30 de școli încep anul școlar în Digitaliada

0

Datorită rezultatelor încurajatoare înregistrate în ediția pilot din 2016, Fundația Orange anunță dezvoltarea programului Digitaliada și în anul școlar 2017-2018.

30 de școli de la sate intră în noul an școlar cu laboratoare digitale complet echipate și cu materiale digitale educative pentru Matematică și Informatică. 82 de profesori din cele 30 de școli au participat la sesiuni de formare și au acces la aplicațiile educative instalate pe tablete și la 124 de proiecte didactice adaptate. 3.400 de elevi din mediul rural au acces permanent la laboratoarele dotate cu 826 tablete, 31 de laptopuri, 28 de videoproiectoare și ecrane de proiecție.

Pentru a crește performanțele școlare ale elevilor și pentru a-i pregăti pentru oportunitățile viitorului, Fundația Orange a investit în programul Digitaliada de la debut și până acum 800.000 euro.

Digitaliada_4

Programul promovează educația digitală și încurajează utilizarea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ, pentru a crește performanțele școlare ale elevilor. Programul include platforma Digitaliada.ro și un proiect dedicat școlilor din mediul rural.

Platforma www.digitaliada.ro încurajează crearea și postarea online de conținut digital educativ în limba română ce poate fi folosit de elevi sau profesori din toată țara. La un an de la lansarea platformei aceasta a înregistrat peste 24.000 de utilizatori unici și peste 100.000 de vizualizări. Platforma conține 256 materiale digitale educaționale și găzduiește concursul anual de materiale digitale #Digitaliada, ce premiază pasionații care dezvoltă conținut educativ original.

În proiectul-pilot desfășurat în anul școlar 2016-2017, 10 școli gimnaziale de la sate au fost sprijinite să adopte metode digitale interactive în predarea materiilor Matematică și Informatică. Acestea au fost dotate cu un laborator digital (tablete, laptop-uri, videoproiectoare), un set de aplicații și jocuri educative încărcate pe tablete, iar profesorii au beneficiat de sesiuni de formare, planuri de lecție și suport tehnic pentru a utiliza resursele digitale la clasă.

Rezultatele înregistrate după primul an de Digitaliada confirmă faptul că metodele digitale contribuie la o mai bună înțelegere a noțiunilor teoretice și la o implicare crescută a elevilor la clasă. Cercetarea realizată de experți în sociologie și educație pe parcursul proiectului-pilot arată că 25% dintre copiii de la clasele VI-VIII din cele 10 școli și-au mărit media la disciplina Matematică cu aproximativ 1 punct față de anul anterior. Elevii care au participat la proiect înțeleg și rețin mai ușor noțiunile predate, se implică mai activ la desfășurarea orelor, iar încrederea în forțele proprii a crescut. În plus, utilizarea tehnologiei la clasă a îmbunătățit cooperarea la ore între elevi cu niveluri diferite de performanță. De asemenea, datorită participării la Digitaliada, profesorii din cele 10 școli și-au însușit metode alternative de lucru la clasă, au creat o comunitate de profesori digitali și și-au îmbunătățit prestigiul profesional în comunitatea locală și regională – rezultate care au dus la creșterea încrederii de sine și la dezvoltare profesională și personală. Părinții elevilor participanți la program au privit cu satisfacție faptul că Digitaliada le pregătește copiii pentru o lume digitală, au înțeles rolul educativ al tabletelor și și-au crescut încrederea în calitatea educației primite de copiii lor la școală.

„Copilul este cel care beneficiază de lecțiile în format digital, iar lecția de matematică a devenit mai puțin abstractă.”, „Diferențele de raportare la ore sunt uriașe: vin toți la oră, înțeleg mai repede elementele și figurile matematice, se ajută între ei. Tehnologia înlătură orice barieră de comunicare și îi ajută pe copii să facă față lumii actuale.”, „Proiectul a ajutat să descoperim la unii copii niște abilități deosebite, ei au un potențial extraordinar”, sunt câteva din declarațiile profesorilor care au participat la Digitaliada anul trecut.

Ediția-pilot a Digitaliada a fost implementată cu sprijinul ONG-urilor Asociația Actori Europeni, Asociația Cartea Daliei, Asociația Societatea Online și Fundația Noi Orizonturi.

Școlile care vor participa la Digitaliada în anul școlar 2017-2018 au fost alese prin concurs. Din 125 de școli înscrise, 45 au trecut în etapa a doua, în care au avut loc vizite de evaluare și interviuri cu reprezentanții unităților de învățământ. Școlile selectate pentru ediția a II-a a Digitaliada au îndeplinit în cea mai mare măsură cerințele competiției, având cele mai bune dosare de înscriere și demonstrând o preocupare semnificativă pentru utilizarea metodelor digitale în educație. Acestea sunt din satele: Grivița, jud. Galați; Sântandrei, jud. Bihor; Nicolae Bălcescu, jud. Bacău; Satchinez, jud. Timiș; Chiojdeni, jud.Vrancea; Gugești, jud. Vrancea; Racovița, jud. Sibiu; Valea Lupului, jud. Iași; Eșelnița, jud. Mehedinți; Dragoș-Vodă, jud. Călărași; Mircea-Vodă, jud. Brăila; Sâncraiu de Mureș, jud. Mureș; Ștefești, jud. Prahova; Băișoara, jud. Cluj; Corbii Mari, jud. Dâmbovița; Dudești, jud. Brăila; Vlădești, jud. Argeș; Petriș, jud. Bistrița-Năsăud; Pogonești, jud. Vaslui; Vânători-Neamț, jud. Neamț.

Ne dorim să contribuim la reușita școlară a unui număr cât mai mare de elevi și extindem Digitaliada în alte 20 de școli pe baza rezultatelor încurajatoare din proiectul-pilot. Cu ajutorul digitalului, 3.400 de elevi de la sate învață astăzi Matematică și Informatică la cel mai înalt nivel. Pentru ei Digitaliada înseamnă deschiderea de noi drumuri.”, a declarat Dana Deac, Preşedinte al Fundației Orange.

Ediția 2017-2018 se va derula cu sprijinul Asociației Actori Europeni.

Programul Digitaliada se desfășoară cu avizul Ministerului Educației Naționale.

Despre Fundaţia Orange

Fundaţia Orange este o organizaţie non-profit care se implică în viaţa comunităţii prin realizarea de proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viaţa persoanelor dezavantajate. În cei 5 ani de activitate, Fundaţia Orange a investit peste 3,5 milioane de euro in proiecte de educaţie digitală pentru persoane defavorizate şi în proiecte de sănătate, educaţie, cultură în beneficiul persoanelor cu deficienţe de vedere şi/sau de auz, în scopul integrării lor sociale. Pentru mai multe informaţii vă rugăm vizitaţi www.fundatiaorange.ro și www.digitaliada.ro.

Rezultate proiect-pilot Digitaliada 2016-2017* – Sinteză

Despre program:

Digitaliada este un program de educație digitală ce încurajează folosirea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ. Programul se derulează:

  • la nivel național – prin platforma digitaliada.ro, care conține materiale digitale educative și concursul #Digitaliada
  • la nivel rural – prin proiectul Digitaliada în școli de la sate

 

Platforma www.digitaliada.ro

 

Indicatori platformă:

  • Utilizatori unici : 24.458
  • Vizualizări: 106.432
  • 76% din vizitatorii platformei au vârste cuprinse între 18-44 de ani
  • 256 materiale digitale educaționale încărcate pe platformă

Concursul online de materiale digitale #Digitaliada, ediția I (noiembrie 2016 – aprilie 2017):

  • 114 materiale digitale validate în concurs, la 12 materii sau interdisciplinare
  • 57 de profesori din 10 școli voluntari în comisia de validare a materialelor digitale
  • 5 membri voluntari în comisia de evaluare a aplicațiilor digitale
  • 10 materiale premiate

Digitaliada în școli de la sate – în cifre

  • 10 școli gimnaziale rurale
  • 000 de elevi
  • Matematică și Informatică cu instrumente digitale
  • 30 de profesori
  • 270 de tablete pentru elevi
  • 10 laboratoare digitale:
    • 270 de tablete pentru lucru individual
    • 11 laptopuri, 8 videoproiectoare, 1 imprimantă multifuncțională
  • 8 zile de training pentru profesori
  • 200 de ore de consultanță furnizate de echipa de proiect
  • 10 lecții deschise cu părinții, pentru ca aceștia să înțeleagă modul de lucru cu instrumente digitale la clasă

Matematică

Materiale furnizate:

  • 13 jocuri și aplicații digitale educative instalate pe tablete
  • 60 de proiecte didactice de Algebră și Geometrie

Mod de utilizare:

  • metodele digitale folosite în 7% până la 20% din timpul orelor de Matematică, în principal pentru fixarea și consolidarea materiei predate, dar și pentru testarea cunoștințelor

Informatică

Materiale furnizate:

  • 1 ghid pentru utilizarea PC, însoțit de un caiet de lucru
  • 1 ghid pentru utilizarea tabletei, însoțit de un caiet de lucru
  • 2 jocuri de programare pentru copii – Scratch Junior și Lightbot

Noțiuni învățate:

  • editare de text, poșta electronică, tehnici de căutare a informației
  • algoritm; realizarea de proiecte de programare pentru copii

Rezultate cantitative

25% dintre copiii de la clasele VI-VIII și-au mărit cu aproximativ un punct media la Matematică comparativ cu anul anterior

Efectele folosirii jocurilor și aplicațiilor digitale asupra elevilor:

  • Înțeleg și rețin mai ușor noțiunile predate
  • Consideră mai atractive orele de curs
  • Sunt mai deschiși să participe activ la desfășurarea orelor
  • Au mai multă încredere în ei înșiși în timpul orelor
  • Este atenuat complexul de inferioritate al elevilor cu rezultate școlare mai slabe
  • Își îmbunătățesc viteza de calcul matematic
  • Se simt stimulați să rezolve individual temele pe tabletă
  • Se îmbunătățește cooperarea la ore între elevii cu niveluri diferite de performanță
  • Au înțeles că tabletele au și un rol educativ, și nu doar distractiv

Efectele folosirii jocurilor și aplicațiilor digitale asupra profesorilor:

  • Însușirea de metode alternative de lucru la clasă
  • Dezvoltare profesională și personală
  • Crearea unei comunități de profesori digitali în care se consiliază și susțin reciproc
  • Îmbunătățirea abilităților de lucru în echipă și de împărtășire de cunoștințe
  • Creșterea încrederii în ei înșiși și în capacitățile proprii
  • Îmbunătățirea prestigiului personal și profesional în comunitatea locală și regională
  • Demonstrarea abilităților dobâdite în fața colegilor și a membrilor comunității – prin organizarea de lecții deschise la care au participat părinți sau colegi din județ

Efectele folosirii jocurilor și aplicațiilor digitale asupra părinților elevilor:

  • Au constatat o preocupare sporită a copiilor privind folosirea acasă a jocurilor digitale educative și față de realizarea de proiecte de programare
  • Încredere mai mare în rolul educativ al echipamentelor digitale
  • Satisfacția că școala le pregătește copiii pentru lumea digitală în care vor trăi
  • Încredere crescută în calitatea educației primite de copiii lor la școală

*Notă: Aceste date sunt rezultate din cercetarea calitativă realizată în cele 10 școli participante pe parcursul proiectului de catre echipa de experți în educație și sociologie.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează