De 1 iunie situatia nu este deloc roz

0

Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst, cu sprijinul CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică CeRe, solicită Guvernului României finanțarea de la bugetul de stat a Programului Școală după Școală (ȘdȘ), recunoscut ca unul dintre cele mai eficiente instrumente de reducere a abandonului școlar. Prin finanțarea sa, programul ar deveni accesibil celor aproape 400.000 de elevi defavorizați, în situație actuală de risc educațional și implicit, excluziune socială pe termen mediu și lung. Situația nu este deloc roz, iar copiii au nevoie de mai mult decât o singură zi pe an dedicată lor.

Prezent încă din 2011 în Legea Educației Naționale 1/2011, art. 58 (4) și în OMECTS nr. 5349/ 07.09.2011, programul a fost ignorat de către nouă Miniștri ai Educației, dintre care ultimii trei, cu toate că au promis să deblocheze situația, nu au făcut demersurile pentru finanțare.

Cartolina 1 mica

În preajma Zilei Internaționale a Copilului cerem domnului Ministru Pavel Năstase, care a rămas tăcut pe acest subiect până în prezent, să ia o poziție față de implementarea Programului Școală după Școală, în condițiile în care necesitatea programului Școală după Școală este recunoscută și de actualul guvern și inclusă în Programul de Guvernare:

Generalizarea programului Școală după Școală, cu includerea unor mecanisme de asigurare a calității pentru activitățile pedagogice, spre exemplu cele remediale. (Programul de Guvernare 2017-2020, pg. 65)

Dorim să subliniem urgența finanțării programului pentru reducerea ratei de abandon școlar. Amintim că acest fapt este o prioritate pentru România, care, ca membră UE, a aderat la principalele obiective trasate de Europa 2020. Unul dintre obiective prevede o rată a abandonului școlar, la nivel european, de sub 10%. În prezent, în România, aceasta este 19,1% (peste 25.000 de copii din ciclul primar și gimnazial abandonează școala anual) și trebuie redusă la 11,3% până în 2020.

La acestea se adaugă cifrele dezastruoase ale situației învățământului din România, rezultate din cele mai recente studii:

  • În anul 2016 au fost 1000 de școli în care niciun absolvent de clasa a 8-a nu a reușit să obțină nota 5 la Evaluarea Națională.
  • Circa 40% dintre copiii din mediul rural muncesc zilnic cel puțin 2 ore în gospodărie.
  • Aproape 100.000 de copii au rămas singuri acasă după ce părinții lor au plecat în străinătate. Cei mai mulți copii apelează la părinți pentru ajutor la teme.
  • În România lui 2017, 1 din 2 copii din zonele rurale trăieşte în sărăcie. În orașe, „doar” 17% dintre copii sunt afectați de sărăcie.
  • Aproape jumătate dintre familiile din România trăiesc în locuințe supraaglomerate – cel mai mare procent din Europa. Copiii care trăiesc în condiții improprii nu au spații adecvate unde să-și facă temele.
  • 74% dintre copiii săraci ai României trăiesc la țară. 81,1% dintre serviciile de tip „Școală după școală” sunt în prezent contra-cost.
  • Mai bine de un sfert din copiii din mediul rural care merg la școală nu au pe nimeni care să-i ajute la teme atunci când nu știu.
  • 42% dintre elevii de 15 ani sunt analfabeți funcționali. Dacă s-ar rezolva această problemă, PIB-ul României ar crește cu 200% până în 2035.
  • 17,3 % dintre tinerii români care au terminat opt clase nu merg mai departe la școală. Cei mai mulți provin din familii sărace și trăiesc în mediul rural.

Beneficiile Programului Școală după Școală nu se opresc la copii, ci oferă soluții și părinților și profesorilor, care nu au timp, resurse materiale sau posibilitate să ajute mai mult copiii. Reamintim că, pe lângă ajutor la teme sau remediere școlară, copiii ar primi sprijin pentru dezvoltare personală și pentru creșterea stimei de sine, precum și o masă caldă sau gustare.

Observăm cum tocmai cei mai vulnerabili dintre copii, cei cărora Programul Școală după Școală li se adresează în mod prioritar – copii săraci, din mediul rural și de etnie romă – nu au acces la el. De ce? Pentru că actualmente programul funcționează preponderent în after-school-uri private unde plătesc părinții (81,6% – majoritatea în mediul urban) și doar (18,4%) acolo unde finanțarea este asigurata de o organizatie neguvernamentală ori, în rare cazuri, autorități locale.

Vezi http://sgg.gov.ro/new/wp-content/uploads/2016/04/RIA-Report-MNE_RO.pdf

Prin complexitatea sa, ȘdȘ poate descuraja perpetuarea inegalităților din educație, însă beneficiile sale nu se opresc aici. Implementat și apoi monitorizat, Programul va contribui la reducerea ratei de părăsire timpurie a școlii, va contribui la incluziunea socială și la reducerea sărăciei. (Laura-Greta Marin, Președintele Asociației pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst)

Cu ocazia zilei de 1 iunie 2017, Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst organizează în Parcul Izvor, de la ora 12.00, pe platoul de vizavi de Palatul Parlamentului, un performance artistic, prin care să ducă mai departe vocile și nevoile copiilor, precum și informații relevante care indică necesitatea finanțării Programului Școală după Școală.

http://www.humancatalyst.ro, https://www.facebook.com/AEJSHumanCatalyst/

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează