Cum poți schimba România în bine cu 525 de milioane de Euro?

0

Legea Sponsorizării și Codul Fiscal permit societăților comerciale să direcționeze, în fiecare an, până la 525 de milioane de Euro către organizațiile neguvernamentale din România. În prezent, doar 22% din aceste fonduri ajung la potențialii beneficiari.

Fundația HOSPICE Casa Speranței și AlTreileaSector.ro, în parteneriat cu EY România, au organizat un eveniment de presă pentru a prezenta cifre concrete în ceea ce privește utilizarea Legii Sponsorizării.

Această lege și Codul Fiscal permit societăților comerciale să investească în dezvoltarea societății românești, fără niciun cost pentru ele. Firmele pot direcționa până la 20% din impozitul pe profit către organizații neguvernamentale – în limita a 0,3% din cifra de afaceri – sumă ce se scade din impozitul pe profit de plată.

Conform datelor ANAF, în 2013, 191.691 de societăţi comerciale au înregistrat profit în România. Dacă toate acestea ar fi direcţionat către sectorul non-profit suma maximă prevăzută de lege – până la 2,3 miliarde de Lei[i] (525 milioane de Euro) – ar fi susținut domenii cheie, deficitare în prezent, precum sănătatea, mediul și educația. Totuși, doar 16% dintre companii (30.651) au ales să facă sponsorizări, valoarea totală fiind de 523 milioane de Lei, adică doar 22% din potențialul maxim.

Cu 525 de milioane de Euro directionați de mediul de business către ONG-uri, în fiecare an s-ar putea realiza, concomitent, proiecte[ii] cu impact major în comunitățile din România, ca de exemplu:

  • 17.500 de hectare de terenuri degradate s-ar tranforma în păduri. În 5 ani, în Teleorman, 20% din suprafața județului ar fi împădurită;
  • 31 de centre de îngrijiri paliative ar putea fi construite în România, care să ofere servicii gratuite pentru 61.000 persoane cu boli incurabile. Acoperirea pentru acest tip de servicii ar crește, la nivel național, de la 5% la 45%;
  • Peste 800.000 de adolescenți din România ar putea fi susținuți să se implice în proiecte de educație în următorii cinci ani.

Pentru ultimii 3 ani, tendința sponsorizărilor este ușor crescătoare, numărul companiilor care au folosit legea crescând de la 29.317 în 2011, la 30.651 în 2013, adică o creștere de la 13% la 16% din totalul companiilor care ar fi putut direcționa fonduri în anii respectivi.

Principalele concluzii ale unei cercetări calitative[iii] realizate în mediul IMM și cel ONG au fost:

  • 93% dintre IMM-uri cunosc legea sponsorizării, însă doar jumătate dintre aceste direcționează fonduri spre sectorul non-profit, alegând să susțină, cu precădere, domeniile: sănătate 29% și educație 27%. IMM-urile care nu au direcționat fonduri, spun că principala piedică este “mecanismul fiscal prea complicat” – 43%. Tot acestea spun că 30% nu au fost abordate de un ONG cu o solicitare de sponsorizare.
  • 86% din ONG-urile intervievate cunosc facilitățile oferite de Legea Sponsorizării, însă doar 56% dintre ele au folosit-o/accesat-o în 2013. 89% dintre organizații nu au avut un buget pentru a derula campanii de strângere de fonduri prin această lege.

Cu ocazia acestui eveniment de presă, reprezentanții HOSPICE Casa Speranței au prezentat ca studiu de caz, proiectul noului centru HOSPICE din București. Un centru cu o investiție totală de 5,7 milioane de Euro, finanțat inclusiv prin mecanismul legii sponsorizării. Centrul HOSPICE din București este situat în sectorul 2 și oferă îngrijire paliativă gratuită, copiilor și adulților cu boli incurabile.

Gabriel Sincu- Executive DirectorGabriel Sincu, Tax Executive Director EY România  a prezentat invitaților un sumar al prevederilor legislației fiscale ce oferă facilități fiscale contribuabililor persoane juridice care aleg să sponsorizeze activitățile non-profit. “Această facilitate este prevăzută de legislația fiscală de ani buni dar, din pacate, fiind prea puțin popularizată nu este exploatată la potențialul maxim. Deși ințial a fost introdusă în legislație cu scopul de a sprijini activitatea sportivă, ea are o sferă de aplicare mai largă, companiile putând alege să sponsorizeze o gamă exstinsă de activități non-profit sau să ofere burse private. Rolul nostru e să facem cunoscută această posibilitate și să oferim sprijin tuturor celor care doresc să facă uz de ea”.

Cercetare_Legea Sponsorizarii_IMM si ONG

HOSPICE Casa Speranței, organizație non-profit înființată în 1992 la Brașov, a introdus conceptul de îngrijire paliativă în România. HOSPICE este cea mai mare fundație din țară, care oferă gratuit servicii specializate de acest tip.

AlTreileaSector.ro este un proiect de jurnalism online născut în 2013, sub umbrela Asociației React, din dorința de a scoate în față oamenii, organizațiile neguvernamentale și companiile care promovează implicarea, toleranța și responsabilitatea socială.

EY România furnizează servicii de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri, firma având birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara si Iaşi. EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 190.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 27,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2014.


[i] Potențialul maxim, calculat fără a lua în considerare limitarea de 0,3% din cifra de afaceri.

[ii] Scenarii construite pe baza informațiilor primite de la Asociația ViitorPlus, Fundația HOSPICE Casa Speranței și organizația Școala de Valori.

[iii] Cercetarea a fost realizată de HOSPICE Casa Speranței și AlTreileaSector.ro, cu sprijinul EY. Colectarea datelor a avut loc în perioada septembrie – noiembrie 2014 și analizează răspunsurile a 115 reprezentanți IMM-uri și 97 de reprezentanți ONG.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează