Change Architects – o inițiativă ce ajută copiii să spună EU POT!

0
  • Profesor pentru colegii mei 

Un cadru didactic care a aflat de proiectul clasei a V a H a întrebat „Chiar a fost ideea copiilor? E genială!” Doamna Tundrea Marinela a răspuns „Da, a fost ideea lor. Eu doar i-am sprijinit să creadă în ideea lor”

Proiectul – Copiii și-au dat seama că fiecare dintre ei are un talent, o pasiune, pe care vor să-l arate și să-l transmită colegilor lor. Fiecare din ei are ceva de învățat, într-un anumit domeniu, de la colegii săi și, la rândul lui, poate să-i învețe pe colegi ceea ce știe mai bine. Cei talentați la muzică, dans și arte, au devenit profesori pentru colegii lor. La rândul lor, „profesorii” de muzică, dans și arte au devenit elevi la baschet, fotbal și handbal. Elevii clasei a V a  H ai Școlii Gimnaziale Nr.7 Sfânta Maria din Timișoara, s-au împărțit pe ateliere, fiecare elev a lucrat în ateliere diferite, având roluri diferite, de „profesor” și de „elev”. Elevii s-au organizat singuri, în functie de aptitudinea fiecaruia sau de lipsa unui talent, s-au coordonat singuri, „profesorii” au creat singuri activități pentru „elevii” lor. Elevii s-au grupat, și-au impartit clar sarcinile, s-au coordonat bine între ei, intervenția profesorului facilitator fiind minimă.

Schimbarea – S-a produs în atitudinile și comportamentamentul elevilor față de colegii lor, dar și față de ei înșiși. Elevii clasei a V a H au reușit să comunice foarte bine, să socializeze și să colaboreze unii cu alții. Pe viitor, ne propunem să extindem proiectul la nivelul mai multor clase, astfel încât să dăm șansa și altor copii să devină profesor pentru colegii lor.

  • Jocul ne face mai buni 

Problema: Elevii au observat că fenomenul de bullyng ia amploare în rândul elevilor atât între colegii de clase cât și între clasele din școală și au decis să intervină și să încerce să reducă actele de violență. Ei s-au simțit deseori agresați verbal dar și fizic de alți colegi, nu le-a plăcut sentimentul și vor să aducă armonie și bună înțelegere între ei. Consideră că pot fi uniți și că pot demonstra că buna înțelegere dintre ei în școală se va extinde și în comunitate.

Proiectul: Ei cred că, dacă în timpul pauzelor vor avea loc cât mai multe jocuri și mai atractive în care să fie implicați toți elevii, atunci agresorii vor fi ,,ocupați’’ și astfel violența va fi redusă. De asemenea, jocul îi unește, îi învață să fie cinstiți, să respecte reguli, să lucreze în echipă, le dezvoltă spiritul de fair – play.  Au analizat, au propus jocuri care se puteau desfășura cu un număr mare de jucători, au procurat materialele necesare (sfori, mingi, eșarfe), s-au împărțit în cinci grupe responsabile cu fiecare zi a săptămânii, au confecționat afișe și scris sloganuri. În săptămâna următoare, jocurile s-au desfășurat conform planului, însă în câteva zile au trebuit să se reorganizeze datorită numărului mare de elevi care veneau în curtea mică, să se joace în pauză.

Schimbarea:  În urma desfășurării proiectului, elevii clasei a III a C, Școala Gimnazială ,,ALEXANDRU ȘTEFULESCU’’, Tg. Jiu, Gorj sunt mai responsabili și mai încrezători în munca lor. Profesorii sunt bucuroși că violența din școală s-a redus, atât în curtea școlii cât și în clase, pe holurile școlii, deoarece elevii sunt mai uniți. În anul școlar următor, vor face o planificare în care, fiecare clasă va propune și va conduce jocurile timp de o săptămână.

  • Concluzia 

Acestea sunt doar două din poveștile scrise de elevi in cadrul ințiativei Change Architects 2018, prin care copiii descoperă propria lor capacitate de schimbare prin activități imaginate și implementate de ei. Prin aplicarea a 4 pasi simpli SIMTE, IMAGINEAZĂ, ACȚIONEAZĂ și COMUNICĂ, copiii descoperă problemele comunității, se gândesc la soluții și împreună implementează activități pentru rezolvarea acelor probleme. Rezultatul este dobândirea unor competențe noi cum ar fi empatia, comunicarea, gândirea critică dar poate cel mai important ei descoperă că EI POT! Sperăm că aceste povești și multe altele de pe site-ul (www.allgrowromania.org/povești) nostru v-au inspirat și vă arată că se poate. Cele mai bune 5 proiecte vor participa la Change Architects Summer Innovation Camp în luna Iulie și inițiativa va fi reluată în anul școlar 2018 -2019.

Hai să arătăm că se poate și să dăm șansa tuturor copiilor să-și descoprea puterea de a creea schimbare! Ei sunt adevătații supereroi atunci când spun EU POT!

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine aproape 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 12 ani De Bine despre România.

Comentează