De ce este consimtamantul mai important in GDPR?

0

autor text: Matei Fuioagă @ GDPR Advisors

Fiecare dintre noi detine date cu caracter personal ce sunt solicitate de diverse institutii sau companii, ce  preiau statutul de operatori de date. Acest tip de date trebuie protejate in mod corespunzator, pentru a nu ajunge in mainile cui nu trebuie si pentru a nu fi folosite in scopuri gresite. De aceea a fost creat GDPR-ul. Acest regulament are scopul de a proteja toti cetatenii UE cand vine vorba de datele lor cu caracter personal. GDPR-ul asigura protectie nu doar in mediul online, cat si in mediul offline, atfel incat sa fim siguri ca datele noaste sunt in siguranta indiferent de mediul in care sunt solicitate si metodele folosite pentru prelucrarea lor. Este de datoria fiecarui operator de date sa se asigure ca aceste temeiuri legale sunt respectate intocmai.

Consimtamantul a capatat un statut mai important in cadrul GDPR-ului

Desi consimtamantul din partea detinatorului pentru colectarea si prelucrarea datelor cu caracter personal a fost important si pe vremea in care Directiva era in vigoare, GDPR-ul a facut acest consimtamant sa devina si mai important. Ce a dus la aparitia acestui aspect? Odata cu introducerea noului regulament, au fost, de asemenea, introduse si noi drepturi.

Ce aduce in plus GDPR-ul cu privire la consimtamant?

Cand vine vorba de a solicita date cu caracter personal, cu scopul de a le prelucra si stoca, consimtamantul detinatorului acestui tip de date intotdeauna a fost necesar, iar in momentul de fata este unul dintre temeiurile legale care face prelucrarea acestui tip de date posibila. Dar, odata cu intrarea in vigoare a GDPR-ului, acest consimtamant a devenit mai greu de obtinut. De asemenea, detinatorul datelor poate in orice moment sa isi retraga consimtamantul fara a fi nevoit sa ofere nici un fel de explicatii. Acest lucru va duce la imposibilitatea prelucrarii viitoare a datelor sale.

Cu alte cuvinte, ca operator de date cu caracter personal, trebuie sa te asiguri ca ai consimtamatul unei persoana daca doresti sa stochezi si prelucrezi datele acelei persoane. A face aceste lucruri fara a avea, in prealabil, consimtamantul persoanei, va atrage dupa sine sanctiuni considerabile. De asemenea, atunci cand o persoana doreste sa isi retraga consimtamantul, nu vei putea face nimic pentru a o opri. GDPR-ul ofera persoanelor acest drept, de accea trebuie sa fii foarte atent cand vine vorba de managementul acestor date.

Cum se efectueaza o implementare corecta GDPR?

Pentru a obtine consimtamantul unei persoane, operatorul de date trebuie sa furnizeze o serie de informatii. Deci, va trebui sa te asiguri ca persoana in cauza intelege natura si scopul prelucrarii datelor sale. In acest sens, va trebui sa justifici de ce este nevoie de datele lor, pentru ce scopuri vei folosi datele, si va trebui sa ii aduci la cunostinta inclusiv riscurile legate de prelucrarea acestor date. Asadar, consimtamantul poate fi obtinut numai dupa o informare adecvata a persoanei a carui date se urmareste a fi obtinute. Doar asa poti obtine o implementare corecta GDPR.

Ce trebuie retinut!

Fiecare operator de date trebuie sa stie ca atunci cand o persoana accepta sectiune de Termeni si Conditii, nu inseamna ca si-a dat acordul ca datele sale sa fie preluate si prelucrate. De asemenea, obtinerea consimtamantului nu poate fi integrata in punctele mentionate de Termeni si Conditii.

Consimtamantul trebuie sa fie o forma de acord de sine statatoare, specifica si separata de restul termenilor si conditiilor ce trebuiesc aduse la cunostiinta persoanelor vizate. Daca o persoana tace sau prezinta lipsa de activitate cand vine vorba de acordarea consimtamantului, nu se poate considera ca acea persoana si-a dat consimtamantul. El trebuie sa fie mentionat clar si sa fie oferit dupa o informare adecvata a ceea ce presupune colectarea si prelucrarea datelor cu caracter personal.

autor text: Matei Fuioagă @ GDPR Advisors

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine aproape 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 12 ani De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.