Atelierele de Vară Șotron au adus 6000 de copii la grădiniță, pe timpul vacanței!

0

Experiențe de învățare prin joc și explorare, oferite voluntar de 1200 de profesori

Asociația OvidiuRo anunță încheierea Atelierelor de Vară Șotron 2019, cu cea mai mare mobilizare de până acum1: 1200 de profesori de învățământ preșcolar au organizat voluntar 480 de Ateliere de Vară, în 37 de județe. 6000 de copii au participat în lunile iulie și august, timp de 2 săptămâni, la Ateliere – un modul educațional organizat an de an de OvidiuRo, începând cu 2001, cu scopul de a le oferi copiilor din comunități defavorizate experiențe de învățare prin joc și explorare, pe timpul verii; activitățile sunt organizate voluntar de profesori, iar trainingurile și materialele educaționale sunt puse la dispoziție de OvidiuRo. Proiectul a fost susținut anul acesta de Grupul Fildas-Catena, Raiffeisen Bank și GlaxoSmithKline România.

Timp de 10 zile, copii și profesori deopotrivă au fost invitați să exploreze prin joc, lectură, științe, muzică și mișcare sau elemente preluate din pedagogia Montessori – printr-o abordare integrată, care a inclus multe din elementele noului curriculum pentru educație timpurie, recent aprobat. Obiectivul Atelierelor a fost acela de a crea o comunitate de învățare, cu scopul de a dezvolta autonomia în învățare a copiilor, de a încuraja cooperarea, de a aprofunda cunoștințe și, de asemenea, pentru a le deschide poarta spre cunoaștere acelor copii care nu au alte experiențe de învățare pe timpul vacanței.

În total, 18.000 de cărți ilustrate au fost distribuite vara aceasta în cadrul Atelierelor, în toată țara – cărți care au rămas în grădinițe sau pentru copii, acasă. Facilitarea accesului la cărți și încurajarea lecturii pentru copiii de vârstă preșcolară a fost una din componentele de bază ale Atelierelor de Vară 2019, ca o continuare firească a proiectelor centrate pe literație timpurie desfășurate de OvidiuRo începând cu 2016.

Maria Gheorghiu, Cofondator OvidiuRo:Vara aceasta am avut o participare-record la Ateliere, față de anii trecuți. Practic, numărul educatoarelor care au susținut un Atelier aproape s-a dublat. Este pentru noi un semn evident că schimbarea începe să vină, din interior: profesorii simt ei înșiși nevoia de a aduce metode interactive de învățare în activitățile la grupă, vor să atragă resurse noi și de calitate, mai ales în grădinițe defavorizate și sunt deschiși să schimbe semnificativ felul în care s-au raportat până acum la copii, în activitățile zilnice.

De exemplu, eliberarea sălii de grupă (crearea unui spațiu aerisit, ordonat, adecvat nevoilor de învățare ale copiilor mici – vs. sala de grupă tradițională, aglomerată, cu multe decorațiuni inutile) a fost una din condițiile de participare la Ateliere și o provocare pentru profesori. Au făcut însă această schimbare și – sperăm noi – ca și din toamnă, cele câteva sute de săli să rămână acel spațiu de învățare structurat, centrat pe copil, care facilitează dezvoltarea unei comunități de învățare. Și astfel, cu pași mici, alături de mulți profesori, vom putea asigura educație timpurie de calitate – mai ales acolo unde este cea mai mare nevoie, în zonele defavorizate.

Anul acesta, Atelierelor li s-a adaugat un modul de științe și experimente – Povești de Vară sub Lupă, o continuare a proiectului lansat în 2018 de OvidiuRo cu susținerea Raiffeisen Bank – Povești sub Lupă; ca și ediția anterioară, și anul acesta proiectul s-a bucurat de un impact major, aducând numeroase cărți și resurse centrate pe experimente sau matematică în grădinițe defavorizate și formând profesori în activități de predare prin STEM2.

Materiale educaționale puse la dispoziție de OvidiuRo – de la cărți ilustrate de ficțiune sau non-ficțiune la hărți, lupe, magneți, kituri de germinare sau forme geometrice – au rămas în grădinițe și vor fi folosite de copii, în noul an școlar; fiecare Atelier a primit și un kit de igienă, iar costurile pentru gustarea zilnică au fost acoperite de OvidiuRo. De asemenea, profesorii au participat la cel puțin unul din trainingurile regionale, județene sau locale dedicate Atelierelor – în total, peste 50 de sesiuni susținute de trainerii și profesorii-formatori OvidiuRo în lunile iunie și iulie în toată țara.

12 zile de Ateliere!

Fiecare Atelier s-a desfășurat pe parcursul a 12 zile, timp de minim 3 ore, zilnic, în perioada iulie – august 2019; Atelierul a început cu Ziua 0, când copiii și părinții lor luau contact pentru prima dată cu modulul. Au urmat 10 zile consecutive (de luni până vineri) de activități tematice la grădiniță pentru ca, la final, în ziua 12, să aibă loc festivitatea de încheiere a Atelierului, din nou cu participarea părinților.

Despre Asociația OvidiuRo

Misiunea Asociației OvidiuRo este ca fiecare copil sărac să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină, astfel, un membru activ al societății românești. 

Începând cu anul 2010, OvidiuRo a implementat, în parteneriat cu Ministerul Educației, programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță (FCG). Programul încuraja accesul și prezența la grădiniță a copiilor din familii defavorizate printr-un set de intervenții având ca mecanism central tichetul social pentru grădiniță, în valoare de 50 de lei/lună, condiționat de prezența zilnică. La finalul anului 2015, eficacitatea programului pilot a determinat Parlamentul României să extindă mecanismul (stimulentul educațional) la nivel național, prin Legea nr. 248/2015.

Odată cu intrarea în vigoare a Legii Fiecare Copil în Grădiniță, în februarie 2016, OvidiuRo a continuat să fie prezent la firul ierbii, în cele mai sărace comunități, unde una din cele mai întâlnite probleme identificate a fost lipsa cărților și a resurselor educaționale de calitate din grădinițele rurale. Au urmat așadar o serie de proiecte care au adus cărțile și literația mai aproape de copii, părinți și profesori: caravane de citit (Caravana Fiecare Copil în Grădiniță 2016, Caravana Poftă de Carte 2017, Caravana Fiecare Copil Merită o Poveste 2018), Ateliere de Vară sau centre de lectură și științe Povești sub Lupă, toate susținute de formări pentru profesorii – voluntari participanți la proiecte.

În septembrie 2018, OvidiuRo a lansat Fiecare copil merită o poveste – un program pilot de stimulare a lecturii în grădinițe și acasă și de dezvoltare a vocabularului, ce aduce o serie de intervenții deja testate și care s-au dovedit a fi necesare și de impact, astfel încât copiii din medii rurale și urbane defavorizate să aibă șansa unui start corect la școală: (1) 500 de centre de bibliotecă adaptate vârstei preșcolare (2) formarea unui număr de 35.000 de profesori în metode de dezvoltare a comunicării orale și a premiselor citirii și scrierii folosind cărți ilustrate, inclusiv un kit de literație pentru fiecare profesor și (3) distribuirea a 100.000 de cărți ilustrate pentru copiii din mediul rural, prin proiectul Prima mea Carte.

Programul va ajunge, până la finalul acestui an, în fiecare dintre județele țării.

Mai multe detalii despre proiectele noastre regăsiți pe www.ovid.ro.

1 Vara trecută, 2600 de copii din 250 de comunități au beneficiat de Ateliere, cu 630 de profesori-voluntari care au susținut modulul

2 STEM este un curriculum bazat pe ideea de educare a copiilor cu ajutorul a patru discipline diferite: știință, tehnologie, inginerie și matematică – într-o abordare interdisciplinară și aplicată.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine aproape 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 12 ani De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.