BRASOV: Expozitie si proiect de cercetare „De la propaganda politica la baby boom”

0


25 martie – 25 iulie 2016
Adresa: Casa Sfatului, Piata Sfatului nr. 30, Brasov
Program: 10.00-18.00, luni inchis

Vernisaje:

Tur ghidat si conferinta de presa: vineri 25 martie 2016, ora 12.00
Vernisaj public: vineri 25 martie 2016, ora 18.00
Eveniment in cadrul vernisajului public: lansare de carte „Tovarasii impotriva Coroanei. Ideologie si propaganda in Romania comunista”, autor Cornel Jurju

Producatori: Muzeul Judetean de Istorie Brasov, Consiliul Judetean Brasov, PostModernism Museum Bucuresti

Afis De la propaganda politica la baby boom (2)

Expozitie, dar si proiect de cercetare, „De la propaganda politica la baby boom” este prezentata in Muzeul Judetean de Istorie Brasov in perioada 25 martie – 25 iulie 2016. Se pot gasi aici lucrari de arta (desene si ilustratii originale), carte si machete de carte, reviste si ziare si proiectii video cu imagini in miscare si desene animate (ce includ celebrele desenele animate „Mihaela”). Expozitia prezinta traversarea de la grafica militanta, antimonarhica, antinazista, la ilustratia de carte pentru copii.

In cadrul vernisajului public va fi lansata cartea „Tovarasii impotriva Coroanei. Ideologie si propaganda in Romania comunista”, care vorbeste despre manualul scolar de istorie comunista ca instrument al propagandei.

Arhitectura expozitionala este alcatuita pe trei coordonate: lucrari de arta, desene si ilustratii originale, expunere de carte si machete de carte si o proiectie video pentru imagine in miscare si desene animate (ce includ celebrele desenele animate „Mihaela”).

Un interes special este acordat lucrarilor de arta care au fost comisionate si concepute pentru a fi multiplicate, fie prin forma tiparului sau prin cea a ecranului de film sau TV – aceste medii constituind, in general, vectorul de propagare si distributie a mesejelor propagandistice.

„De la propaganda politica la baby boom” prezinta specific, ca ax central al fluxului expozitional, traversarea de la grafica militanta, antimonarhica, antinazista, la ilustratia de carte pentru copii. Aceasta trecere rapida este antrenata de nevoile complexe ale societatii dar si de noile fenomene demografice care modifica masiv structura populatiei.

Artistii activi in perioadele istorice mentionate mai sus s-au confruntat si au reflectat in operele lor multiplele fracturi ale societatii romanesti din care faceau parte.

Artistii romani prezentati in expozitie sunt: Geta Bratescu, Nell Cobar, Ion Popescu-Gopo, Val Munteanu, Ary Murnu, Jules Perahim, Noel Roni, Eugen Taru.

Lucrarile si materialele din expozitia „De la propaganda politica la baby boom” sunt selectate din trei colectii private.

Carte-Jurju

Scurt context istoric

Relatia artei romanesti cu propaganda este una foarte complexa, diversa si trebuie analizata diferit de la caz la caz. Diversele regimuri de putere (de la monarhie la dictatura) au determinat diferite tipuri de propagande care au modelat, prin formele artistice, schimbarile trasaturilor sociale.

In 1949 este fondata, la Bucuresti, Uniunea Artistilor Plastici. Artistii promitatori sunt angajati sa execute lucrari de propaganda, de „agitatie vizuala”. Statul devine singurul patron, prin Fondul Plastic, astfel incat nici chiar artistii deja consacrati nu pot evita adoptarea temelor de propaganda, conventionale, impuse de deja un nou curent: Realismul Socialist.

Un fapt sta sa ilustreze cu caracter exemplar schimbarea: dupa sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial fabrica de armament „Uzina 6 Martie Zarnesti” se transforma in „haina civila”, in „Tohan – fabrica de biciclete”, producand printre alte bicicleta de succes „Pegas”. Cumva similar in aceeasi perioada, arta grafica romaneasca trece de la „Humor Antifascist” la ilustratii pentru carti de copii, benzi desenate sau filme de animatie.
Dupa cum este stiut, cel de-al Doilea Razboi Mondial a determinat cea mai mare explozie demografica a omenirii cunoscuta ca generatia „baby boom”, intre 1945 si 1960. Aceasta perioada a fost urmata de un asa-numit „baby boom ecou” – un val de nasteri din parinti nascuti ei insisi in „baby boom-ul” de dupa razboi care a durat aproximativ intre 1980 si 1999. La aceasta scara istorica fara precedent, fenomene demografice si sociale s-au interconectat firesc cu orientari culturale si artistice, generand importante productii artistice, putin studiate pana acum din aceasta perspectiva comparata. Dupa 1969, Editura Ion Creanga, care a publicat in general literatura pentru copii, a stat la baza unui fenomen de incurajare a ilustratiei de carte, colaborand cu multi artisti talentati ai perioadei. Multe dintre aparitiile editoriale sunt prezentate si in versiunile unor alte limbi de circulatie, precum germana, maghiara, engleza, spaniola, ceha, suedeza, fiind destinate unui public international.

Eveniment de lansare carte in cadrul vernisajului public (25 martie 2016, ora 18.00)

Cartea „Tovarasii impotriva Coroanei. Ideologie si propaganda in Romania comunista”, autor Cornel Jurju, evidentiaza sterotipurile prin care regimul comunist si postcomunist a incercat sa reconstruiasca memoria romaneasca in privinta monarhiei ca dimensiune istorica/institutionala.

In anii comunismului a fost elaborat un adevarat mit ideologico-propagandistic antimonarhist, ansamblat in jurul a doua elemente principale: regele exploatator-regele calau, respectiv regele tradator. Un rol important in propagarea sociala a produsului ideologic antimonarhist l-a avut manualul de istorie din anii comunismului. Din acest punct de vedere, cartea scolara de istorie a fost, adesea, redusa la statutul de instrument al propagandei prin care s-a urmarit inocularea la nivel de masa a valorilor ideologice, implicit crearea unei „parghii” de control mental asupra societatii romanesti.

Parteneri proiect: Zile si Nopti Brasov, Amco Brasov, Modernism.ro, Nasui collection & gallery

Expozitia „De la propaganda politica la baby boom” face parte din DARE, lansat de PostModernism Museum Bucuresti, un program de 5 ani de Documentare, Arhivare, Expunere si Revalorificare a artei produsa in Romania in intervalul 1945-1990. Pana acum, nicio alta institutie publica sau privata nu a asumat un program de recuperare programatica a acestui segment istoric.

Asociatia PostModernism Museum (APMM) din Bucuresti produce si promoveaza proiecte de cultura contemporana si dezvolta programe de cercetare culturala, cu focus pe domeniul artelor vizuale. APMM este provider de servicii de consultanta in management cultural.

APMM, ca producator si promotor de proiecte de arta contemporana, coordoneaza dezvoltarea si activitatile centrului de arta si inovatie PostModernism Museum, muzeu privat independent deschis in primavara lui 2015 la Bucuresti. PostModernism Museum PMM este membru al primei Asociatii a muzeelor private din lume si este prima entitate din Europa centrala si de est.

www.postmodernism.ro
https://www.facebook.com/PostModernismMuseum

Muzeul Judetean de Istorie Brasov functioneaza in Casa Sfatului, cladirea vechiului Sfat al orasului, monument istoric si de arhitectura atestat documentar inca din secolul al XV-lea.

Infiintat pe baza colectiilor Muzeului Sasesc al Tarii Barsei si a colectiilor Muzeului Asociatiunii ASTRA, muzeul conserva si valorifica bogate colectii de arheologie si istorie: piese din paleoliticul mijlociu, ceramica si unelte din epoca fierului, descoperiri din castrele romane de la Rasnov si de pe valea Oltului, unelte, arme, mobilier, produse ale breslelor mestesugaresti, privind istoria farmaciei, documente, monede, arta decorativa si multe altele.

Expozitia permanenta: Brasov – Istorie, Cultura, Civilizatie” numara cca. 3000 piese expuse in 17 sali, pe cele trei niveluri ale cladirii. Biblioteca are peste 15.000 de volume. Detine bunuri culturale clasate in Tezaurul patrimoniului cultural national. (info brasov.ro)

www.istoriebv.ro

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează