Dezbatere între copii și reprezentanți ai autorităților publice, pe teme legate de violența în școală, familie și online. Recomandările copiilor pentru autorități

0

70 de copii din toată țara au prezentat  autorităților prezente la Palatul Parlamentului recomandările lor pe teme de  violență în școală, familie și online. Ministrul Educației, Liviu Marian Pop a participat la eveniment

Salvaţi Copiii România a organizat, în perioada 17-19 iunie 2012, cea de-a 12 ediție a Forumului Naţional al Copiilor, sub titlul “Protecția copilului între lege şi realitate – măsuri de prevenire și eliminare a violenței”, pentru a identifica soluţii pentru creşterea nivelului de siguranţă a copiilor în familie, comunitate, şcoală şi mediul online, pe baza unei comunicări directe şi interactive între copii şi reprezentanţii autorităţilor publice.

Pe data de 19 iunie, soluţiile şi recomandările copiilor au fost prezentate reprezentanţilor autorităţilor publice, în cadrul unei dezbateri organizate la Palatul Parlamentului, în parteneriat cu Camera Deputaților și cu Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

Au participat la dezbaterea cu copiii

–          Liviu Marian Pop, Ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului;

–          Cristina-Ancuța Pocora, Președinta Subcomisiei pentru protecţia copilului din Parlamentul României;

–          Elena Tudor, Director General, Direcţia Generală Protecţia Copilului, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale;

–          Anemari Mărcuşanu, Consilier Superior, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei;

–          Cristina Ecaterina Coruţ, Subprefect al Municipiului București.

–          Daciana Sârbu, Europarlamentar

În acest an, Forumul susține campania împotriva violenței la adresa copilului, ”Ascultă-i sufletul”, derulată de SCR.  La Forum au participat aproximativ 70 de copii şi de adolescenți din 12 județe și din București, care, în cadrul sesiunilor din 17-18 iunie, au identificat problemele și au formulat recomandări adresate factorilor de decizie, urmărind 4 teme care au ca obiectiv prevenirea și eliminarea violenței asupra copiilor:

  • Familia – mediu fundamental de protecție și dezvoltare a copilului. Punctul de vedere al copiilor asupra concluziilor și recomandărilor Raportului Național al Copiilor trimis către Comitetul Națiunile Unite privind Drepturile Copiilor.
  • Protecţia copilului în şcoală – Necesitatea elaborării și implementării unei strategii și a unui plan de prevenire a violenței în fiecare școală.
  • Protecţia copilului în mediul online – Structura și conținutul Manualului destinat cadrelor didactice privind siguranța online pentru copii din perspectiva copiilor.
  • Consiliul Elevilor – Importanța implicării Consiliului în dezbaterile și deciziile Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului privind prevenirea și eliminarea violenței în școli.

Copiii participanți au fost organizați în grupuri de lucru moderate de voluntari și specialiști ai organizației Salvați Copiii. Activitățile s-au desfășurat în Complexul Herăstrău din București.

Măsurile și soluțiile identificate în timpul acestei consultări vor fi promovate ulterior, prin acțiuni de lobby și advocacy de Organizația Salvați Copiii în colaborare cu partenerii săi.

Recomandările copiilor în legătură cu cele 4 teme de discuție

Violența în familie – Opinii și recomandări ale copiilor cu privire la Raportul copiilor privind respectarea drepturilor copiilor din România

Constatările copiilor în cadrul Atelierelor:

  • în foarte multe dintre situații libertatea mare acordată de către părinți copiilor are legătură mai degrabă cu lipsa de timp și preocupare a acestora si mai puțin în încrederea pe care părinții o au în copiii lor și capacitatea acestora de a se descurca;
  • implicarea părinților în viața școlară a copiilor lor este:
    • minimă (ex. părinți nu merg la școală, nu se interesează de parcursul școlar al copiilor, nu oferă suport în învățare și efectuarea temelor);
    • ineficient direcționată (ex. impunerea de către părinți a liceului/ facultății copiilor);
  • copiii experimentează o sumedenie de situații care le generează frica în familie: pedepse pentru rezultatele școlare; teama că, dacă vor discuta anumite subiecte cu părinții (ex. sex, consum de substanțe) ar stârni furia/ indignarea acestora;
  • împărțirea responsabilităților copiilor în casă arată că părinții nu cunosc și nu respectă drepturile copiilor (ex. este normal pentru părinți ca frații cei mari să aibă grijă de cei mici, cu riscul renunțării la timpul liber sau al declinului școlar al acestora);
  • părinții nu sunt conștienți de efectele pe care plecarea lor din țară le are asupra copiilor;

Recomandările copiilor:

  • organizarea de campanii de promovare a drepturilor copiilor, susținute  la nivel național de către autorități;
  • programe de educație parentală obligatorii pentru părinți;
  • obligativitatea prezenței părinților la școală de minimum patru ori pe an an, și a prezenței părinților la întâniri cu profesorul diriginte;
  • obligativitatea psihologului școlar în fiecare școală, ca resursă pentru copii și familie;
  • măsuri de restricționare a plecării părinților la muncă în străinătate, daca un părinte din aceeași familie este deja plecat;
  • măsuri de asistență speciale (școală – primărie – protecția copilului) pentru copiii ai căror părinți sunt deja plecați la muncă;
  • „consilierul social” – responsabil cu identificarea în școli a situațiilor în care există suspiciunea că un elev este abuzat în familie;
  • responsabilizarea mass media în promovarea de emisiuni/ articole care să promoveze nevoia de educație a părinților.

protecţia copilului în școală

Recomandările copiilor

  • formarea unor comisii de disciplină pentru faptele de violență (există dar nu funcționează)
  • program de consiliere individuală și de grup pentru copii agresați și  agresori
  • programe de reabilitare pentru copii agresori prin care aceștia care să își descopere hobby-uri, să le placă să vină la școală
  • consiliere psihologică cu profesorii , părinții și copiii, împreună, pentru a vedea situația din fiecare punct de vedere
  • comunicarea profesorilor cu părinții prin mijloace moderne
  • majoritatea conflictelor incepute în școală se finalizează în stradă- necesitatea unor patrule ale poliției în zonele cunoscute cu astfel de incidente

protecţia online

Copiii au atras atenția asupra faptului că Internetul este accesat de la vârste foarte mici iar dispozitivele folosite sunt din ce în ce mai performante. În acest sens, devine evidentă nevoia de formare și informare privind acest subiect, soluția ideală fiind implicarea școlii.

Participanții au propus realizarea unui ghid școlar care să îi ajute pe copii să își însușească câteva noțiuni privind utilizarea în siguranță a Internetului. În redactarea conținutului acestui ghid trebuie implicați specialiștii Salvați Copiii, proiectul sigur.info împreună cu experți din partea Ministerului Educației și specialiști în funcție de tematică.

Ghidul ar trebui structurat pe 3 niveluri de dificultate: începător, mediu și avansat și ar trebui să aibă aplicabilitate generală, putând fi folosit de către orice profesor care este preocupat de problematică.

  1. Consiliul elevilor

Propunere 1:

  • Regulamentul Consiliului Elevilor să fie vizibil, cunoscut de toată lumea în școală
  1. Deciziile Consiliului Elevilor să fie cunoscute tuturor elevilor
  2. Să existe o cutie a ideilor și a problemelor
  • Doi reprezentanți din Consiliul Elevilor în Comisia Națională pentru prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar
  1. Presedintele comisiei de prevenire si combatere a violentei din Consiliul Elevilor
  2. Avocatul elevilor
  • Ziua Anti-violenței în școli în ‘Școala altfel’

Propunere 2 :

  • Comunicarea internă a Consiliului Național al Elevilor susținută de METCS

–          Site, forum, cont facebook – pentru facilitare

–          Sedinte mixte Consiliul Elevilor cu Comitetul de parinti si consiliul profesorilor  si METCS(1 intalnire pe luna)

–          Ateliere, cluburi care sa sustina activitatile extrascolare

Propunere 3 :

  • Ziua schimbului de rol în cadrul Scolii altfel :

–          Copil-parinte

–          Elev-profesor

  • Activități la care să participe părinții
  • Colaborare Consiliul elevilor – psiholog – consilier școlar
  • Ședințe tematice cu părinții și copiii
  • Cursuri tematice de prevenire a violenței

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează