Democrația este sărbătorită doar de unii tineri

0

Ziua Internațională a Democrației este sărbătorită, în fiecare an, la 15 septembrie. Însă pentru tinerii din România democrația este un concept abstract, de multe ori însoțit de conotații negative. Pentru  222 de liceeni din Drobeta – Turnu Severin diferența între o zi obișnuită de 15 septembrie și ziua internațională a democrației a făcut-o un opțional de democrație din liceul lor.

1

În anul de studiu 2015 – 2016 Asociația Mișcarea pentru Acțiune și Inițiativă Europeană – MAIE a pilotat opționalul “O oră pentru democrație”, un opțional de democrație predat exclusiv prin metode non-formale. Ora s-a ținut în opt clase de liceu, în rândul a 222 de elevi din 3 licee din Drobeta – Turnu  Severin.

Programul educațional “O oră pentru democrație” a fost gândit ca un instrument educativ de responsabilizare, conștientizare și abordare a vieții sociale, al cărui spațiu de exercițiu îl reprezintă comunitatea. Noutatea acestui proiect o reprezintă abordarea dinamică a cunoștințelor acumulate și punerea lor în practică în rândul elevilor din orașul Drobeta-Turnu Severin, prin activități interactive de conștientizare a nevoii de participare directă, în toate aspectele ce țin de comunitatea din care aceștia fac parte. Pe lângă orele interactive, elevii au avut ocazia de a participa la concursuri de dezbateri, cluburi democratice, la ședințele de Consiliu Local, iar 12 dintre aceștia au participat la o școală de vară despre democrația participativă organizată în Elveția.

Proiectul “O oră pentru democrație” a debutat cu o cercetare sociologică referitoare la nivelul de participare civică în rândul elevilor, profesorilor și părinților din Drobeta – Turnu Severin (http://orapentrudemocratie.ro/wp-content/uploads/2016/09/Democratia-participativa-in-Drobeta-Turnu-Severin-Raport-de-cercetare-v4.pdf). În cadrul acestei cercetări, elevii afirmă că ei văd școala ca pe un mediu propice participării civice, mai ales în contextul în care în multe familii participarea civică nu este încurajată, ba chiar unii elevi au spus că părinții sunt împotrivă, spunând copiilor “să își vadă de treaba lor”.

Însă lipsa unei abordări integrate a predării și stimulării cetățeniei active în rândul tinerilor îi lasă pe aceștia fără repere în momentul în care își încep viața de cetățeni.

“România are nevoie de tineri puternici, implicați, de cetățeni activi care să cunoască cu cu adevărat principiile democratice. România are nevoie de o societate puternică, în care tinerii să constituie motorul pe bază căruia se construiește o comunitate. Proiectul “O oră pentru democrație” a fost răspunsul nostru la această nevoie. Ora pentru democrație, la care au participat 220 tineri, a fost o oră pentru ei, o oră pe săptămână în care tinerii severineni au avut prilejul să conștientizeze toate lucrurile prin care ei pot să contribuie la binele comunității. Mai mult, în cadrul proiectului, participanții au învățat democrația prin experiențe practice.”  – a declarat Ion-Constantin Șolga, managerul proiectului  “O oră pentru democrație”.

„Școala trebuie să se reformeze din temelii, iar acest proiect a fost un prim pas. Le-am arătat elevilor că se poate și altfel” – Monica Mănescu, profesor Colegiul Național „Gheorghe Țițeica”.

Studiul de impact realizat în urma predării opționalului ne arată cum s-a schimbat percepția asupra democrației în urma acestui program. Dacă unii dintre elevi care nu au participat la opțional caracterizează democrația ca fiind “o prostie de care abuzează foarte multe persoane pentru a a-și rezolva interesele”, imaginea negativă a democrației este mult mai puțin prezentă în discursurile celor care au participat la activitățile proiectului. De asemenea, elevii care au participat la ora de democrație înțeleg acum democrația mult mai bine din punct de vedere al implicării individuale în problemele comunității sau ale țării în care trăiesc. Dacă participanții la grupul de control leagă eminamente democrația de dreptul la vot (41.3%), cei care au luat parte la activitățile proiectului consideră că aceasta este atributul principal într-o măsură semnificativ mai mică (9,5%), lăsând loc unor definiții precum “puterea poporului” (27,6%) sau “implicarea cetățenilor” (12,4%).

Despre impactul programului educațional se poate citi aici: http://orapentrudemocratie.ro/wp-content/uploads/2016/09/raport-impact-program-educational-v41.pdf.

Resurse video:

Declarații MAIE despre programul educațional – https://www.youtube.com/watch?v=_KJ_E5ybuIA

Declarații profesori – https://www.youtube.com/watch?v=LSSEG8NWrpg

Declarații elevi – https://www.youtube.com/watch?v=_rNB3vy_3O8 și https://www.youtube.com/watch?v=AX68vPaPZ8M

2

 O oră pentru democrație” este implementat de Mișcarea pentru Acțiune și Inițiativă Europeană alături de Asociația Româno-Elvețiană pentru Sprijin în Integrare din Elveția Centrală. Proiect co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează