Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Românii puși față în față cu deșeurile care pun în pericol viața animalelor acvatice

0

Poluarea cu deșeuri a Dunării și a Mării Negre este una dintre cele mai puternice amenințări care pune în pericol viața animalelor acvatice din apele României, dar și sănătatea noastră.

1 milion de păsări marine și 100.000 de mamifere marine, pești, țestoase mor în fiecare an doar din cauza deșeurilor de plastic1, iar 40% din speciile existente de balene, delfini şi marsuini, toate speciile de ţestoase marine şi aproximativ 36% din speciile de păsări marine au ingerat deșeuri de plastic2, crezând că sunt hrană, conform datelor publicate de Organizația Națiunilor Unite și de Agenția Europeană de Mediu.

Pentru a atrage atenția asupra acestui pericol, Asociația Act for Tomorrow și Kaufland România au lansat campania de conștientizare împotriva poluării cu deșeuri a apelor din România “Față în față cu deșeurile din ape”, prin care românii sunt puși față în față cu deșeurile care pun în pericol viețile animalelor acvatice. Prin această campanie, oamenii sunt îndemnați să spună “Stop deșeurilor din Ape!”, fiind ajutați de imaginile cu puternic impact vizual, care pun în oglindă cele mai importante specii de animale acvatice sau protejate din Marea Neagră, Dunăre și Dobrogea, cu cele mai întâlnite deșeuri din ape.

Conceptul general al campaniei are în centru o paralelă între durata medie de viață a animalelor și cea a deșeurilor, privite în oglindă. Acesta subliniază faptul că atunci când ne privim în oglindă vedem cea mai bună versiune a noastră, dar dacă un animal marin s-ar putea oglindi în apă ar vedea bucăți din deșeuri, care rezistă mult timp după terminarea vieții acestuia.

Campania lansată în cadrul programului „Acţionăm pentru Ape – A.P.A”, iniţiat de Asociaţia Act for Tomorrow, alături de Kaufland România, cu sprijinul Administraţiei Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral constă în 11 materiale vizuale, primele 10 ilustrând o paralelă între durata medie de viață a animalelor și cea a deșeurilor, privite în oglindă. Ultimul afiș are în centrul său omul, oglindit în suma deșeurilor prezentate în primele 10 materiale. Astfel, oricine privește aceste materiale vizuale poate conștientiza faptul că odată ajunse în natură, deșeurile nu dispar, ci rămân în fluvii, mări și oceane până la 500 de ani după dispariția animalelor și a omului.

Pe lângă diseminarea materialelor în mediul online, pentru a face aceste informații cunoscute turiștilor, Act for Tomorrow, Kaufland România şi Administrația Bazinală de Apă DobrogeaLitoral, vor organiza în perioada 7 august-20 septembrie o caravană de informare și educare. Această acțiune va consta atât într-o expoziție a celor 11 materiale vizuale, cât și într-un punct de informare, în care turiștii interesați vor putea afla mai multe detalii despre poluarea cu deșeuri a apelor din România și impactul acestora asupra speciilor de animale. Caravana va avea forma unei structuri realizată din materiale ecologice, dotată cu energie electrică provenind din panouri fotovoltaice.

Turiștii interesați vor putea să o întâlnească în 3 dintre cele mai importante stațiuni de pe litoral (Constanța, Năvodari și Mangalia), dar și în rețeaua magazinelor Kaufland România din județul Constanţa. Caravana va avea următorul program: 7 – 17 august – Plaja Reyna, Constanța; 18 – 31 august – Plaja Nomad, Năvodari; 31 august – 13 septembrie – Plaja Eminescu, Mangalia; 10 – 17 august  – două dintre magazinele Kaufland Constanta; 17 – 24 august – Magazin Kaufland Constanța + Magazin Kaufland Năvodari; 31 august – 6 septembrie – Magazin Kaufland Mangalia.

Primele 10 materiale vizuale reprezintă ilustrarea grafică a celor mai importante specii de pești și păsări din zona Mării Negre și din Dunăre, dar și din Dobrogea: Delfinul, Sturionul, Căluțul de Mare, Pisica de Mare, Meduza, Somnul, Scrumbia, Crapul, Pelicanul și Țestoasa Dobrogeană. Acestea sunt puse față în față cu cele mai întâlnite deșeuri din ape: PET-uri, sticle, paie de plastic, plase de pescuit, pungi de plastic, tacâmuri de unică folosință, bețe de urechi, doze de aluminiu, ambalaje de dulciuri și măști de protecție de unică folosință.

Ultimul afiș ilustrează omul privindu-se în oglindă cu totalitatea deșeurilor generate. Acest material transmite un mesaj care poate părea dur, însă care ne poate ajuta să conștientizăm că noi, oamenii, suntem principalii generatori ai poluării și că acțiunile noastre au consecințe devastatoare asupra naturii și a celorlalte viețuitoare.

De asemenea, în cadrul campaniei va fi lansat și site-ul www.actionampentruape.ro, o platformă de responsabilizare a populației, cu rol educațional în combaterea poluării apelor și conservarea mediului marin.

Trebuie menționat faptul că, din fericire, la nivelul Uniunii Europene, problema poluării apelor cu deșeuri din plastic a devenit o prioritate pentru instituțiile europene, Parlamentul European și Comisia Europeană. Reglementările adoptate în ultimii doi ani interzic în totalitate produsele din plastic de unică folosință pentru care există deja materiale alternative. De asemenea, noile reglementări obligă producătorii de anumite articole extrem de nocive mediului acvatic (de exemplu, ambalaje, filtre pentru produse din tutun, șervețele umede etc.) de a acoperi costurile de gestionare a deșeurilor și de curățare (așa-numita responsabilitate extinsă a producătorilor). De asemenea, cadrul de reglementare la nivel European stabilește obiective de colectare și reciclare ambițioase pentru deșeurile de plastic.

Deșeurile de plastic care poluează constant apele românești sunt invizibile pentru cei mai mulți dintre noi, nu le vedem în jurul nostru zi de zi. Dar ele există și ajung în calea viețuitoarelor marine, având un impact devastator. Vrem prin această campanie să tragem un semnal de alarmă asupra acestui impact negativ, care poate fi cu siguranța micșorat prin implicarea fiecăruia dintre noi. De aceea, pe lângă componenta de conștientizare, aducem soluții concrete și acțiuni punctuale pe care le avem la dispoziție pentru a ne proteja apele și întreaga lor biodiversitate”, a declarat Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland România.

Educația reprezintă una dintre cele mai puternice arme pe care le avem la dispoziție pentru a accelera schimbările pe care ni le dorim în societate. Suntem convinși că românii își pot schimba atitudinea și comportamentul față de deșeuri, dacă devin conștienți că fiecare gest al lor poate avea consecințe pe termen lung. Credem cu tărie că prin această campanie vom reuși să responsabilizăm cât mai mulți oameni, astfel încât să reducem cantitatea de deșeuri din apele din România, care afectează atât viețuitoarele acvatice, cât și sănătatea noastră ”, a declarat Andrei Coșuleanu, Președinte Act for Tomorrow

Implicarea în comunitate ar trebui să reprezinte scopul oricărei instituții din administrația publică. Faptul că ONG-urile sunt deschise spre parteneriate cu Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral ne onorează și ne responsabilizează în tot ceea ce înseamnă protejarea mediului și implicit a acestei rezerve vitale – APA. Credem că prin astfel de proiecte putem educa publicul larg, astfel încât, noi toți sa beneficiem de un mediu mai curat”, a declarat directorul Administraţiei Bazinale de Apă Dobrogea-Litoral, Bogdan BOLA.

Acest demers vine în continuarea acțiunii lansate acum două săptămâni, când, în cadrul programului “Acționăm pentru Ape!”, a fost amplasată prima infrastructură de colectare separată sub forma unor animale marine gigant pe plajele din România, care reprezintă cele mai cunoscute specii protejate din apele noastre (doi delfini, un sturion și o țestoasă).

Campania „Acţionăm pentru Ape – A.P.A.” se află la cea de-a doua ediţie, în cadrul primei ediţii fiind organizate în perioada septembrie – noiembrie 2019, 7 evenimente de curăţare a plajelor de la Marea Neagră şi Dunăre. La aceste evenimente au participat 630 voluntari şi au fost colectate 9,1 tone de deşeuri. 

Programul ecologic A.P.A. face parte din REset Plastic – Strategia internațională integrată anti-plastic a Grupului Schwarz, care include și Kaufland România.

Grupul Schwarz, din care face parte și compania Kaufland România, se numără printre cele mai mari societăți comerciale internaționale, își cunoaște și își asumă responsabilitatea față de mediu la nivel global. Prin REset Plastic, a elaborat o strategie internațională integrată, care cuprinde cinci domenii de acțiune: reducerea cantității de plastic din ambalaje, regândirea designului acestora, reciclarea și eliminarea completă a plasticului, precum și inovare și educare în acest domeniu. Astfel, viziunea „Mai puțin plastic – circuite închise” devine realitate. Pentru mai multe informații despre REset Plastic vizitați kaufland.ro/resetplastic.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.