Ziua Mondială a Sănătății Orale anunță cel de-al 4-lea an de „Zâmbește România”

0
  • În 2015, Zâmbește România mizează pe exemplul individual – românii sunt invitați să inspire o schimbare în jurul lor;
  • Peste 100,000 de români au beneficiat în mod direct de soluțiile de îngrijire orală oferite gratuit în cei 3 ani de desfășurare a campaniei;
  • Cel mai nou studiu[1] arată că încă este nevoie de educație pentru o mai bună sănătate orală: românii văd igiena orală ca o nevoie cosmetică și nu de sănătate; 8 din 10 nu au timp să se spele pe dinți, iar majoritatea sar peste periajul de seară;
  • Totuși, deși igiena orală nu este încă o prioritate pentru români, în topul celor mai importante lucruri apreciate în aspectul exterior, dinții sănătoși ocupă locul 2;

Cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătății Orale (20 martie), GSK Consumer Healthcare lansează cea de-a patra ediție a campaniei de educare și promovare a igienei orale corecte, Zâmbește România, susținută de Aquafresh®, Sensodyne®, Parodontax®  și Corega®.

Baloane eliberate in aer_Zambeste Romania_Ress

În total până acum, peste 100,000 de români au beneficiat în mod direct de soluțiile de îngrijire orală oferite gratuit în 3 ani de campanie.

Și în acest an, Zâmbește România va încerca să îmbunătățească starea de sănătate orală a românilor, aducând soluții concrete și programe educaționale pentru o mai bună sănătate orală. În plus, în 2015, sub îndemnul „Inspiră România să zâmbească sănătos!”, campania îi invită și îi încurajează pe români să se alăture campaniei, arătând ce ar face ei concret pentru a provoca o schimbare printre oamenii din jur și semnalizând că igiena orală este o problemă foarte importantă de sănătate.

Ce stă în spatele statisticilor îngrijorătoare de sănătate orală: de ce nu se spală pe dinți românii?

Un studiu comandat de GSK Consumer Healthcare1 în 2014 dezvăluie că majoritatea românilor nu se spală pe dinți seara, așa cum recomandă stomatologii, ci doar dimineața, pentru că identifică periajul dentar cu momentul de pregătire pentru interacțiune socială, văzându-l ca un act estetic, așa cum este aranjarea părului sau machiajul înainte de a ieși din casă, decât unul pentru propria sănătate. Astfel, în lipsa unei întâlniri cu prietenii, colegii de serviciu sau a unei activități din afara casei, este mai probabil ca românii să aleagă să nu se spele pe dinți și să ignore consecințele asupra sănătății.

Peste 45% dintre respondenți au declarat că își periază dinții mai puțin de 2 ori pe zi, deși 90% din eșantion este de acord cu importanța rutinei minime de dimineața și seara.1

Mai mult, 10% dintre persoane au spus că se spală pe dinți doar de câteva ori pe săptămână, o dată pe săptămână sau ocazional (mai puțin de o dată/săptămână).

Pentru 8 din 10 români1, principala barieră de igienă orală este programul aglomerat al zilei și lipsa facilităților pentru a se spăla pe dinți la serviciu.

Întrebați care sunt beneficiile pentru care se spală pe dinți, majoritatea oamenilor (45%) au declarat că o fac pentru a avea o respirație plăcută, 36% pentru senzația de dinți curați, în timp ce 17% pentru beneficiul de albire a dinților.1 Doar o mică parte din categoria celor mai riguroși în igiena orală au menționat că, pentru ei, dinți sănătoși înseamnă pe lângă toate acestea și să nu ai carii vizibile.

Nici tratare, nici prevenție: cum ne afecteză neglijarea regulilor de igienă orală

Studii anterioare Zâmbește România arătau că în 2012, peste 80% dintre români se confruntau cu probleme dentare, cele mai frecvente dintre acestea fiind cariile[2]. În ceea ce privește noua generație, potrivit studiului, 75% din copiii de până în 13 ani au carii pe dinții temporari, iar 4 din 10 copii au carii pe dinții definitivi, în timp ce aproape 90% dintre acestea sunt netratate.[3]

În acest context, medicii atrag atenția asupra riscurilor pe care le are neglijarea igienei orale asupra stării de sănătate:

  • Cariile netratate pot duce la afecțiuni dentare serioase, dureroase sau la pierderea dinților și pot afecta buna funcționare a întregului organism;
  • Depunerile de tartru pot duce la sângerări gingivale și gingivită, care, netratate, pot cauza parodontoză;

Prin aplicarea celor 3 pași de igienă orală se pot evita neplăcerile cauzate de problemele dentare și tratamentele costisitoare:

• periajul dinților de două ori pe zi

• vizită la dentist în mod regulat

• o dietă sănătoasă și echilibrată, care să includă multe fructe și legume

Rezultate: 3 ani de educație pentru România

 „Prin activitățile campaniei, vrem să reamintim oamenilor că igiena orală este un aspect care ține de sănătatea noastră generală; nu este doar o preocupare estetică, ci și una de sănătate, cu implicații serioase.Timp de 3 ani la rând, Zâmbește România a derulat un demers educațional susținut și complet, pentru o mai bună sănătate orală a românilor, acționând atât la nivel urban, cât și rural. Angajamentul nostru este pe termen lung: doar așa, putem ajuta românii să-și îmbunătățească starea de sănătate orală și schimba statisticile negative”, a declarat Helen Tomlinson, General Manager GSK Consumer Healthcare România și Țările Adriatice.

Cel puțin 100,000 de români au beneficiat în mod direct de soluțiile oferite gratuit în cadrul campaniei, până acum, astfel: peste 40,000 de copii din mediul urban și peste 3000 de copii și părinți în mediul rural și peste 35,000 de viitoare mămici au beneficiat de programe educaționale și produse de igienă orală, 650 de copii din mediul rural au primit gratuit tratamente dentare, iar peste 20,000 de români au primit periuțe de dinți gratuite în schimbul celor vechi, în cadrul programului Rabla pentru periuța de dinți. Sute de români încă beneficiază de consultații și detartraje gratuite în cele peste 1,500 de cabinete stomatologice înscrise în campanie până acum.

În acest an, campania începe cu semnarea parteneriatului cu Institutul Național de Sănătate Publică, pentru sprijin în demersul de educare activă la nivel național, prin Direcțiile de Sănătate Publică locale, pentru o mai bună igienă și sănătate orală în România.

Consumul de produse de igienă orală la români, în creștere

Cel mai recent studiu de piață[4] arată că, un român a consumat 1,5 tuburi de pastă de dinți de-a lungul anului 2014 – foarte puțin în comparație cu statele europene, însă mai mult față de 2013, când consumul național se situa în medie la circa 1 tub/an.

De asemenea, ultimele date de la nivel național arată că românii își schimbă acum periuța de dinți o dată la 1,5 ani – mai des față de statisticile din 2013, care arătau că un român folosea aceeași periuță de dinți timp de 2 ani.

La nivel rural, oamenii au o igienă orală un pic mai bună: un locuitor folosește acum 1 tub de pastă de dinți timp de 2,5 ani, față de 3 ani, cum arătau datele anterioare, însă în continuare își schimbă periuța de dinți numai o dată la 10 ani.

În orașe, la nivel urban, un român folosește 2 tuburi de pastă de dinți pe an, mai bine decât anul trecut, când folosea 1,5 tuburi într-un an și își schimbă acum periuța la 1,5 ani, mai des față de datele anterioare, care indicau o perioadă de folosire de 2 ani/periuță.

În comparație cu datele de la nivel european, 77% dintre germani își schimbă periuța cel puțin o dată la 3 luni.[5]

Deși cifrele de consum sunt mai optimiste față de anul anterior, aceste rezultate indică în continuare o igienă orală precară a populației şi apar în contextul în care românii susțin că respectă regulile elementare de igienă dentară, declarând că totuși își periază dinții de două ori pe zi.1

Despre Zâmbește România

Campania Zâmbește România a fost dezvoltată în 2012 de GSK Consumer Healthcare, și brandurile sale Aquafresh®, Sensodyne®, Parodontax® și Corega®, cu ajutorul specialiștilor în igiena orală, pentru a facilita accesul la educație şi la prevenţie, în vederea îmbunătăţirii sănătăţii orale în rândul populației din România. Proiectul face parte din Platforma Europeană pentru o Sănătate Orală mai Bună (BOHEP), amplă inițiativă europeană lansată în 2012. Mai multe informații, sfaturi privind sănătatea orală și harta cabinetelor medicilor dentiști disponibile pentru consultații gratuite sunt disponibile pe platforma online www.zambesteromania.ro și pe pagina www.facebook.com/zambesteromania.

Despre GSK Consumer Healthcare

GSK – una dintre cele mai mari companii farmaceutice din lume, al cărei portofoliu are la baza o substanţială activitate de cercetare şi dezvoltare. GSK se dedică îmbunătăţirii calităţii vieţii oamenilor, ajutându-i să realizeze mai multe, să se simtă mai bine şi să trăiască mai mult. În România, obiectivul nostru este ca, prin tot ceea ce facem, să contribuim la creşterea speranţei de viaţa a românilor şi a calităţii vieţii acestora.

GSK Consumer Healthcare creează prima și cea mai performantă companie de Fast Moving Consumer Healthcare, la baza căreia stau știința și valorile. Compania activează în peste 100 de piețe din întreaga lume și vinde peste 2 miliarde de produse pe an.

În România, GSK Consumer Healthcare face parte din grupul de companii GSK, cu o tradiție  puternică pe piața locală, de peste 25 de ani. Portofoliul său include mărci bine cunoscute precum ParaSinus®, Aquafresh®, Sensodyne®, Parodontax®, Panadol®, Voltaren® si Theraflu®. Compania este un ambasador al igienei orale și inițiatorul proiectului educațional Zâmbește România, care are ca scop atragerea atenției asupra importanței prevenției și igienei orale în România, prin implementarea de acțiuni pe termen scurt și lung.


[1]Studiul Oral Care Education, realizat de Millward Brown pentru GSK Consumer Healthcare, noiembrie 2014, pe un eșantion national reprezentativ de români din mediul urban și rural (800 persoane), femei și bărbați, 14 – 60 ani, intervievați prin metoda CATI.

[2] Studiu IPSOS Îngrijirea orală, utilizare şi atitudini; mai 2012; în România – aplicat pe un eşantion de 500 de persoane, barbaţi şi femei,  18-65 de ani, urban (reprezentativitate naţională la nivel urban)

[3] Studiul Zâmbește România pentru evaluarea stării de sănătate orală la populaţia şcolară din România, pe un grup de 6.786 de elevi vârste curpinse între 5 și 13 ani, din 7 oraşe (București, Iași, Constanța, Timișoara, Cluj, Oradea, Craiova), aprilie-decembrie 2013, coordonat de Conf. Mihaela Adina Dumitrache, Disciplina de Sănătate Orală, UMF Carol Davila, București.

[4]Studiu Nielsen ianuarie – decembrie 2014, România

[5] Studiu IPSOS – Europa, iulie 2012, efectuat pe 3.504 respondenți din 7 țări europene

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează