Asociația pentru Relații Comunitare a propus Ministerului de Finanțe un mecanism prin care și companiile care plătesc impozit pe venit, și nu pe profit, să poată efectua sponsorizări deductibile

0

În parteneriat cu Asociația Dăruiește Viață, Fundația HOSPICE Casa Speranței, Asociația MagiCAMP, Asociația Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor și Fundația Hope and Homes for Children, Asociația pentru Relații Comunitare (ARC România) a propus Ministerului de Finanțe, în cadrul unei conferințe de presă care a avut loc joi, 2 noiembrie un mecanism prin care și companiile care plătesc impozit pe venit, și nu pe profit, să poată efectua sponsorizări deductibile: posibilitatea de a direcționa 20% din impozitul pe venit catre cauze sociale în comunitățile din care fac parte.

 

În cadrul conferinței de presă organizate de Asociația pentru Relații Comunitare alături de asociațiile partenere, care a avut loc joi, 2 noiembrie, la sediul Romanian American Foundation, s-a dezbătut modul în care impozitarea companiilor pe baza cifrei de afaceri, în locul impozitului pe profit, poate produce efecte secundare care destabilizează societatea civilă: 80% dintre firmele cu profit din România nu vor mai putea face sponsorizari deductibile.

“Asociațiile care au participat azi la conferința de presă au ilustrat cu exemple concrete finanțările pe care au reușit să le atragă prin facilitatea de 20% din impozitul pe profit, până în prezent. Schimbări de mare impact în viața semenilor noștri au fost până acum posibile, în foarte multe cazuri, tocmai datorită finanțărilor oferite de acest segment, de companii mici si mijlocii, care oferă sponsorizări cu o medie de aproximativ 1000 de euro. În unele cazuri, proiecte de anvergură deja inițiate de ONG-uri  sunt într-un real pericol de a fi stopate » , a declarat Mădălina Marcu, Director Dezvoltare de Resurse ARC România.

Împreună, ARC România și asociațiile partenere au propus Ministerului Finantelor Publice un mecanism alternativ prin care microîntreprinderile cu cifra de afaceri între 100.000 Euro și 500.000 Euro pot face sponsorizări catre ONG-uri : direcționarea a până la 20% din impozitul pe venit. Pe data de 11 octombrie am trimis către Ministerul Finanțelor Publice o petiție pe această temă, însoțită de câteva întrebări. Termenul pentru a primi un răspuns este 1 noiembrie. Mai multe detalii sunt disponibile aici.

“Asociația Dăruiește Viață a obținut în 2016, prin facilitatea fiscală de 20%, sponsorizări de peste 1.9 milioane de euro, de la 987 de companii. Fondurile atrase în ultimii 2 ani au fost similare. Sponsorizările vor fi investite în cel mai provocator proiect al Asociației, reprezentând totodată cel mai ambițios proiect de responsabilitate socială al momentului: construirea de la zero a primei Clinici Integrate de Oncologie și Radioterapie pentru copiii diagnosticați cu cancer, la Spitalul „Marie Curie” din București. Începând cu data de 12 septembrie 2017 se execută lucrări de demolare anexe și deviere a traseelor de utilități. Așteptăm obținerea avizelor de la PUD (Plan Urbanistic de Detaliu), ISC (Inspectoratul de Stat pentru Construcții) și ISU (Inspectoratul pentru Situații de Urgență), urmând ca apoi să cerem autorizația de construcție de la Primăria Sectorului 4. Statisticile arată că în România, 1 din 2 copii bolnavi de cancer moare. În Europa, 80% trăiesc. Vrem să ajutăm la schimbarea acestei realități dramatice!”, a punctat Carmen Uscatu, Președinte Asociația Dăruiește Viață.

“Pentru organizațiile mici, facilitatea fiscală de 20% este o importantă sursă de finanțare. Asociația Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor, alături de partenerii săi, derulează în fiecare an campanii de strângere de fonduri pentru companii, bazate pe această facilitate. În 2016, asociația a reușit să strângă peste 100.000 de euro, sponsorizări provenite de la peste 100 de firme cu profit din România. Cu ajutorul acestei sume, am reușit să venim în sprijinul a aproape 1000 de vârstnici, atât în căminele de bătrâni, cât și la domiciliu, alinându-le singurătatea cu ajutorul activităților organizate de voluntari, dar oferindu-le și sprijin material, pachete de alimente sau produse, aniversări și mese festive de sărbători sau mici excursii de câteva zile. Misiunea asociației Niciodată Singur –  Prietenii Vârstnicilor este aceea de a diminua sentimentele de singurătate și inutilitate în rândul vârstnicilor. Conform unui studiu realizat în 2015 de GfK pentru Fundația Principesa Margareta a României, unul din doi vârstnici din România se simte singur, într-o mai mică sau mai mare măsură.”, a declarat Beatrice Culda, Director Executiv Asociația Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor

În intervenția sa, Mirela Nemţanu, Director Executiv HOSPICE Casa Speranţei, a precizat: “Prin intermediul acestei facilități fiscale HOSPICE Casa Speranței a reușit să atragă în 2016 peste 2,6 milioane de lei care reprezintă 16% din bugetul anual al Fundației noastre; bani care ne-au permis oferirea de servicii gratuite și complete de îngrijire paliativă pentru un număr de 671 de pacienți care suferă de o boală incurabilă și familiilor acestora. Din păcate, la nivelul întregii țări, peste 160.000 de persoane – copii și adulți cu boli incurabile – au nevoie anual de îngrijire paliativă, dar doar 8% din această nevoie e acoperită. În aceste condiții, ne întrebăm cu toții care va fi soarta celor care se luptă în România cu o boală incurabilă, în condițiile în care statul nu poate răspunde nevoilor reale ale acestor oameni suferinzi. Ba mai mult decât atât, prin schimbările fiscale adoptate, statul  ne blochează și nouă pârghiile prin care căutăm ajutor pentru cei aflați în nevoie. În mâinile cui rămân aceste destine?”.

“Pentru majoritatea organizațiilor non-guvernamentale din România, inclusiv pentru Hope and Homes for Children, sponsorizările obținute prin mecanismul 20% reprezintă o importantă sursă de finanțare a proiectelor pe care le desfășoară în diversele domenii de activitate. Reducerea numărului de companii care pot folosi această prevedere înseamnă o reducere a finanțărilor și a intervențiilor pe care le fac aceste organizații în domenii sociale care nu sunt întotdeauna sprijinite, așa cum ar trebui, de stat. În condițiile în care contribuțiile companiilor private sunt importante pentru investițiile la nivel social care pot duce la schimbări semnificative în societatea românească, să reduci sumele care ajung la ONG-uri și numărul și amploarea proiectelor sociale dezvoltate înseamnă să refuzi accesul la o viață mai bună beneficiarilor programelor acestor organizații. Ca exemplu concret, cu peste 1.860.000 euro adunați de la 110 companii private prin mecanismul 20%, Hope and Homes for Children a ajutat în ulitmii doi ani 7.097 de copii și 1.520 de adulți să părăsească orfelinatele sau să se reîntoarcă în familie sau să se integreze mai bine în societate sau să fie mai bine pregătiți profesional. Nu cred că ne putem permite să pierdem aceste finanțări.”, a declarat Robert Ion, Head of Fundraising Hope and Homes for Children.

De asemenea, Melania Medeleanu, Presedinte MagiCAMP a precizat că sponsorizările obținute de la companii reprezintă cea mai importantă sursă de finanțare a proiectelor MagiCAMP: “60% din fonduri provin din această sursă. În 2016, aproape 150.000 EUR au  intrat în conturile Asociatiei direct prin intermediul facilității fiscale 20%. Reducerea prin măsuri fiscale a numărului de companii care pot folosi această prevedere și a potențialului pentru astfel de donații in general va curma o parte dintre planurile noastre de ajutorare a copiilor cu afecțiuni grave! Ajutorul pe care asociații precum MagiCAMP îl oferă nu este și nu poate fi înlocuit de către stat. Ajutorul de care statul îi va lipsi astfel pe copii și pe familiile lor va reduce accesul și aderența la tratament precum și recuperarea fizică și psihică a copiilor cu afecțiuni grave.”

În România funcționează din 1994 Legea Sponsorizării, un mecanism a cărui filozofie este că statul înțelege că există nevoi la nivelul comunităților pe care nu poate ajunge să le rezolve suficient de bine sau de rapid. De aceea a permis firmelor care au profit să poată direcționa o parte din impozitul pe profit datorat statului către proiecte cu impact în societate. Astfel, companile pot directioneze 20% din impozitul pe profit datorat Statului catre diverse cauze sociale, prin sponsorizari. Dacă valoarea sponsorizării nu depășește 0,5% din cifra de afaceri întreaga sumă a sponsorizării se deduce din impozitul pe profit. Este modalitatea prin care firmele din România pot sprijini fără niciun cost sectorul neguvernamental. Microîntreprinderile, care nu plătesc impozit pe profit, ci pe cifra de afaceri, nu pot beneficia de această facilitate.

Conform datelor de la ANAF, în 2016 din cele 119.594 de companii plătitoare de impozit pe profit, o treime au folosit facilitatea fiscală, direcționând peste 270 de milioane de Euro către organizațiile eligibile.

Din păcate însă, la inceputul anului 2017, Ordonanța 3/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care limita maximă a cifrei de afaceri care definește microîntreprinderile a fost crescută de la 100.000 Euro la 500.000 Euro, a redus dramatic numărul de societăți comerciale care beneficiază de această facilitate fiscală. Au fost afectate aproape 50.000 din firmele care anterior erau eligibile, conform unei estimări facute de Asociația pentru Relații Comunitare pe baza datelor pe baza datelor disponibile pentru anul fiscal 2016, pentru peste 108.000 de companii privind cifra de afaceri, profitul, numarul de angajati, domeniul de activitate si capitalul social.

Aceste firme, care avuseseră un potențial total de sponsorizare de aproximativ 40 de milioane de Euro, au devenit supuse impozitului pe venit, și nu pe profit, implicit pierzându-si posibilitatea de a direcționa un procent din impozitul pe profit către cauze sociale.

Având în vedere și anunțul Ministerului de Finanțe din 26.10.2017 despre schimbarea termenilor de impozitare pentru companii cu cifra de afaceri până la un milion, scenariile legate de finanțarea proiectelor cu mii de beneficiari copii, bătrâni, persoane cu dizabilități și alte grupuri vulnerabile capătă proporții dramatice.

Aceste  schimbări reduc dramatic numărul de firme care puteau folosi facilitatea acordată de stat de a direcționa o parte din impozitul pe profit către cauze sociale, prin sponsorizări, și care puteau astfel să acționeze imediat și direct pentru schimbări în bine în comunitățile în care își desfășoară activitatea.

În urma  modificărilor aduse Codului Fiscal, scade cu peste 40% numărul de companii care pot utiliza facilitatea fiscală și scade cu aproximativ 8% suma de bani care se poate direcționa către cauze sociale, prin sponsorizări. Chiar dacă potențialul valoric al facilității nu se reduce dramatic, impactul negativ asupra sectorului neguvernamental este semnificativ.

Aceste schimbări vor afecta cel mai mult organizațiile de dimensiuni mai mici, din localități mai mici, care nu pot accesa finanțările marilor corporații sau fondurile publice și care depind tocmai de sponsorizările pe care le pot obține de la agenții economici locali, în marea lor majoritate microîntreprinderi. Se generează astfel un mediu neechitabil pentru micii întreprinzatori care pentru un comportament identic nu beneficiază de același facilități fiscale ca societățile comerciale impozitate pe baza profitului. În plus credem că micii întreprinzători sunt cei care au nevoie și mai mult ca aceste comportamente de solidaritate și implicare socială să fie încurajate.

ARC România (www.arcromania.ro) lucrează de peste 15 ani pentru a încuraja filantropia ca mecanism de schimbare socială. Lucrăm cu toți cei care caută resurse pentru a-și ajuta semenii, cu cei care doresc să ofere resurse pentru a transforma vieți și construim mecanisme care să facă transferul acesta de resurse mai simplu și mai eficient.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează