Cât de adevărate sunt prejudecăţile despre adolescenţii români?

0

Despre adolescenţii de astăzi se spune că fug de responsabilităţi, că îşi aleg modele lipsite de profunzime şi că nu au valori. Deși lor le este deseori aplicată eticheta de “superficiali”, realitatea este diferită, ne relevă datele furnizate de studiul realizat de Școala de Valori și Ipsos Research România.

În luna aprilie 2014, Școala de Valori și Ipsos Research România cu sprijinul Ministerului Educației Naționale au realizat o cercetare despre valorile și modelele tinerilor din România. Rezultatele studiului au arătat faptul că adolescenții români au ca model de viață unul dintre părinţi și apreciază onestitatea și perseverența.

aparenta si esenta scoala de valori

 Mitul #1: Tinerii din România nu sunt interesaţi de studii – FALS

Cercetarea a scos la iveală că 8 din 10 tineri intenționează să urmeze studiile universitare după terminarea liceului. Doar jumătate dintre aceștia însă s-au gândit mai departe și la profesia pe care o vor urma.  Explicaţia este aceea ca elevii nu percep o legătură directă între facultatea aleasă și meseria pe care o vor urma. Acest lucru se întâmplă deoarece tinerii nu consideră că școala îi pregătește pentru piața muncii.

În ceea ce priveşte domeniul ales, primele 4 opțiuni de studii universitare ale acestora sunt: științele sociale (28%), științele medicale (16%), ştiinţele inginerești (15%) și științele economice (12%). Beneficiile percepute de elevi în alegerea acestor  domenii sunt accesul la un loc de muncă bine plătit și ușurința în găsirea unui loc de muncă.

Doar 1% dintre liceenii intervievați cred că nu vor termina liceul. Principalul motiv pentru a nu finaliza studiile ar putea fi plecarea la lucru în străinătate.

Mitul #2: Modelele tinerilor sunt vedetele de la televizor – FALS

Rolul părinților este foarte important în viața tinerilor de liceu. Pentru cei mai mulți liceeni, părinții sunt acele persoane pe care le consideră modele (62%). Acest lucru este valabil pentru toţi tinerii, indiferent de profilul studiilor liceale, sex, vârstă, regiune sau alte caracteristici.

În plus, cercetarea ne arată că părinții sunt cei mai puternici influențatori ai tinerilor atât în insuflarea valorilor (66%) cât și în alegerea facultăţii pe care o vor urma (54%). Persoanele publice, “vedetele”, sunt într-o foarte mică măsură considerate modele de către liceeni: 2% au ca modele vedete din străinătate, respectiv 0.5% vedete din România.

Mitul #3: Tinerii din România trebuie învăţaţi ce înseamnă “valori” – ADEVĂRAT

52% dintre elevii de liceu din România, din mediul urban, au un set de valori propriu după care își ghidează viața. 33% dintre aceștia au demonstrat că  înțeleg foarte  bine conceptul de valoare  și au identificat  ca principale valori: sinceritatea, perseverența, respectul, corectitudinea, încrederea și  familia. Restul de 19% dintre adolescenți au întâmpinat greutăți în a își sintetiza și abstractiza ideile, însă au numit un set de valori reale, în timp ce 20% dintre liceeni nu au  putut numi nicio valoare.

Cercetarea despre valorile și modelele tinerilor, “Adolescenții români, între aparență și esentă” poate fi  consultată aici.

###

Metodologia cercetării a cuprins o etapă calitativă, în care au fost realizate interviuri în profunzime cu profesorii – acei profesori cu reputaţie de lideri de opinie în mediul pre-universitar – care au putut explica ce stă în spatele valorilor tinerilor și modul în care generaţiile de elevi evoluează.

Etapa calitativă a fost urmată de una cantitativă în care a fost aplicat un chestionar unui eșantion de 1000 de elevi de liceu din întreaga țară, din mediul urban (eşantion reprezentativ la nivel de sex, profil, an de studiu, regiune şi mediu de reşedinţă).

ScoalaDeValori-logo-descr-albŞcoala de Valori este o organizaţie non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăţi bazate pe valori prin educaţie inovativă. Punem sub semnul întrebării graniţele educaţiei tradiţionale şi creăm oportunitatea persoanelor de a accesa informaţii de valoare, experienţe de formare a caracterului, de a interacţiona cu modele pozitive şi de a avea expunere internaţională, cu scopul de a creşte responsabilitatea personală şi controlul fiecăruia asupra alegerilor personale.

logo-ipsosIpsos Research este parte a grupului francez Ipsos – locul 3 global între companiile specializate în cercetare de marketing. La nivel internaţional, Grupul Ipsos este prezent în 86 de ţări, compania operând sondaje online şi offline pentru mai mult de 5.000 de clienţi. În prezent, grupul Ipsos număra 16.000 de angajaţi permanenţi şi este listat la bursa din Paris.

Despre autor

avatar

Eu sunt Andra. Îmi place să descopăr locuri noi şi să le cutreier la pas. Mă scufund uneori în lectură, în căutarea unor momente de linişte care îmi încarcă bateriile. Scriu cu drag despre ceea ce mă face fericită, privind mereu la lucrurile bune din jurul meu. Iubesc ceaiul, ciocolata neagră şi oamenii zâmbitori. Pentru că şi eu sunt unul dintre ei:) Pentru mai multe pilule de optimism, încearcă şi aici www.zambetsisanatate.ro

Comentează