Cauzele abandonului scolar in mediul rural, studiu al Fundatiei Soros Romania

0

Saracia si familia-cauze ale abandonului scolar in mediul rural

Problemele in familie si lipsurile materiale sunt printre cele mai frecvente cauze ale abandonului scolar in mediul rural. Aceasta este principala concluzie a Studiului-diagnostic privind situatia abandonului scolar si parasirea timpurie a scolii in mediul rural, cercetare calitativa realizata in 42 de comunitati rurale in care abandonul scolar are o incidenta ridicata, selectate din judetele: Braila, Buzau, Calarasi, Harghita, Neamt, Prahova si Suceava.

Studiul a fost elaborat in cadrul proiectului Parte de Carte, proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 si derulat de Fundatia Soros Romania.

Apartenenta la o familie dezorganizata, lipsa de educatie a parintilor, neglijenta acestora, lipsa unui loc de munca sau consumul excesiv de alcool sunt dificultati din familie cuimpact important asupra parcursului scolar al unui copil. Conform studiului, copiii proveniti din astfel de medii tind sa urmeze modelele oferite de parinti si conceptiile acestora, conform carora educatia nu este o prioritate iar frecventarea scolii nu sporeste sansele unui viitor mai bun.

Saracia este o alta cauza pentru abandonul scolar. Acest factor actioneaza in doua sensuri: fie copiii nu se pot prezenta la scoala din cauza neputintei parintilor de a le cumpara haine, rechizite sau pentru a plati transportul, fie sunt nevoiti sa contribuie la intretinerea familiei, ceea ce nu le mai permite sa aloce timp invataturii.

In cazul familiilor cu multi copii, adeseori fratii mai mari sunt nevoiti sa aiba grija de cei maimici sau sa se ocupe de gospodarie, in timp ce parintii muncesc. Fetele sunt cele care renunta mai des la scoala din acest motiv.

Conform interviurilor realizate in cadrul cercetarii, o cauza a abandonului scolar intalnita mai ales in randul copiilor romi este faptul ca acestia nu stapanesc foarte bine limba romana. Atunci cand copiii sunt inscrisi in sistemul de invatamant direct in clasa a I-a, ei intampina dificultati majore de adaptare la viata scolara si, adeseori, parasesc timpuriu sistemul de invatamant, odata ce au invatat sa scrie si sa citeasca.

O situatie aparte relevata de catre cercetarea noastra o reprezinta copiii cu cerinte educative speciale, pentru care fie nu exista in scoala resursele materiale sau umanenecesare educarii lor, fie parintii nu doresc obtinerea unui certificat medical care sa ateste faptul ca acestia au cerinte educative speciale, considerandu-l stigmatizant si, astfel, nu exista conditiile formale pentru adaptarea curriculum-ului sau pentru crearea serviciilor de care ar avea nevoie acesti copii.

Alte cauze ale abandonului scolar identificate in cadrul studiului sunt lipsa comunicarii dintre parinti si cadrele didactice sau dintre parinti si copii, plecarea parintilor in strainatate si lasarea copiilor in grija unor persoane cu mai putina autoritate (bunici sau vecini) sau influenta negativa a anturajului tinerilor.

Proiectul Parte de Carte se deruleaza in perioada mai 2011-aprilie 2014 si are ca obiectiv prevenirea abandonului scolar in mediul rural prin dezvoltarea unor servicii socio-educative integrate si prin implicarea membrilor comunitatilor in mentinerea in sistemul de educatie a elevilor aflati in risc de a parasi scoala.

Studiul-diagnostic privind situatia abandonului scolar si parasirea timpurie a şcolii in mediul rural este o cercetare calitativa realizata de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie in perioada octombrie-decembrie 2011, in 42 de localitati din mediul rural- cate 6 localitati din fiecare dintre judetele: Braila, Buzau, Calarasi, Harghita, Neamt, Prahova si Suceava.

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.