Elevii jurnaliști scriu despre problemele din jurul lor

0

Copii și adolescenți, participanții la ”Jurnalist în curtea școlii” și-au luat rolul foarte în serios și au scris, personal și implicat, povești reale despre problemele de care se izbesc, dar și despre soluțiile pe care le găsesc. Articolele rezultate în urma atelierelor organizate de Think Outside the Box sunt publicate pe curteașcolii.totb.ro, prima publicație online dedicată elevilor jurnaliști din România.

” După mine, problema majoră pe care o întâlnesc elevii în școli e plictiseala. Plictiseala pornește de la profesorii care de cele mai multe ori nu știu să predea şi care îi acuză în schimb pe elevi de dezinteres şi neseriozitate. Ţin să îi contrazic, copiii sunt ființele cele mai curioase, se află într-o continuă explorare a lucrurilor noi care se petrec în jurul lor,” scrie Elena Smîntînă, elevă în clasa a zecea la Colegiul Național ”George Coșbuc” din București. ”Lecția de plictiseală”, articolul semnat de Elena, a circulat intens după publicare, stârnind dezbateri în mediul online despre hibele sistemului educațional din România, dar invitând și la reflecție pe marginea unui învățământ mai aproape de dorințele elevilor.

IMG_8073

Un alt articol, al cărei autoare, tot elevă de liceu, a preferat să rămână anonimă, aduce în discuție severitatea unora dintre profesori și efectele acesteia asupra celor aflați în bănci. ” Dacă ştiu că urmează să ne dea test, în seara şi în dimineaţa de dinainte mă gândesc numai la asta. Simt că am greutăţi pe umeri. Uneori chiar visez orele cu ea,” scrie adolescenta în textul intitulat ”Profa în maro,” care la rândul lui a circulat intens în rețelele sociale, oferind o voce elevilor care trec și au trecut prin experiențe similare.

Bianca Brișan, elevă în clasa a XII-a la Colegiul „Mihai Viteazul” din Bucureşti, povestește în ”Cum am învățat să nu fiu ridicolă” despre reversul medialiei, când vine vorba de educație. După ce a urmat cursuri la Learnity, prima comunitate de învățare alternativă pentru liceenii din București, Bianca arată, cu sensibilitate și sinceritate, cum poate educația să-i ajute cu adevărat pe tineri și altfel decât prin acumularea de informații și competitivitate. ”Unul dintre lucrurile cu care am rămas până acum din toată treaba asta este curajul să învăț, să încerc, să nu îmi mai fie frică să o dau în bară. Încă un lucru cu care am rămas e legat de felul în care mă prezentam. Obişnuiam să am un text bine făcut în capul meu, în care îmi spuneam că eu nu sunt bună la aia sau la cealaltă, că nu ştiu să fac una sau alta. Aveam mereu scuza «Aşa sunt eu», care mi se părea foarte credibilă şi care mă limita,” scrie Bianca.

Pe lângă aceste teme, a căror importanță s-a conturat în urma celor patru ateliere de jurnalism organizate în cadrul proiectului, elevii au urmărit în materialele lor subiecte ca solidaritatea, violența părinților asupra copiilor, sărăcia și consumul de droguri. Textele sunt scrise de elevi ai liceelor George Coșbuc și Mihai Viteazul din București, precum și ai școlilor 136 și 147, din cartierul Ferentari. Articolele în care sunt explorate aceste teme urmează să fie publicate pe curteașcolii.totb.ro în zilele următoare. Această publicație va rămâne deschisă pe viitor tuturor elevilor de școală generală și liceu care sunt interesați să transforme jurnalismul într-o unealtă de schimbare a realității din jur sau măcar într-un semnal de alarmă față de probleme pe care au prea rar ocazia să și le exprime deschis.

”Jurnalist în curtea școlii” este un proiect editorial co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează