beneficiază de o experiență de decenii în promovarea responsabilității față de mediul înconjurător, de o capacitate fără egal de inovare în IT și afaceri la nivel global, fiind o companie unică în ceea ce privește abilitatea de a construi un viitor durabil pentru clienții săi, pentru IBM și pentru societate în ansamblu. Credem că tehnologia informației joacă un rol extrem de important în soluționarea numeroaselor probleme ecologice cu care ne confruntăm, cum ar fi conservarea resurselor din ce în ce mai reduse, în condițiile unei creșteri explozive a cererii mondiale, reducerea poluării, minimizarea impactului activităților noastre asupra mediului înconjurător și obținerea de surse de energie alternativă sigure și regenerabile. În acest context, susținem proiectul Guerilla Verde din acest an datorită componentei educative pe care o prezintă spre responsabilizarea tinerei generații față de protecția mediului înconjurător, încadrându-l în suita noastră de programe derulate pe linia de CSR a companiei.” declară Maria-Luiza Jipescu, Corporate Citizenship & Corporate Affairs Manager IBM Romania.

Proiectul s-a derulat sub egida Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice, Ministerului Educaţiei, ANPM, APM Brașov, APM Timiș, APM Iași, APM Sibiu, Regia Autonomă de Servicii Publice Ploiești. Ediția a IX-a a fost organizată cu sprijinul Raiffeisen Bank, IBM și Apa Nova Ploiești. Parteneri media: Cariereonline.ro, Teen Press, TeleMIasi, Realitatea.ro, Green Report, Business24, Ziare.com, Timișoara Express, Gala Societății Civile, StopCo2, Radio Rfi, România Pozitivă, Port.ro, Ziarul de Iași, Iașiforfun.ro.

Parteneri ONG: MaiMultVerde, Green Revolution, Salvaţi Dunarea și Delta, Estenest, Regional Environmental Center, Clubul de Ecologie și Turism Moldavia Pașcani,  Asociația Grupul SistemIS, Asociația PLUG IN, Asociația „Ecoterra”, Asociația Mai Bine Iași.

Guerilla Verde este prima caravană educaţională prin film cu mesaj ecologic din România. Alte informații: 9 ediţii organizate; peste 20.000 de participanţi: tineri, elevi, autorităţi, presă, parteneri; 20 filme proiectate cu mesaj ecologic educaţional; 200 de şcoli, 50 licee şi 10 universităţi din peste 22 de oraşe.

Programul proiecţiilor din această ediţie este disponibil pe: www.guerillaverde.ro . Următoarea ediție a caravanei va fi organizată în perioada octombrie-noiembrie 2014.

 

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează