Elevii liceelor tehnice își vor găsi mai ușor un loc de muncă

0

Parteneriat mediul educațional – mediul industrial pentru dezvoltarea învățământului profesional și tehnic românesc

  • Se elaborează noi standarde de pregătire profesională pentru învățământul profesional și tehnic, care să răspundă cerințelor pieței muncii și să asigure absolvenților o pregătire relevantă pentru a ocupa un loc de muncă în domeniul pentru care se pregătesc.
  • Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic colaborează cu TenarisSilcotub și Michelin pentru a dezvolta curriculumul școlar

CNDIPT 2

Elevii unităților de învățământ profesional și tehnic din România vor avea parte de un curriculum adaptat cerințelor de pe piața muncii, care le va permite să își găsească mult mai ușor un loc de muncă după absolvire.

Standardele de pregătire profesională dezvoltate prin consultarea specialiștilor TenarisSilcotub și Michelin, dar și a altor specialiști din cadrul mai multor societăți economice din județul Sălaj, sunt aferente calificărilor profesionale din domeniile mecanică, electric și electronică automatizări. Au fost avute în vedere, în mod special, calificările: tehnician prelucrări pe mașini cu comandă numerică, tehnician prelucrări la cald, tehnician mecanic pentru întreținere și reparații, tehnician mecatronist, operator pe mașini cu comandă numerică și sculer matrițer.

Aceste modificări vin în urma unui parteneriat de colaborare încheiat de Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) din cadrul Ministerului Educației Naționale și companiile TenarisSilcotub și Michelin, având alături Inspectoratul Școlar Județean Sălaj. Sub coordonarea CNDIPT, grupul de lucru format din cadre didactice din întreaga țară, s-a întâlnit la Zalău cu reprezentanții industriei locale pentru a analiza cerințele actuale și viitoare de pe piața muncii și a actualiza curriculumul școlar, în așa fel încât elevii să dobândească noțiuni aplicate din domeniile de pregătire profesională mecanică, electric și electronică ‑ automatizări.

Profesorii care au făcut parte din grupul de lucru coordonat de CNDIPT au vizitat platformele industriale ale TenarisSilcotub și Michelin, pentru a urmări procesele de producție, tehnologiile și echipamentele celor două companii și a putea realiza corelarea dintre cunoștințele, abilitățile și competențele necesare pe piața muncii și cele dobândite de elevi în școală. Întâlnirile au avut loc la Zalău, în județul Sălaj, în lunile mai și octombrie ale acestui an, la inițiativa principalelor companii industriale ce operează la nivel local, ca parte a programelor acestora de sprijinire a dezvoltării învățământului profesional și tehnic.

Un astfel de model de bună practică este colaborarea între compania TenarisSilcotub și Liceul Tehnologic „Mihai Viteazu” și Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian” din Zalău, care au beneficiat de investiții de peste 600.000 de dolari pentru crearea și echiparea a două laboratoare cu tehnologii și echipamente de ultimă generație, similare celor folosite astăzi în industrie la nivel mondial: un laborator de pneumatică-hidraulică și unul de electronică-automatizări sunt acum disponibile elevilor de la toate liceele cu profil tehnic din Sălaj. În plus, profesorii care predau în laboratoarele menționate au participat la sesiuni de training cu experți din industrie și la schimburi de experiență cu omologi ai lor din alte țări în care Tenaris își desfășoară activitatea.

Pe baza informațiilor primite, cadrele didactice din grupul de lucru coordonat de CNDIPT lucrează pentru finalizarea standardelor de pregătire profesională.

„În urma acestui parteneriat, putem să pregătim absolvenții noștri pentru a răspunde cu succes cerințelor unui loc de muncă și pentru a face față provocărilor unei piețe a muncii în continuă evoluție. În plus, acordăm o mare atenție dobândirii abilităților practice, iar cadrele didactice au un rol primordial în acest sens. Profesorii trebuie să profite din plin, pe de o parte, de disponibilitatea companiilor de a împărtăși expertiza lor, iar pe de altă parte de a susține dezvoltarea unităților de învățământ profesional și tehnic prin donații de aparatură în vederea dotării laboratoarelor”, a declarat Angela Popescu, inspector de specialitate CNDIPT.

Noile standarde de pregătire profesională urmează să fie aprobate prin Ordin al Ministrului Educației.  Se intenționează ca acest ordin să poată fi aplicat începând cu anul școlar 2015/2016 pentru elevii care intră în primul an de liceu/învățământ profesional.

CNDIPT 3

Despre CNDIPT

CNDIPT este instituția de specialitate aflată în subordinea Ministerului Educației Naționale, care contribuie la elaborarea politicilor și strategiilor educaționale, dezvoltărilor metodologice specifice procesului și sistemului de învățământ profesional și tehnic, precum și la elaborarea unor acte normative în domeniul educației și al formării profesionale.

CNDIPT colaborează cu instituții, programe și proiecte de profil, în scopul corelării, proiectării și elaborării standardelor de pregătire profesională și a curriculumului astfel încât să răspundă cerințelor pieței muncii, dar și în scopul planificării ofertei de formare  prin învățământul profesional și tehnic, acordând o atenție mărită anticipării timpurii a nevoilor de formare profesională.

CNDIPT are de asemenea responsabilități ca Organism Intermediar (OI) pentru Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS-DRU) 2007-2013, pentru domeniile majore de intervenție:

2.1. Tranziția de la școală la viața activă;

2.3. Acces și participare la formarea profesională continuă.

 

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează