„C-uri” cruciale pentru sănătatea emoţională

0

În zilele noastre, părinții sunt foarte preocupați de cum trebuie crescuți copiii, de ce au nevoie aceştia pentru a reuși. Și totuși, nu de puține ori, vedem copii nepregătiți pentru provocările lumii exterioare, copii prea timorați sau neatenți sau impulsivi. Pentru a putea crește, pentru a se putea responsabiliza, pentru a învăța cum să fie în siguranță, copiii au, mai întâi, nevoie să le fie îndeplinite nevoi emoționale esențiale. Vorbim, conform psihologilor Betty Lou Bettner și Amy Lew, de patru nevoi, de patru „C-uri”.

Scoala sigurantei Tedi 4

Fiecare copil are nevoie să se simtă CONECTAT la alții, altfel apare sentimentul de izolare sau se autoizolează. În acest fel se simte tot mai străin, mai inadecvat și mai timorat în relație cu ceilalți.
De asemenea, fiecare copil are nevoie să se simtă CAPABIL, să știe că poate. Altfel, are un sentiment crescut de inadecvare, de lipsă de putere, de inferioritate.

Copilul trebuie să simtă că el CONTEAZĂ, că are un rol și că rolul lui este important, că este util.
Și, nu în ultimul rând, fiecare copil are nevoie de CURAJ, să știe că poate să facă față, să simtă acest lucru, nu doar să-l audă. Adulții au acele cuvinte frumoase prin care îl pot încuraja dar, până nu îi dau ocazia să facă lucruri, el nu va simți cu adevărat că este în stare.

De exemplu, atunci când vrem să-i facem educație privind siguranța lui, e bine să ne gândim dacă metodele folosite îl implică, îl provoacă, îl invită la interactivitatea care va duce la împlinirea celor patru „C-uri” emoționale. Copilul învață mult mai ușor în grup, cu ajutorul semenilor. Copiii conectați unii la alții învață cooperarea, învață să se bazeze unii pe ceilalți, să împartă, să se bucure împreună. De asemenea, copilul învață mult mai ușor când se simte capabil, când este lăsat să încerce să descopere, să facă folosindu-se de mâinile lui, de creativitatea sa, de erorile sale. Totodată, într-o activitate de învățare, el are nevoie să simtă că este luată în considerare contribuția sa, ideea sa, opinia sa. Așa simte că el contează și e dornic să participe în continuare. Toate acestea îi vor dezvolta curajul, iar încrederea adultului exprimată prin atitudine și prin faptul că-i oferă ocazia să exerseze îl va face să simtă că poate, că se poate baza pe el însuși, că are acel mușchi psihologic necesar rezvolvării problemelor și provocărilor vieții sociale. – Anda Păcurar, psihoterapeut

Pe aceste principii se bazează și programul „Școala siguranței Tedi”. Plecând de la nevoia copiilor de a primi cât mai multe informații privind siguranța lor, Tedi desfășoară programul adresat copiilor de clasa I prin activități care au la bază jocul și interacțiunea dintre cei mici. Programul „Școala siguranței Tedi” a fost demarat în luna septembrie 2015 și se va desfăşura pe tot parcursul anului şcolar 2015-2016 în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi cu Ministerul Afacerilor Interne, prin Poliţia Română. În program s-au înscris 645 de şcoli din 415 localităţi din întreaga țară, însumând un total de 30.023 elevi de clasa I.

Proiectul poate fi urmărit și pe www.scoalatedi.ro

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează