Cicălirea nu duce la responsabilizarea copilului

0

Până ajung la vârsta școlară, copiii trăiesc mare parte a timpului într-o lume plină de imaginație, cu figuri ale binelului și ale răului, cu super-eroi. Până la această vârstă, copiii au învățat din jocuri și desene animate că, dacă te calcă o mașină, mai ai totuși 80% viață, poți continua cumpărându-ți o viață sau cel mult pierzi o viață, dar mai ai alte patru.

Scoala sigurantei Tedi 2

În acest punct al dezvoltării psihice și cognitive, copilul are nevoie de persoane reale (educatori, polițiști etc.) care să-i ghideze trecerea de la lumea imaginară la cea reală. Acest lucru nu se întâmplă de la sine, doar pentru că au împlinit 7 sau 8 ani. Copiii au nevoie de informații prezentate pe înțelesul lor, însușite și exersate prin joc – metoda lor principală de învățare. Operând cu informațiile primite, punându-le în practică în mod experimental, receptează sensul lor și îl pot transpune apoi în drumurile lor – ne-a explicat Anda Păcurar, psihoterapeut.

Pentru că un element important în ghidarea trecerii la „nivelul” următor, cel al realității, este înlocuirea super-eroilor cu oameni din realitate, Tedi a invitat toți elevii claselor I să frecventeze Școala siguranței. Aici, copiii află de la învățători și polițiști că pot fi în continuare protejați, dar nu de super-eroi, ci de persoane adevărate cu puteri reale. Și, mai ales, că se pot proteja singuri însușindu-și toate informațiile care țin de siguranța lor.

Odată ce împlinesc 7 ani, în mod obișnuit, sunt pregătiți să înceapă o nouă etapă a dezvoltării lor. Pot înțelege și respecta mai bine jocurile cu reguli, pot fi mai independenți și pot avea responsabilități crescute. Este perioada de viață când au foarte mare nevoie să fie stimulați, iar activitățile să fie diverse – a adăugat psihoterapeutul Anda Păcurar.

Îndrumătorii din afara familiei (învățătorii, polițiștii etc.) sunt modele ușor de urmărit de către cei mici. Pe lângă autoritatea pe care le-o prezintă prin funcție, faptul că nu fac parte din familie și că nu interacționează permanent cu ei, îi ajută pe cei mici. În plus, părinții au tendința de a proceda într-un fel care, în loc să câștige atenția copiilor, uneori o pierd. Motivul ne este explicat tot de către Anda Păcurar:

Mulți dintre părinți sau dintre cei care îi îngrijesc continuă să rămână hiperprotectori și după ce copiii împlinesc 6 sau 7 ani, vârstă de la care pot să-și câștige ușor, ușor independența. Uneori devin și mai cicălitori, amintind copilului constant să aibă grijă, că trebuie să fie atent pe drum și în clasă etc. Cicălirea, însă, nu duce la responsabilizarea copilului ci, în mod frecvent, la o detașare a lui de realitate. El ajunge să perceapă cuvintele adultului ca pe un zgomot de fond fără a mai recepta mesajul transmis.

Prin intermediul materialelor educative puse la dispoziția elevilor de clasa I, Şcola siguranţei urmărește ca, prin metode educative specifice vârstei lor, copiii să învețe cum să preîntâmpine potențialele situații neplăcute la şcoală, pe drum spre şcoală sau atunci când rămân singuri acasă. Programul Școala siguranței Tedi a fost demarat în luna septembrie 2015 și se va desfăşura pe tot parcursul anului şcolar 2015-2016.

Proiectul poate fi urmărit și pe www.scoalatedi.ro

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează