539 dintre copiii care au frecventat grădiniţele estivale ale organizaţiei Salvaţi Copiii au început luni noul an şcolar

0

539 de copii, reprezentând peste 96% dintre cei care au frecventat grădiniţele de vară ale organizaţiei Salvaţi Copiii, au început luni anul şcolar 2015-2016: 257 în grădiniţe şi 282 la şcoală. Programul Grădinițe Estivale a pornit din nevoia de a asigura şanse egale de acces la educaţie copiilor aflaţi în pragul excluziunii sociale, care nu au beneficiat de pregătire preşcolară.

salvati copiii

Timp de două luni, în perioada iulie-august, copiii au participat la activităţi de educaţie preşcolară menite să îi ajute să îşi însuşească cunoştinţele şi abilităţile necesare pentru înscrierea în sistemul educaţional. Cei 539 de copii integraţi în şcoli şi grădiniţe vor fi monitorizaţi pe tot parcursul anului școlar.

Implicarea organizației Salvați Copiii în susținerea educației timpurii

Experiențele anterioare ale Salvați Copiii în aria pregătirii preșolare estivale arată că participarea la două luni de grădiniță pe timpul verii a generat un impact pozitiv semnificativ pentru retenția în școală a copiilor din grupurile vulnerabile. Dacă, în absența experienței de grădiniță, 75% dintre copiii romi abandonează școala înainte de finalizarea ciclului primar, peste 80% dintre cei care au frecventat programul de educație preșcolară estivală au finalizat cu succes clasa a III-a.

Proiectul a fost iniţiat în contextul în care, în România, mulți copii, cu precădere cei care provin din diferite grupuri vulnerabile, nu au acces sau abandonează educația timpurie, acest lucru având consecințe negative asupra lor, ca viitori adulți, asupra comunităților din care fac parte și, nu în ultimul rând, asupra societății în ansamblu. În România, ca în întreaga lume, educația timpurie cuprinde educația copilului de la naștere până la intrarea acestuia în școală , instituțiile de specialitate în care se desfășoară fiind creșele și grădinițele.

„Este foarte important ca orice copil să poată avea şansa de a beneficia de educaţie timpurie, în instituţii de specialitate. În primii ani de viaţă, copilul are un potenţial uriaş de receptare de cunoştinţe şi formare de deprinderi care-i vor folosi în viitor. Pe lângă achiziţiile imediate, accesul copiilor la un program de educaţie timpurie îl va ajuta să aibă o evoluţie şcolară satisfăcătoare, o bună sănătate emoţională şi, în general, o bună calitate a vieţii.” – Gabriela Alexandrescu, Preşedintele Executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii România

Situația în România privind incluziunea copiilor în sistemul de educație timpurie

Conform datelor Institutului Național de Statistică , participarea la grădiniță a copiilor de 3 – 5 ani, a scăzut de la 84,1%, în anul școlar 2012/2013, la 83,8%, în anul școlar 2013/2014. Pentru grupa de vârstă 3 ani este remarcabilă diferența majoră de integrare preșcolară între copiii din mediul urban (unde 81% merg la grădiniță), și cei din mediul rural (unde doar 67% se bucură de acest drept) . Datele sunt îngrijorătoare având în vedere că vârsta de 3 ani este considerată a fi ideală pentru începerea acestui proces.
Totodată, participarea la educația preșcolară a copiilor romi este mai scăzută decât în restul populației. Un studiu recent arată că aproape 76% dintre copiii și tinerii romi sub 19 ani declară că nu au mers niciodată la grădiniță. Același raport arată că trei sferturi dintre copiii romi care au abandonat şcoala nu au mers la grădiniță.

În ceea ce priveşte mediatorii şcolari, care au rolul de a sprijini participarea tuturor copiilor din comunitate în sistemul de învăţământ, facilitând colaborarea familie-şcoală-comunitate, în anul şcolar 2013-2014, numai 410 mediatori activau în sistemul educaţional, dintr-un total de 1.079 de specialiști formaţi.
În ceea ce priveşte educaţia antepreşcolară, datele statistice indică scăderea drastică a numărului de unităţi şi de paturi în perioada 1995 – 2013 (cu 42%, respectiv, 52%). Astfel, dacă în 1995 existau la nivel național 573 de creşe cu 36.437 de paturi disponibile, în timp ce numărul de copii cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani era de 736.736, în 2013 numărul creşelor a scăzut la 334, dintre care 319 publice şi 15 private, cu un număr de 17.425 de paturi, în condiţiile în care numărul copiilor cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani era de 623.687.
Apelul Organizației Salvați Copiii adresat autorităților din România

Ca organizaţie ce luptă de peste 25 de ani pentru promovarea şi respectarea tuturor drepturilor copiilor din România, Salvaţi Copiii reafirmă importanţa esenţială a educaţiei timpurii şi formulează o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea accesului tuturor copiilor la educaţie timpurie:
– Alocarea unui buget suficient pentru educație, de minim 6% din PIB, așa cum prevede Legea Educației Naționale;
– Creşterea numărului de creşe, în acord cu populația de copii, cu obiectivul dublu de a facilita accesul cât mai multor copii la educație preșcolară și reinserția pe piața muncii a mamelor, la finalizarea concediului de creștere și îngrijire a copiilor;
– Dezvoltarea de sisteme alternative pentru furnizarea de oportunităţi de educație preșcolară la nivelul micilor comunități pentru copiii din mediul rural;
– Finalizarea și adoptarea Strategiei Naționale de Educație Parentală, ca premisă pentru dezvoltarea la nivel național a serviciilor de educație și sprijin parental, cu impact pe dezvoltarea armonioasă a personalității copiilor în perioada cuprinsă între 0-6/7 ani;
– Extinderea rețelei mediatorilor școlari pentru a facilita legătura dintre grădiniță și familiile din medii defavorizate;
– Creşterea nivelului de competenţă şi profesionalizare a personalului din creşe şi a cadrelor didactice din învăţământul preşcolar, în vederea utilizării autonome a unor tehnici şi metode educaţionale în acord cu drepturile copilului, cu nevoile şi profilul de dezvoltare specific vârstelor antepreşcolară şi preşcolară;
– Stimularea participării părinților din comunități defavorizate la educația preșcolară a copiilor, prin implicarea lor în activitățile de la grădiniță.

Despre Organizaţia Salvaţi Copiii

Salvaţi Copiii România este o organizaţie neguvernamentală, de utilitate publică, non-profit, care militează activ pentru drepturile şi protecţia copilului în România, din 1990, în acord cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului. Programele organizaţiei sunt adresate tuturor copiilor, cu o atenţie deosebită către cei aflaţi în situaţii dificile – copiii din comunităţile dezavantajate, copiii victime ale violenţei, exploatării prin muncă, traficului sau neglijării, copiii refugiaţi etc. În cei 24 de ani de activitate, peste 1.007.000 de copii au fost implicaţi în campaniile şi programele desfăşurate de organizaţie. Salvaţi Copiii România este membru al Save the Children International, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări.

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează