Consumix prezinta povestea “Setea de bumbac”

0

Campania Consumix a mai spulberat un mit: bumbacul.

Cea mai răspândită fibră textilă din lume este, surprinzător, și cea mai nocivă pentru mediu. În ciuda reputației de fibră naturală și sănătoasă, este o mare consumatoare de apă. Și aici vorbim de cantități industriale de apă până a ajunge la maturitate. Totodată, bumbacul se “mandreste” și cu un consum uriaș de insecticide și pesticide. Ca idee, un tricou răspândește cam 100 gr de pesticide în natură. Și apoteotic, în ciclul său de viață, bumbacul face înconjurul Planetei pentru a fi țesut, cusut, vopsit, croit și decolorat, toate acestea până a ajunge să fie un articol vestimentar din garderoba noastră.

Pe principiul “We reveal, you act!”, campania dezvăluie puțin câte puțin misterele din viața bumbacului prin materiale creative: clip, afiș și povestire.

Setea de bumbac. “Voi porni de la geneză. Nu îmi amintesc nimic de la momentul nașterii. Mi se pare și normal, nu cred că există cineva care să aibă amintiri de atunci. Însă, primele imagini pe care le am în memorie sunt legate de apă. Peste tot în jurul meu, dar și la metri distanță de mine, eram înconjurat de apă. Precum în Popol Vuh, “Cartea Sfântă a Maiasilor “, în care se spune că la început a fost un ocean. Oceanul originar peste care nu adia nici un vânt, o suprafață perfect lină. Din păcate, în cazul meu și al nașterii mele, peste mine curgea apă și nu oricum, torențial. Torente fluide, continue. Râuri, ba chiar fluvii uriașe gata să umple grădini și insule.

Sunt pregătit să ies la lumină. În sfârșit pot și eu respira! Îmi simt celulele cum inspiră și expiră și mă pot bucura de soare. Totul este difuz, însă întrezăresc din când în când mișcare în jurul meu. Ceva din atmosfera din jur îmi spune că sunt într-un loc deosebit. Unde se lucrează. Văd forme care muncesc, forfotesc și trebăluiesc. Simt o agitație continuă și constantă. Din păcate nu am fost înzestrat cu auz. Eu doar văd și simt. Nu știu cât durează procesul, pentru mine noțiunea de timp este difuză. Nu fac diferența între secunde și secole. Așa stă scris în materialul meu genetic.

Încep să prind formă. Am fost înălbit, nu oricum, ci printr-un proces chimic. Clor, mult clor! Google this: “dioxina”! Sunt din nou colorat. Îmi dau seama că sunt albastru-indigo. Deși trec prin mai multe etape de spălare, sunt tot una cu chimicalele pe care nu le elimin în totalitate și ajung în contact direct cu pielea. Da, pielea ta! Ață peste ață și formez un tipar. Un tipar textil destul de moale și plăcut atingerii. Simt cum sunt transportat către o altă destinație. Aici sunt transformat încă o dată. Dintr-o plantă foarte țepoasă am ajuns un material pufos și mătăsos, râvnit de toată lumea. A fost un drum lung, aproape că am făcut înconjurul lumii ca să ajung aici.

Ultima parte e existenței mele are un impact ciudat asupra propriei mele forme. Sunt decolorat. Nici măcar nu sunt decolorat simetric, mai degrabă sintetic. Dar problema este că trec printr-un procedeu chimic foarte nociv pentru piele și mediu. Mă refer la acizi, care provoacă peste un milion de intoxicații în fiecare an printre oamenii care mă prelucrează.

Încep să iau contact cu un alt tip de material. Este rece și, spre norocul meu în cantități mici, pentru că eu trebuie să îi suport greutatea și rotunjimile. Am devenit simbiotici. Cireașa de pe tort, primesc și o etichetă! O voi purta cu mândrie până la capăt. Până și la SH se vor mândri cu moștenirea firmei mele. Îmi place că sunt de sânge nobil! Se pare că voi mai avea parte doar de două transporturi indepedente. Unul către magazin și unul către viitoarea mea casă. Am apărut în urma prelucrării a peste zeci de mii de litri de apă și tot nu voi scăpa de cel puțin o spălare pe săptămână. Cu foarte foarte mare noroc voi fi purtat patru ani de zile. Dar nu există nici un fel de garanții, la cât de repede apar alții în urma mea! Care mai de care mai colorați, mulați și în ton cu moda.”

Ne reîntâlnim săptămâna viitoare cu următoarea povestire. Până atunci ținem legătura pe pagina Facebook a campaniei Consumix si site-ul www.creionetica.ro.

Afish COTTON

Consumix este o campanie despre societatea de consum. Prin afișe, clipuri și povestiri ne-am propus să rupem rutina de a consuma “fast” și “nonsense”, rutina de a neglija sănătatea sau mediul în care trăim. În sensul asta recomandăm: “close all pop-ups”!

Mulțumim partenerilor pentru susținere!

Societal, Think Outside the Box, Mixtopia, Sub25, ArtWe, Deco si Eco, Altreileasector.ro, ArtClue, Alternativ, StiriONG, BusinessLive, Onlinestudent, StopCO2, Cooperativaurbana, All Hollow, Sapte Seri, InfoONG, Greenly Magazine si Explore Medicine TV.

 

 

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează