Elevii de la școlile de asistenți medicali vor să învețe cu mijloace digitale

0

60% dintre tineri afirmă că au încredere mare și foarte mare în utilizarea de tablete, telefoane mobile și computere personale în procesul de învățare

Datele parțiale ale cercetării din cadrul proiectului ReSoLVE demonstrează interesul crescut al elevilor de la școlile sanitare pentru învățarea prin metode digitale. Astfel, 60% dintre tineri afirmă că au încredere mare și foarte mare în utilizarea de tablete, telefoane mobile și computere personale în procesul de învățare. De asemenea, aceștia indică drept surse de învățare utilizarea de instrumente cum sunt email, Facebook sau platforme video (Youtube). Învățarea online se realizează în mare masură în colaborare cu alții sau utilizând surse de informare de la prieteni sau colegi. 40% dintre elevi învăța foarte des utilizând resurse video online, iar 20% declară că utilizează des acest tip de învățare. Un procent de 57% dintre cei chestionați afirmă că postează filme online, ceea ce demonstrează interesul lor pentru acest tip de materiale.

Datele au fost publicate de Asociația Observator pentru Dezvoltarea Învățării Permanente (ODIP), care derulează în cadrul proiectului ReSoLVE o cercetare privind învățarea prin dezvoltarea de materiale video de către elevii de la școlile sanitare, cu parteneri din Finlanda, Spania, Italia și Germania, în colaborare cu Școala Postliceală Sanitară ”Carol Davila” din București.

odip

În cadrul cercetării a fost realizat și un experiment prin care elevii au dezvoltat materiale video în care prezintă tehnici medicale învățate la școala. Astfel, aceștia au dezvoltat scenariul, au filmat și au editat filmele, iar mai apoi au realizat traducerea și subtitrarea lor în limba engleză. Cercetarea derulată în România privind experimentul realizat arată că dezvoltarea de materiale video contribuie la procesul de învățare prin dezvoltarea de abilități utile meseriei de asistent medical.

În procesul de realizare a filmelor, elevii a trebuit să exerseze controlul propriilor emoții, să dezvolte un discurs public coerent și clar, dar și să dezvolte capacitatea de a lucra în echipă și de a avea un bun management al timpului. Apoi, vizionarea materialelor a ajutat elevii să observe propriul comportament și să îți exerseze capacitatea de auto-evaluare: ”Am învățat foarte multe despre mine, dar și de la ceilalți, în acest experiment. Un lucru important pe care l-am învățat de la Ana, de exemplu, a fost cum să îmi mențin calmul și să ramân concentrată asupra a ceea ce aveam de făcut”, a declarat Mihaela, una dintre elevele de la Școala Postliceală ”Carol Davila”.

Interesul profesorilor pentru acest tip de materiale de învățare este și el crescut:”Ne dorim să putem avea mai multe resurse de învățare de acest gen, cel puțin pentru meseria de asistent medical demonstrația este întotdeauna un mijloc bun de a fixa cunoștințele elevilor”, declară prof. V. Zlota, care a lucrat cu elevii implicați în experiment.

Deși filmele realizate nu sunt perfecte din punct de vedere al tehnicii video, acestea pot juca un rol important în procesul de educație: ”În meseria de asistent medical trebuie să fii în primul rând foarte atent la detalii și să ai capacitatea de a interacționa sub presiune și întotdeauna în echipă. Pe lângă fixarea de cunoștințe de tehnică medicală, care sunt repetate în procesul de realizare de materiale video, elevii învăța abilități de autocontrol și de gestionare a propriilor emoții, lucruri esențiale pentru meseria aceasta. Iar pentru un proces educațional de succes, este nevoie și de adaptarea metodelor de predare la interesele de astăzi ale elevilor. Realizarea de video este un interes evident în rândul tinerilor, de ce să nu folosim acest lucru în pregătirea lor?” declară Magdalena Balica, cercetător în cadrul proiectului.

Următoarea etapă a cercetării derulate de ODIP se referă la angajatorii din sfera medicală și va fi evaluată viziunea acestora asupra felului în care se realizează educația viitorilor asistenți medicali, cu precădere prin utilizarea de mijloace digitale.

Cercetarea este realizată în România de către Observator pentru Dezvoltarea Învățării Permanente, în cadrul proiectului ReSoLVE, proiect finanțat de Comisia Europeană  și  realizat sub coordonarea Institutului pentru Tehnologie și Educație – Univ. Bremen (Germania) în parteneriat cu Institutul Finlandez pentru Cercetare Didactică  – Univ. Jyväskylä (Finlanda), UniTS – Univ. pentru Sectorul Terțiar (Italia) și ITURBROK Consultanță (Spania). Partenerul de specialitate în România este Școala Postliceală Sanitară ”Carol Davila”.

———————————

Asociația Observator pentru Dezvoltarea Învățării Permanente (ODIP) este organizație non-guvernamentală activă în domeniul educației, cu focus pe cercetare. Membrii ODIP au o experiență relevantă națională și internațională în proiecte de cercetare și dezvoltare ce promovează învățarea permanentă (lifelong learning). Ariile de expertiză ale ODIP cuprind analiza și evaluarea de politici publice, training și elaborarea de strategii educaționale, dezvoltarea de metode inovative de învățare și pilotarea unor proiecte ce abordează subiecte noi de învățare.

Despre autor

avatar

Eu sunt Andra. Îmi place să descopăr locuri noi şi să le cutreier la pas. Mă scufund uneori în lectură, în căutarea unor momente de linişte care îmi încarcă bateriile. Scriu cu drag despre ceea ce mă face fericită, privind mereu la lucrurile bune din jurul meu. Iubesc ceaiul, ciocolata neagră şi oamenii zâmbitori. Pentru că şi eu sunt unul dintre ei:) Pentru mai multe pilule de optimism, încearcă şi aici www.zambetsisanatate.ro

Comentează