Coaliția pentru Educație: “Mărirea salariilor profesorilor trebuie însoțită de măsuri de creștere a calității educației”

0

În urma contextul negocierilor dintre guvern și sindicatele din educație pentru majorarea salariilor profesorilor, Federația “Coaliția pentru Educație” solicită ca această decizie să fie însoțită de măsuri care să conducă la dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și la creșterea calității educației. Majorarea salariilor riscă să nu producă rezultate în sistem, dacă nu este corelată cu un curriculum adecvat, cu un program coerent de formare continuă și evaluare pentru profesori, care să-i ajute să se adapteze cerințelor actuale.

În opinia Coaliției, este de așteptat ca guvernul și sindicatele să-și asume angajamente clare legate de rezultate concrete, cum ar fi eliminarea industriei meditațiilor private și reducerea semnificativă a analfabetismului funcțional. Potrivit studiilor PISA, aproximativ 40% dintre adolescenţi sunt analfabeţi funcțional, ceea ce plasează România în coada Europei.

membri coalitia pentru educatie

Mai mult decât atât, Coaliția pentru Educație susține asumarea obligatorie a unei “foi de parcurs” a reformei resurselor umane din sistemul de învățământ, detaliată pentru fiecare dintre dimensiunile asociate obținerii de “calitate și performanță”, astfel: 1) partea de acces (absolvirea unui program de formare cu puternic conţinut practic), 2) primii ani în sistem (formare continuă, mentorat, consiliere), 3) dezvoltarea şi susţinerea de metode de evaluare a performanţei, 4) procedurile de promovare şi sistemele de management.

Pentru a ajunge ca sistemul educațional românesc să fie cu adevărat centrat pe elev, este necesar ca și profesorii trebuie să beneficieze de un program prin care să fie încurajați să-și împlinească potențialul. Așa cum arată rezultatele din alte țări, un sistem în care profesorii sunt motivați să fie competenți, autonomi, respectați și încurajați să învețe în permanență obține rezultate benefice pe termen mediu și lung. “Obiectivele unui astfel de program vor fi atinse atunci când cariera de profesor va deveni una dintre primele opțiuni de carieră pentru cei mai buni 20% dintre absolvenții ai fiecărei facultăți, așa cum se întâmplă în alte țări cu educație performantă”, afirmă Daniela Vișoianu, președinta Federației “Coaliția pentru Educație”.

Daniela Visoianu, presedinta Coalitiei pentru Educatie

“Analizând cifrele publicate pentru anii 2013 şi 2014, constatăm că o majorare de 45% a cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale înseamnă 0,5% din PIB. Dacă ne-am fi asumat, ca parte din procesul de reformă a resurselor umane din educaţie, modificarea sistemului de salarizare cu suportul a 0,5% din PIB, în anii trecuţi, am fi ajuns la alocarea pentru educaţie a 3,3% (2013), respectiv 3,6% (2014) din PIB, față de ținta de 6%. Dacă e să fim pragmatici, reforma strategică a societăţii româneşti, ce ţine de cea mai importantă resursă – oamenii din educaţie -, ar costa mai puţin decât ne vine să credem. Riscul este ca măsura creşterii salariilor să fie implementată doar cu caracter reparatoriu, în căutare de sprijin şi voturi, fără legătură cu performanţa, fără să fie parte dintr-o strategie cu obiective bine definite”, a adăugat Daniela Vișoianu, reprezentanta Coaliției pentru Educație.

În același timp, Coaliția pentru Educație cere Guvernului României și sindicatelor din educație să prezinte și să supună dezbaterii publice viziunea și obiectivele pe care și le-au propus pe termen mediu și lung, dincolo de majorarea salariilor.

Coaliţia pentru Educaţie este o federaţie lansată în iunie 2015 de ONG-uri din domeniu, care îşi propune să coaguleze energii şi resurse pentru a împlini o viziune curajoasă despre învăţare în România. Scopul Coaliţiei este să contribuie la crearea şcolii în care fiecare vrea şi poate să îşi împlinească potenţialul. Procesul de formare a Coaliţiei este susţinut de Fondul ONG. Mai multe informaţii puteţi găsi pe site-ul: www.coalitiaedu.ro

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează