Peste 5000 de tineri au beneficiat de educație pentru viața de familie și dezvoltare personală sub sloganul ÎNDRĂZNEȘTE SĂ FII MARE!

0

 În anul școlar 2011 – 2012, peste 5000 de tineri au beneficiat de programul ”Educație pentru Viața de Familie” (EVF) în licee din 15 județe. Programul s-a desfășurat sub sloganul ”Îndrăznește să fii mare!”, prin intermediul unei echipe de peste 900 de voluntari cu vârste cuprinse între 16 și 20 ani educatori între egali instruiți.

Modulul EVF îi pregătește pe adolescenți pentru provocările relațiilor sociale și personale, se desfășoară într-un sistem standardizat de 6-12 ore pentru fiecare clasă participantă și acoperă teme precum: Autocunoaștere; Clarificarea valorilor și luarea deciziilor; Echitate de gen, rolurile sexelor și relaționare; Anatomia și fiziologia sistemelor reproducătoare; Infecții cu transmitere sexuală; Prevenirea și combaterea HIV/SIDA; Metode contraceptive; Sarcină și parentalitate; Comunicare în sănătatea reproducerii și a sexualității; Implicare Activă și Etică.

 

”Prin programele și proiectele adresate tinerilor, încercăm să le furnizăm acestora cunoștințele, atitudinile și abilitățile necesare pentru a deveni niște adulți cât mai mulțumiți de ceea ce li se întâmplă în viața de zi cu zi. Prin acest proiect, vrem să-i ajutăm să se clarifice, să știe cine sunt, ce vor și ce pot face pentru a crește frumos. Dar, înainte de toate, ca ei singuri să-și dorească să crească frumos și să facă ceva în acest sens, nu să aștepte ca ”cineva” să facă ceva pentru ei. Nu vrem să trăim într-o țară și într-o Europă de asistați social, cum se previzionează pentru 2050. Vrem ca generațiile care vin să aibă într-adevăr o calitate a vieții pe care și-o doresc, dar pe care o și merită”, declară Adina Manea, Director Programe – Fundația Tineri pentru Tineri.

Întrucât programul desfășurat de Fundația Tineri pentru Tineri conține o componentă semnificativă despre sănătatea reproducerii și sexualității, acesta a fost construit pe baza unei cercetări pe tema comportamentului sexual al tinerilor români în ultimele decenii. Cercetarea dezvăluie cele mai recente date pe subiect, permițând o abordare avizată a tinerilor din grupul țintă. Determinarea unui comportament sexual responsabil se referă la urmărirea unei serii de indicatori:

1.     Amânarea debutului in viața sexuală

La ultimul Studiu al Sănătății Reproducerii realizat în România se putea observa o tendință de amânare a debutului în viața sexuală. Astfel – în 2004 – 26,1% dintre tinerii români cu vârsta sub 18 ani își începuseră viața sexuală, în timp ce în 1999, 28,4% dintre aceștia aleseseră să facă acest pas. Raportat la vârsta de 16 ani, un procent relativ mic de adolescenți își începuseră activitatea sexuală: 7,9% dintre fete și 13,2% dintre băieți.

În prezent, datele arată că debutul în viața sexuală se realizează – în medie – la vârsta de 16-17 ani (17,5 ani la fete și 16,1 ani la băieți). În cadrul primului contact sexual, doi din trei tineri au definit relaţia cu partenerii lor ca fiind cea cu un/o iubit(ă), însă 13% din tineri (15-24 de ani) au făcut pentru prima dată sex la prima întâlnire, iar 18% dintre elevi au avut prima experiență sexuală la câteva zile după prima întâlnire.

2.     Utilizarea metodelor contraceptive moderne la primul contact sexual

În 1999, 40,2% dintre bărbați și 28% dintre femei declarau că au utilizat o metodă modernă de contracepție la primul contact sexual. În 2004, 64,6% dintre bărbați și 44,7% dintre femei utilizaseră contracepția modernă la debutul în viața sexuală.

Cele mai recente date (2011) arată că 67,8% dintre tineri au utilizat un prezervativ la primul contact sexual. În același timp, tinerii care nu au folosit prezervativul justifică acest comportament prin faptul că acel contact sexual a fost neprevăzut (36%) sau prin încrederea în partener(ă) (28%).

3.     Promovarea fidelității în cuplu

Cele mai recente date arată că trei sferturi dintre tineri au avut contact sexual cu un singur partener în ultimele 3 luni. Îngrijorător este că doar 46% dintre tinerii care au avut relații sexuale ocazionale au folosit întotdeauna un prezervativ în timpul acestor contacte.

Promovarea fidelității în cadrul cuplului reprezintă unul dintre conceptele cheie de urmărit pentru o campanie de prevenire în domeniul sănătății reproducerii și al sexualității. Astfel, limitarea numărului de parteneri reprezintă o modalitate de prevenire a infecțiilor cu transmitere sexuală.

4.     Încurajarea discuțiilor despre prezervativ și contracepție

În prezent, trei din patru tineri români au declarat că au discutat cu partenerul despre folosirea prezervativului. Schimbând perspectiva, jumătate dintre tineri (47,4%) declară că a existat cel puțin un caz în care partenerul a cerut folosirea prezervativului; dintre respondenții puși în această situație, 18,2% au refuzat să folosească prezervativul, iar 6,6% au refuzat contactul sexual cu prezervativ.

5.     Încurajarea participării tinerilor la activități de voluntariat

Experiența și cercetările anterioare realizate în 2004-2009, arată faptul că, în urma unui program de formare susținut de educatori între egali (tineri care instruiesc alți tineri), rezultatele sunt îmbucurăroare. Peste 80% dintre beneficiarii unui astfel de program au cunoștințe complete și corecte despre subiectele abordate.

În plus față de beneficiile de calitate aduse de activitatea de educație între egali, studiile arată că există și o serie de rezultate economice favorabile ca urmare a încurajării voluntariatului. Astfel, Consiliul Europei arată că ”Voluntariatul are un potențial mare dar ne-exploatat pentru dezvoltarea socială și economică a Europei. Sectorul de voluntariat contribuie cu aproximativ 5%la PIB-uleconomiilor naționale din Europa.”

Îndrăznește să fii mare!

Campania ”Îndrăznește să fii mare!” se derulează în anii școlari 2011-2012 și 2012-2013 prin intermediul unui acord de parteneriat cu Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, în cadrul proiectului EVRICA – Educație pentru Viață și Responsabilizare Individuală prin programe de Cetățenie Activă pentru tinerii din România, cofinanțat din Fondul Social European – Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013.

În completarea activităților derulate în licee, echipele de tineri educatori între egali desfășoară activități în afara școlilor (parcuri, baruri, discoteci), iar în perioada 23 iulie – 26 august 2012 vor participa la campania de vară ”Îndrăznește să fii mare!”, care se va derula în Costinești. Pentru această campanie au fost mobilizați 105 voluntari, au fost pregătite materiale informative pe temele programului, materiale promoționale și 40.000 de prezervative.

Până la finalul proiectului 22.950 de elevi vor beneficia de modulul EVF derulat în unitățile școlare, rezultatul fiind un comportament mai responsabil al tinerilor și un nivel de cunoștințe și abilități mai ridicat în ceea ce privește contracepția, prevenirea infecțiilor cu transmitere sexuală, relaționarea și echitatea de gen, precum și creșterea nivelului lor de implicare în problemele comunității din care fac parte.

Pentru îndeplinirea acestor obiective, Fundația Tineri pentru Tineri va instrui și implica în program 1.500 de voluntari elevi.

Despre Fundația Tineri pentru Tineri

Fundaţia Tineri pentru Tineri (TpT) este o organizaţie naţională, neguvernamentală, independentă, apolitică, non-profit, bazată pe voluntariat, creată în anul 1991 cu scopul de a se implica în problematica socială a tinerilor din România. În ultimii 5 ani, TpT a derulat programe în valoare de peste 5 milioane de euro. În prezent, Fundaţia Tineri pentru Tineri îşi desfăşoară programele în 15 judeţe din ţară: Botoşani, Braşov, Brăila, Bucureşti, Constanţa, Dâmboviţa, Ialomiţa, Iaşi, Ilfov, Maramureş, Mehedinţi, Teleorman, Tulcea, Timiş și Vaslui.

 

 

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează