Cum supraviețuim alergiilor oculare de primăvară?

0

75% din simptomele unei alergii de primăvară afectează ochii. Femeile adulte sunt cele mai predispuse la alergii. 

Primăvara este anotimpul cu cel mai mare risc de alergii oculare sezoniere. În studiul publicat de Asociația de Astm și Alergii, 67% dintre oameni s-au plâns că primăvara este cea mai problematică perioadă din an când vine vorba de protecția ochilor.

Atenție la lunile critice pentru alergiile oculare: Aprilie și Mai

a

Sezonul alergiilor începe mai repede decât ne imaginăm. Polenul se ridică în aer înca de la mijlocul lunii Februarie, iar de la mijlocul lunii Aprilie toți copacii încep polenizarea agresiv. Din această cauză, Aprilie este o lună critică pentru alergiile oculare, care continuă și în luna Mai, perioadă în care polenul ierbii, iritant pentru ochi, se împrăștie în aer într-o cantitate foarte mare.

Vântul și ploile specifice acestor luni încurajează și ele alergiile, pentru că pun polenul în mișcare. Persoanele cu sensibilitate la polen mai au cel puțin o lună de suferit, până la începutul lui Iunie. Vara este o perioadă mai liniștită pentru alergii.

Recunoașteți simptomele la timp

„Alergiile oculare se manifestă clinic ca și conjunctivite alergice ce apar ca răspuns la diferiți factori de mediu, cel mai problematic fiind polenul. Principalele manifestări ale alergiilor sunt mâncărimea locală (prurit), senzația de arsură și corp străin în ochi, roșeața ochilor (conjunctiva devine roșie) , lăcrimarea abundentă și edem al pleoapelor (pleoape umflate)” spune Medic Oftalmolog Beatrice Voiculescu, optica medicală Videt.

Alte simptomele care mai pot apărea sunt:

  • pleoape pufoase și înroșite la margini
  • vedere încețoșată
  • hipersensibilitate la lumină (fotofobie)
  • mucus care poate provoca lipirea pleoapelor în timpul somnului
  • strănut intens
  • dureri de cap
  • congestia sinusurilor
  • oboseală, iritabilitate și depresie

De ce ni se înroșesc ochii?

Alergenii externi, cum ar fi polenul de la iarbă, flori sau copaci, determină mastocitele, celule prezente în număr mare la nivelul ochilor, să elibereze histamină, substanța cu rol imunitar, care dilatează vasele de sânge din ochi și cauzează inflamație. Rezultatul: ni se înroșesc ochii, apare senzația de mâncărime și lacrimăm intens.

Cum facem diferența între o răceală și o alergie oculară?

Nas înfundat, strănut, ochi roșii – sunt simptome comune răcelilor și alergiilor. Durata simptomelor este un indicativ bun ca să ne dăm seama dacă e vorba de o alergie sau de o răceală. Simptomele unei raceli durează de obicei până la o săptămână, pe când simptomele unei alergii se pot extinde și la 1-3 luni.

Ca să ne dăm seama dacă suntem predispuși la alergii, trebuie să răspundem la următoarele întrebări:

1.Există cazuri de alergii în familie?

Alergiile se pot moșteni și pot apărea la orice vârstă.

2. Ai o senzație de mâncărime a ochilor, în special în sezonul de primăvară?

3. Ai fost vreodată diagnosticat cu conjunctivită?

4.Ai nevoie deseori de antihistaminice sau decongestionante pentru a menține sub control strănutul, tusea sau nasul înfundat?

 

Dacă peste 50% din răspunsurile la aceste întrebări sunt DA, atunci este indicat să îți faci o programare la medicul oftalmolog.

„În cazul în care simptomele sunt foarte persistente, supărătoare și apare scăderea vederii, pacientul trebuie să se adreseze obligatoriu medicului oftalmolog.”

Cum tratăm alergiile oculare de sezon?

Cu toate că cel mai bun tratament pentru alergiile sezoniere rămâne prevenția, există anumite cazuri în care avem nevoie de opinia unui specialist și de medicație.

Tratamentul nu vindecă alergia în sine, ci doar reduce simptomele bolii. În cazul în care simptomele sunt severe și persistente, poate fi afectată corneea și scade acuitatea vizuală.

„Pentru tratamentul conjunctivitei alergice, este foarte importantă identificarea și înlăturarea, pe cât posibil, a alergenilor din mediu” spune Medicul Oftalmolog Beatrice Voiculescu. În cazurile ușoare se recomandă antihistaminice, lacrimi artificiale fără conservanți, care diluează alergenul și ameliorează simptomatologia. Iar în cazurile severe se utilizează corticosteroizi topici în cure scurte. Stabilizatorii membranei mastocitare se pot folosi ca tratament profilactic pe termen lung, iar efectul se instalează după 2 săptămâni de administrare.”

SFATURI: Cum prevenim alergiile de sezon?

Pentru a ne proteja de o criză alergică, Medicul Oftalmolog de serviciu recomandă:

  • Dimineața intre 5 AM si 10 AM cantitatea de polen din aer este ridicată. Nu aerisiți casa și evitați plimbările în parcuri în acest interval orar. Aerisiți încăperile doar seara târziu.
  • Evitați plimbările în aer liber când este vânt, sau imediat după o ploaie.
  • Purtați ochelari de vedere sau de soare când iesiți în aer liber.
  • Conduceți mașina cu geamurile închise. Interesați-vă la producătorul mașinii dacă în sistemul de aerisire/aer condiționat al mașinii există un filtru de polen.
  • Folosiți aerul condiționat cât mai mult, însă asigurați-vă că unitățile sunt curate.
  • Folosiți materiale antialergice pentru învelirea pernelor și spălați frecvent lenjeria de pat la o temperatură de minimum 55°C.
  • Curățați podeaua cu o cârpă umedă sau cu un mop în loc de ștergerea prafului cu o cârpă uscată, sau măturarea acestuia
  • Din cauza că polenul aderă la îmbrăcăminte, este recomandat să vă scoateți hainele în afara dormitorului.
  • Nu uscați rufele în exterior. Folosiți metoda “dry cleaning” sau uscați-le într-o încăpere închisă.
  • Încercați o dietă bogată în Omega 3 (cu somon, sardine și nuci) care reduc inflamația provocată de alergeni.
  • Evitați jogging-ul sau sportul în aer liber sau în parcuri.
  • Purtătorii de lentile de contact trebuie să treacă temporar la ochelarii clasici de vedere sau la lentile de contact zilnice, care reduc semnificativ intensitatea simptomelor.

„Pacienții trebuie să se prezinte la oftalmolog pentru un diagnostic corect. Autodiagnosticarea și autotratamentul trebuie evitată deoarece pot apărea complicații cauzate de tratament necorespunzător.” adaugă medicul oftalmolog.

Sursă și mai multe informații despre cum prevenim alergiile oculare: blogul Videt.

 

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează