Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Turnul Eiffel este construit din otel „made in Romania”?

60

Update, mai 2015: Citește și articolul publicat de 9am.ro, Simbolul Parisului, atins de geniul romanesc! 10+1 curiozitati despre Turnul Eiffel

Intr-un studiu, publicat in 1889, la Paris, intitulat “Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, Gustave Eiffel vorbeste despre faptul ca simbolul Frantei nu s-ar fi putut construi atat de repede( (in timpul record de numai doi ani si patru luni) fara un sistem tehnic revolutionar inventat de inginerul roman Gheorghe Panculescu.

Sursa: www.9am.ro

„Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie „Made in Resita – Romania”. Putini sunt cei care stiu ca simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu”, potrivit wikipedia.

Sursa: aici

Update: Daca ai ajuns aici, atunci te invitam sa vizitezi site-ul nostru, RomaniaPozitiva si pentru alte articole! 

Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich , inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. In 1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal.

Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel

structura_turnuluiImpresionat de proiectul inginerului roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate.

In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de genialitatea inventiei romanesti.

Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia universala din 1889.

Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.”

“Structura a fost construită între anii 1887-1889 din oţel produs la Reşiţa, în România. Turnul Eiffel mai are în compoziţie oţel de la furnalul din Govăşdia, localitatea Ghelar din judeţul Hunedoara. Ea urma să servească drept arc de intrare la Expoziţia Universală (1889), un târg mondial ce sărbătorea centenarului Revoluţiei franceze. A fost inaugurat pe 31 martie 1889 şi deschis pe 6 mai. 300 de muncitori au unit 18.038 de piese de oţel, folosind două milioane jumătate de nituri. Luând în considerare standardele de siguranţă în acel moment, este remarcabil faptul că un singur muncitor a murit în construcţia turnului, în timpul instalării lifturilor. Lifturile originale funcţionau cu ajutorul unui sistem hidraulic, lifturile actuale sunt electrice” conform wikipedia.org .

(foto wikipedia.org)

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

60 de comentarii

  1. Pingback: Tweets that mention Turnul Eiffel este construit din otel “made in Romania” - RomaniaPozitiva -- Topsy.com

  2. avatar

    Nu are cum sa scrie „Made in Resita – Romania” deoarece secolul trecut Resita nu era la noi.
    La 8 august 1768 Maria Teresa dispune construirea unor ateliere metalurgice la Resita.
    Datorita dezvoltarii uzinelor, Curtea de la Viena este obligata sa stramute imigranti din teritoriile imperiului Habsburgic, astfel: in 1776, 71 de familii din Austria superioara, in 1846, 200 de familii din Ungaria superioara, in 1850, 100 de familii din Cehia, in 1857, 72 de familii cehe maresc numarul locuitorilor Resitei.

  3. avatar

    de acord cu comentariile de mai sus!!!! Nu avea cum sa fie ,,made in Romania ” k atunci exista resita in romania !!!!!!!!!!!!!!

  4. avatar

    Eu nu va mai inteleg oameni buni… cand se prezinta un lucru pozitiv despre Romania trebuie sa il improscati cu c***t … sunt atatea popare care se mandresc cu ceea ce au, chiar daca au fost sub ocupatie in perioada in care s-au construit/s-au creat . Si ne mai plangem ca avem o imagine proasta in lume, daca noi singuri ne-o facem . Daca in discutie tot este vorba de Tour Eiffel – care e in Franta – faceti o vizita pentru o perioada mai lunga de timp si sa vedeti ca francezii se mandresc inclusiv cu merde-ul care e pe strada ( si nu vorbesc la figurat).
    Ne meritam soarta …

  5. avatar

    Sigur, Andreea. Mai bine sa prezentam tot ce au facut romanii: au inventat focul, roata, arcul, codul lui Hammurabi, explozibilul, busola, au construit cele 7 minuni ale lumii antice, au inventat cifrele romane si pe cele arabe, geometria euclidiana, legile lui Newton, au pictat Mona Lisa si au descoperit teoria relativitatii si mecanica cuantica, au ajuns primii pe luna, etc 😉

  6. avatar
    Aristide Mat on

    Ar fi frumos daca ar fi asa !
    Acest text circula pe numeroase situri Internet, din pacate, se pare ca nu are nici o baza, caci, pe de o parte, nu exista nici o urma de Gheorghe Panculescu in lucrarea citata (iata linkul pentru lectura integrala, poate mi-a scapat mie numele lui Panculescu) :
    http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k106381w.image.r=eiffel.f22.langFR )

    si pe de alta parte, pe piesele metalice ale turnului Eiffel, inscriptia nu e „Made in Resita- Romania” ci

    „FORGES ET USINES DE POMPEY FOULD DUPONT”

    Ar fi interesant de aflat cine, cind si cum a creat aceasta legenda, de altfel foarte bine pusa la punct !

    Daca nu s-ar fi citat nume de lucrari si elemente precise, probabil ca gagul ar fi prins !

    Eu unul, as fi preferat sa fie incredibil dar adevarat, se pare ca e credibil dar neadevarat !

    Pacat !

  7. Pingback: Diletant « O lume paradoxală…ca şi bobul de orez

  8. avatar

    Editura Verus Bucuresti a lansat la Valenii de Munte,la 4 decembrie 2010,cartea “Inginer Gheorghe Panculescu-legenda si adevar” care lamureste implicarea si mai ales neimplicarea inginerului la constructia Turnului Eiffel,a caii ferate Ploiesti-Predeal si la alte lucrari.

  9. avatar

    Echipa romaneasca care a vopsit Turnul intre 2009-2010 n-a gasit nicio inscriptie cu ade in Romania pe ce le 18034 de bare .Alta logica :francezii aveau aversiune fata de limba engleza.

  10. avatar
    lucian martinica on

    in primul rand fraza cu made in resita din capul articolului este la figurat. vrea sa spuna ca daca ar fi sa scrie made in… ar scrie made in resita-romania. dovada fiind chiar faptul ca se pomeneste de romania, deci e o chestie mai noua. nu trebuie sa luati totul ad literam.
    si, in cel priveste pe ing. Panculescu, am vazut un documentar la televizor care arata ca intr-adevar l-a inspirat pe Eiffel in anumite chestii.
    si in rest, n-om fi inventat noi mersul pe jos sau roata sau focul, dar sunt oricum multe lucruri cu care ne putem mandri in materie de inventica, fiind deasupra multor popoare.
    carcotasilor!

  11. avatar

    GRESTIT ! ! ! ! TURNUL ESTE MADE IN BANAT BANAT ! ! ! RESITA ERA IN BANAT SI ESTE SI ACUM ! ! !

  12. avatar

    informatii, poze, detalii despre Furnalul de la Govajdia, blog scris la fata locului, in relatie stransa cu productia de otel, in judetul Hunedoara, la un moment dat din trecut http://furnalulgovajdia.wordpress.com/
    lectura placuta si mai ales discutii moderate
    bisous de France

  13. avatar

    ce comentarii de oameni prosti ! ba! oameni buni! se spune ca pe fiecare piesa scrie made in resita romania ok??? ok! vrei sa spui ca nu e asa? mergi te rog la paris, urca-te pe turn, pe langa lift, urca pe fiare si pozeaza tu o bucata de metal pe care scrie altceva decat cele spuse! si atunci ai dreptul la cometariu! repede sar romanii in sus ca nu e asa! ce sa zica si ei! altu ca resita nu era in romania la vremea aia! altul ca daca era facut in romania era ruginit ! numai comentarii de redusi la tartacuta! asa cum romania facea si avioane si vapoare si tot ce vrei tu acum multi ani, asa putea sa faca si turnul efel! la fel de simplu! ce e asa de greu de conceput? aveti probleme? voi nu stiti ce era romania inainte de revolutie daca afirmati asemenea prostii! romania a fost o tara f puternica si inca e una puternica contrar aparentelor! asa ca turnul efel e un fleac! mare lucru, piesele sunt facute la noi! ce sa mai ma fac! ce oameni prost documentati sunteti! sau mai bine zis, nedocumentati! voi stiati bre ca noi facem o piesa si pt nou AIRBUS A380? tot francez si ala! nu prea stiti voi nimik dar va place sa vorbiti mult si prost!

  14. avatar

    Bogdane sunt deacord cu tine, eu in 5 august 2011 am fost la Paris si am urcat in Efel si am vazut asta ca otelul turnului Efel a fost facut cu otel de Resita si de Hunedoara mai exact sa fiu extras din mina Ghelar si topit in furnalul de la Govasdia.
    Eu am neamuri in zona aia din judetul Hunedoara si cei care au lucrat la mina Ghelar mi-au spus asta.
    Ai dreptate Bogdane

  15. avatar

    am fost in paris dar ca aici nu e mai frumos nici un loc din lunme si stiu franceza bine dar nu ma pot desparti de prieteni de tara mea
    frumoasa iubesc romania:*:*:*:*:*:XX::X

  16. avatar

    Adevarat. Da si eu am vazut urcand pe scari scris Made in Resita pe anumite traverse ,nu mai stiu daca scria si Romania ce e drept, parca am facut si o poza …am sa o caut.. Salut!

  17. avatar

    @ Bogdan & Adrian
    Recapitulam, pentru cei care s-au sculat mai târziu:
    IN 1887-89 RESITA NU ERA ORAS AL ROMANIEI, NICI NU FUSESE VREODATA PANA ATUNCI. POVESTEA CU „MADE IN ROMANIA” (MADE IN RESITA) E O GOGORITA CAP-COADA, FORMULA „MADE IN…” INCEPAND SA SE IMPUNA ABIA DUPA 1920.
    Da, am scris cu majuscule, se cheama ca am zbierat la voi.

  18. avatar

    Acest articol este propaganda romaneasca crasa.
    Chiar daca ar fi adevarat ca otelul a fost facut la Resita, in nici un caz Resita nu avea nici o legatura cu romania.
    Resita facea parte din Austro-Ungaria. Si romanii nu au calcat pe acolo decta dupa foarte multi ani. Dar nu este adevarat nici ca otelul este turnat la Resita.
    Si ia ghici, eu sunt din Resita.

  19. avatar

    E adevarat Unchi meu a lucrat acolo nu scrie nici made in Resita nici in Romania si mia confirmat asta piesele au fost facute la noi din otel de cea mai buna calitate

  20. avatar

    OK, oameni buni, am inteles! Cineva a fost putin mai zelos si a trecut niste date incorecte. Cred ca e mai putin important unde a fost turnat otelul si de catre cine. Informatia cu adevarat importanta e ca inginerul Gheorghe Panculescu a fost un inovator, avand o contributie majora la ridicarea turnului.

  21. avatar

    O frumoasa legenda,din pacate neadevarata.Sunt resitean,aici s-au facut multe lucruri in premiera sau unicate,bu e cazul sa ne impaunam cu neadevaruri,Ca informatie,din furnale iese fonta,nu otel..

  22. avatar
    Dr. Ing. Niculescu on

    Ce atâta cearta pentru o informatie patial adevarata si partial falsa ! Iata care e realitatea: 1) -Turnul Eiffel a fost construit între 1887 si 1889 cu otel furnizat de uzinele din Pompey, un mic oras din Lorena. Lucrul asta este înscriptionat pe niste placute care au fost pansonate la baza turnului. (vezi: http://www.flickr.com/photos/wallyg/1408919953/)
    2) – Dupa 1920 turnul Eiffel a avut o reparatie capitala la care anumite profile (si respectiv niturile de îmbinare) au fost înlocuite. Furnizorul acestor profile a fost Uzinele si Domeniile Resita, România. Pentru a se poate face o diferentiere între profilele originale de cele noi beneficiarul a cerut furnizorului inscriptionarea acestora.

    Nota: Înainte de 1920 uzinele de la Resita se numeau St.E.G Reschitza/Resicza

    Ei acum v-ati lamurit?

  23. avatar

    Da, e real, am vazut io scrijelit cu cuiu’ pe o piesa textul asta! Dupa investigatii minutioase, am aflat ca inscriptia era facuta de tziganii, compatriotii nostri care ne fac mare cinste in Occident, care vor sa revendice Turnul Eiffel ca fiind al lor, sa-l taie si sa-l dea la fie vechi! Ca sa faca si ei un ban muncit, ca de furat s-au cam saturat..!
    Pentru ca turnul a fost facut in 1887-1889 cu otel fabricat la Resita – Romania dupa 1 dec. 1918. Este primul material de costructie teleportat in timp pana la 1887! Pentru ca la noi orice e posibil , Romania fiind tara tuturor posibilitatilor… De aia merge – si dobitici care sa creada sunt!

  24. avatar

    Vai cata meticulozitate,ca din furnal iese fonta,nu otel!
    Pai pentru necunoscatori,ar trebui sa stie ca este prima faza obtinerea fontei din minereu, dupa care prin oxidarea(reducerea carbonului) si alierea corespunzatoare tipului de otel dorit se poate incheia procesul.Faptul ca se mentioneaza doar procesul primar(furnalul),nu poate constitui o dovada ca otelul nu ar fi obtinut la Resita!
    Asa cum a mai scris cineva, aduceti dovezi vizuale prezente pe piese ale turnului!
    Va enerveaza nume cum ar fi Coanda,Palade,Paulescu,Saligny,Gogu Constantinescu,Racovita,etc.,etc.,….
    Lista e ffff lunga si o sa va tavaliti in chinuri!

  25. avatar

    Nu cumva a fost ansamblat tot de romani? Si nu cumva Gustave Eiffel a fost nascut in Romania ?

  26. avatar

    Numai cei care au facut o excursie la Paris si au stat langa turn privindul in sametia sa sau au avut puterea de a sta la coada sa urce cu lifturile poate sa fie mandru ca este roman deaoarece conceptia constructiva este o idee apartinad unui inginer roman. Fiti mandrii de acesta constructie si cred ca ar fii superb sa avem si noi o constructie asemanatoare doar locuim in micul Paris.

  27. avatar

    In fine,apeleaza ,cineva, dl. Dan la studiul publicat de insusiEiffel in peste 350 de pagini despre metode ,colaboratori,in anul 1900.Nimic despe romani nici despre invocatul Panculescu.Intre 2009 si 2010 o echipa de romani(19) angajati de o firma greaca a revopsit turnul Nicio urma, am declaratiile unora Cartea publicata la editura Verus lamureste legenda despre Turn,o gasiti pe GOOgle la adresa Ion Bocioca.Tema a fost dezbatuta la Academia Romana sectia CRIFST.

  28. avatar

    Turnul Eiffel nu are nici o legatura cu Resita, cu tot patriotismul banatean si romanesc exacerbatd e unii. Eiffel a construit turnul din laminate FORGES ET USINES DE POMPEY FOULD DUPONT. Cum credeti ca infatuata Franta ar fi cumparat otel de la o uzina din Austro Ungaria. iar porcaria cu made in Romania e chestie de presa, ce avea comun Resita cu Romania. Resita era in ungaria superioara.

  29. avatar
    Hashmo Ro Maglavitu on

    Articolul a fost scris de mine, managerul firmei „www. fiarevechi.ro” si este o revendicare a proprietatii constructiei in scopul retrocedarii catre statul romin, care va proceda imediat la demontarea si valorificarea fierului obtinut chiar acolo in Franta ( nu va mai fi adus in patria muma) banii fiind impartiti intre subsemnatul si statul roman.
    Dupa asta vom demonstra ca Statuia Libertatii este tot constructie romineasca si ca femeia care a pozat ca model e romanca de-a noastra. Acolo avem foarte mult cupru, daca punem mana si pe aia, oameni ne-am facut, manca-t-as.

  30. avatar

    In anul 1887 Resita si Hunedoara faceau parte din AUSTRO-UNGARIA. Articolul este o inventie istorica de felul celei referitoare la rolul PCR-ului in Insurectia Armata de la 23 August 1944 …adica O .

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.