Ce facem cu rezultatele şcolare în comunităţile defavorizate din România?

0

Programul United Way România „Învaţă să reuşeşti” luptă împotriva abandonului şcolar şi pregăteşte 1.500 de copii vulnerabili, adolescenţi şi tineri adulţi pentru o viaţă independentă. Pentru a-i ajuta să-şi desăvârşească educaţia, 800 de părinţi vor participa la cursuri de parenting, 180 de profesori vor învăța cum să lucreze mai bine cu copiii defavorizați din clasele lor şi 500 de voluntari vor fi implicaţi în activităţi educative şi de mentorat.

Foto copii

La începutul lui octombrie 2013, United Way România a lansat „Învaţă să reuşeşti”, un proiect integrat de prevenire a abandonului școlar care se adresează tuturor actorilor sistemului educaţional: copii, părinţi, profesori şi comunitate. Proiectul este o premieră în servicii sociale şi se va derula pe parcursul a doi ani în 14 comunităţi din Bucureşti, Cluj şi Timişoara cu ajutorul unui grant de aproape de aproape o jumătate de milion de euro primit de la Fundaţiile Velux.

Provocările cu care se confruntă comunităţile în România sunt în continuare copleşitoare, cu atât mai mult cu cât o persoană din trei trăieşte cu mai puțin de 15 lei pe zi. Sărăcia are implicaţii grave în pregătirea pentru şcoală: date recente arată că numai o treime din copiii dezavantajaţi termină şcoala generală, în timp ce aproape toţi copiii din familii cu venituri mai mari încheie cu brio acest ciclu de învățământ. Copiii nu pot reuşi la şcoală atunci când sunt flămânzi, când trăiesc în sărăcie sau când părinţii, care la rândul lor nu au mers la școală, nu-i pot ajuta la teme. Fără încurajarea şi îndrumarea părinților, de multe ori având în grijă şi fraţii mai mici, copiii din familii sărace sunt cei mai predispuşi la eşec şcolar, la excluderea din cercul celorlalţi colegi şi la dispreţul profesorilor.

De aceea, abandonul şcolar nu e doar o problemă a copilului, ci o problemă comunitară gravă, pentru a cărei rezolvare este nevoie de a intervenţie colaborativă.

„Învaţă să reuşeşti” aduce laolaltă actorii implicați în procesul de educație – copii, profesori, părinţi şi voluntari. Ne propunem să susţinem 1.300 de copii din familii cu venituri mici să rămână la şcoală şi să-şi continue educaţia oferindu-le o masă zilnică, ajutor la lecţii, activităţi educaţionale şi recreaţionale în școli sau centre sociale de zi şi să asistăm 200 de tineri şi adulți vulnerabili pentru a obţine un loc de muncă prin sesiuni de mentorat, consiliere în carieră şi pregătire profesională. Mai mult decât atât, 800 părinţi vor urma un program de pregătire ce va include cursuri parentale, metode pentru a fi la curent cu progresele copiilor la şcoală şi pentru a-i susține să aibă rezultate bune. Programul include și o serie de sesiuni prin care 180 de profesori vor învăța cum să abordeze problemele specifice ale copiilor vulnerabili din clasele lor, cum să îi ajute să se integreze și cum să îi motiveze la școală.
Dincolo de lacunele de cunoștințe pe care le au de recuperat, acești copii au nevoie de idei diferite despre cum ar putea arăta viitorul lor și, mai ales, de modele. De aceea, vom mobiliza 500 de profesionişti din diferite domenii să devină voluntari în comunitate şi în centre de zi şi să participe la activităţi educaţionale. O parte dintre aceştia se vor implica și mai mult şi vor deveni mentori pentru o perioadă mai lungă de timp pentru un copil, tânăr sau adult în dificultate.

În Fundațiile Velux am regăsit un partener realist, care înţelege că problemele sociale complexe şi adânc înrădăcinate – cum este abandonul școlar în România – nu pot fi rezolvate decât printr-o colaborare multi-sectorială și o investiție de lungă durată. Experiența lor internațională ne-a ajutat în colaborarea cu instituțiile de învățământ, autorităţile locale şi ONG-urile care lucrează în sfera educaţiei şi a integrării sociale. Mai mult decât atât, prin susținerea Fundațiilor Velux, vom reuși să asigurăm o intervenţie pe o durată de 2 ani cu rezultate substanţiale pentru beneficiarii noştri şi pentru întreaga comunitate.

„Scopul nostru este să reducem şi să prevenim abandonul şcolar pentru copiii dezavantajaţi în comunităţile în care lucrăm şi să implicăm toți actorii locali în îndeplinirea acestei misiuni. Modul nostru de lucru pornește de la o idee simplă: „comunitatea trebuie să fie preocuparea tuturor”; aşa că trebuie să contribuim cu toţii pentru a produce o schimbare pe termen lung. United Way România doreşte să instituie un exemplu de bună practică şi să reproducă acest model de succes și în alte comunități în anii următori”, a declarat Cristina Damian, Director Executiv al Fundației United Way România.

 

Despre United Way România

United Way România este o fundaţie românească independentă, afiliată la United Way Worldwide. Misiunea noastră este îmbunătăţirea calităţii vieţii în comunitate prin încurajarea donaţiilor individuale, corporatiste şi a voluntariatului, pentru ca toată lumea să aibă şanse egale la educaţie, sănătate şi un venit decent. Alături de 55 de companii, 2.800 de donatori şi 950 de voluntari, în 2013 United Way a ajutat aproximativ 7.800 de persoane în situaţii de risc din Bucureşti, Cluj şi Timişoara pentru a pune în practică principiul că „mai bine” nu poate exista decât dacă înseamnă „mai bine pentru toţi”.

Despre Fundaţiile Velux

Fundaţiile VELUX sunt fundaţii non-profit create de Villum Kann Rasmussen, fondatorul VELUX şi al celorlalte companii din VKR Group, a căror misiune este să aducă lumina zilei, aerul curat şi un mediu mai bun în viaţa de zi cu zi a oamenilor.

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează