Conservarea fructelor și legumelor: afacerea „anotimpurilor” în regiunile rurale

0

350 de femei din localităţile rurale ale regiunilor Sud-Muntenia şi Centru s-au calificat, până în prezent, în fabricarea de conserve din legume şi fructe prin „Anotimpuri la borcan”, proiect implementat de Asociaţia React

Aurelia Bejgu, din comuna Măneciu, judeţul Prahova, mizează pe produse tradiționale pentru a-și lansa o afacere cu dulcețuri

În comuna Izvoarele, Prahova, Ionela Gherghinoiu și Daniela Manole pariază pe noutatea unor produse cu care vor să se lanseze pe piața conservelor din legume și fructe

 Daniela Manole - cursanta

La 14 luni de la lansarea proiectului „Anotimpuri la borcan”, dezvoltat de Asociaţia React, 350 de femei din mediul rural au primit cerificatul de lucrător în producția conservelor din legume și fructe şi au urmat cursuri de antreprenoriat şi tehnologia informaţiei. Formarea din cadrul proiectului le permite femeilor pe de o parte să se intregreze pe piaţa muncii, pregătindu-le pentru cerinţele actuale, iar pe de altă parte le sprijină, pe cele interesate, să-şi deschidă o afacere în domeniul conservării fructelor şi legumelor.

La 48 de ani, Aurelia Bejgu, din comuna Măneciu, jud. Prahova, se simte pregătită, datorită participării la cursuri, să pornească o mică afacere cu dulcețuri. Aurelia și-a propus să valorifice resursele din propria livadă și mizează mai degrabă pe produse tradiționale, specifice zonei în care locuieşte. „Urmând aceste cursuri mi-am dat seama că pot să fac ceva mai mult cu dulceața pe care o pregătesc în fiecare an. Mi-am propus să promovez produsele care se fac în zona noastră, pentru că sunt cunoscute și apreciate. Pentru început o să particip în această toamnă la târgul din comuna Izvoarele, să văd cum merge treaba şi dacă pot să câștig bani din această activitate”, a declarat Aurelia. Gama de dulcețuri cu care aceasta va participa la târg include dulceaţa de cireșe, vișine, căpșuni, mere dar și nuci verzi.

Spre deosebire de Aurelia, Daniela Manole şi Ionela Gherghinoiu, două tinere doamne, de 31 şi respectiv 33 de ani, din comuna Izvoarele, judeţul Prahova, se bazează mai degrabă pe noutatea produselor, sperând să aducă pe piaţa ceva inedit pentru potenţialii cumpărători.

„La cursurile «Anotimpuri la borcan» am învăţat să prepar dulceață de morcovi și gem de roșii cu scorțișoră și ghimbir. Nu le mai încercasem niciodată, sunt deosebite şi cred că aş găsi mulţi oameni interesaţi să le cumpere”, a declarat Daniela. Tânăra mai are un avantaj important pentru promovarea şi dezvoltarea afacerii sale: a terminat școala de comerț, unde a învățat și noțiuni de marketing, pe care le-a completat la cursurile de antreprenoriat, urmate în cadrul proiectului.

Ionela Gherghinoiu are şi ea o serie de produse cu care speră să reuşească pe cont propriu. În plus, a mai ajutat-o şi soţul cu reţete pe care le ştia de la mama şi bunica lui. Aşa a ajuns la o gamă diversificată de produse, de la dulceaţa şi compotul de coarne, preferatele ei, la sirop de cimbrişor sau de petale de trandafir alb, dulceaţă şi vin de catină, vin de soc sau dulceaţă şi vin de măceşe. „Îmi doresc foarte mult să pornesc o mică afacere. După ce am început cursurile parcă mi s-au deschis ochii și am înțeles că pot să fac mult mai mult. La cursuri am învăţat cum să deschid o afacere, cum să umblu pe internet. Stau destul de des seara, cu soţul meu, şi citesc de pe caiete, repet”, a mărturisit Ionela.

Sprijinul pe care Asociaţia React îl oferă cursantelor nu se opreşte după absolvire. Astfel, prin „Anotimpuri la borcan” vor fi înfiinţate trei bucătarii comunitare, complet dotate, care vor oferi femeilor interesate să-şi demareze propria afacere spaţiul necesar pentru producerea în siguranţă şi în condiţii de igienă a conservelor.

Înscrierea la cursuri continuă până la epuizarea celor 560 de locuri disponibile. Acestea se adresează femeilor fără loc de muncă, din mediul rural al regiunilor Sud-Muntenia (Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova, Teleorman), Centru (Alba, Braşov, Mureş, Covasna, Harghita, Sibiu) şi București-Ilfov, care au absolvit nivelul minim de şcolarizare obligatorie. Persoanele de contact pentru înscrierea în proiect sunt Viorica Toader (0732.222.311), viorica.toader@asociatiareact.ro şi Nicoleta Steriopulo (0732.714.841).

„Ocupare şi antreprenoriat rural” este un proiect de dezvoltare pe termen lung a zonelor rurale din regiunile Bucureşti-Ilfov, Centru și Sud Muntenia, implementat și comunicat sub denumirea „Anotimpuri la borcan”. Acesta este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Investeşte ȋn oameni!

***

Asociaţia React este o organizaţie neguvernamentală ce participă semnificativ la dezvoltarea celor patru piloni ai unei comunităţi prospere: sănătate, educaţie, economie socială şi dezvoltare comunitară. Suntem printre cele mai premiate organizaţii neguvernamentale din România, cu 14 premii de excelență naţionale şi internaţionale câştigate în ultimii ani. Implementăm proiecte integrate, care produc schimbări majore în viaţa oamenilor prin sprijin competent şi implicare activă. În cei nouă ani de la înfiinţare, am contribuit la schimbarea vieţii unui număr de aproximativ 100.000 de români şi am salvat peste 200.000 de vieţi omeneşti. React are filiale în 5 oraşe din ţară şi o echipă de 50 de angajaţi şi peste 200 de voluntari. www.asociatiareact.ro

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează