Participarea României la cea de-a 58-a Expoziție Internațională de Artă – La Biennale di Venezia

0

”Unfinished Conversations on the Weight of Absence”/ „Conversaţii neîncheiate asupra importanţei absenţei”

Expoziția abordează politicile reprezentării, dislocarea culturală, anxietatea non-apartenenței, dar și noțiunea de democrație directă

„Conversaţii neterminate asupra importanţei absenţei”(titlul original: Unfinished Conversations on the Weight of Absence) se deschide pe 9 mai 2019, la ora locală 17:30, la Pavilionul României din Giardini della Biennale, în Veneția. Participarea României la cea de-a 58-a Expoziție Internațională de Artă – La Biennale di Venezia se va desfășura în două locuri: Pavilionul Național și Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, Campo Santa Fosca, Palazzo Correr, Cannaregio 2214. Expoziția de la Galeria Nouă se deschide pe 10 mai, la ora 18:00. Expoziția curatoriată de Cristian Nae, avându-l drept comisar pe Attila Kim, prezintă lucrările artiștilor români Belu-Simion Făinaru, Dan Mihălțianu și Miklós Onucsán, și va putea fi vizitată în perioada 11 mai – 24 noiembrie 2019.

Expoziția cuprinde versiuni contemporane ale unor proiecte semnificative de artă post-conceptuală, realizate de artiști ale căror traiectorii, cuprinzând peste patruzeci de ani de activitate, extind geografia artei contemporane construită în funcție de categorii naționale. Incluzând diaspora românească, ea relevă concomitent mobilitatea culturală a acestor lucrări de artă în spațiu și timp. Adaptate la scara Pavilionului României și recalibrate critic ca răspuns poetic la atractivitatea politică crescândă a neoliberalismului, naționalismului și populismului, aceste instalații de artă contramonumentală propun o combinație de spații heterotopice care suspendă, înlătură sau dispersează noțiunea de localitate, și, în același timp, resping înțelegerea obiectului artistic ca pe o entitate fixă și stabilă în istoria artei. Lucrările selectate abordează disruptiv noțiunile de reprezentare și reprezentativitate națională, dezvăluind multiple absențe care le fisurează nucleul. În combinație cu capacitatea lor de a interoga constant locul în care sunt instalate, aceste lucrări abordează aspecte relevante în lumea contemporană, cum ar fi dislocările culturale și anxietatea non-apartenenței, lichiditatea capitalului și problemele democrației reprezentative sau politicile reprezentării; ele propun o <<distribuție alternativă a sensibilului>>„, spune curatorul Cristian Nae.

 

Expoziția din Pavilionul României prezintă versiuni ale unor lucrări anterioare, adaptate la scara, la semnificația și la specificul architectural al spațiilor în care sunt prezentate, care fie construiesc un înțeles diferit, fie își schimbă configurația și structura formală și, astfel, devin lucrări noi și actuale.

 

Curatorul Cristian Nae spune: „Interiorul domestic sugerat de Belu-Simion Făinaru în instalația sa Belongs Nowhere and to Another Time, care se bazează pe elemente ale culturii iudaice, apare ca un monument comemorativ al unei memorii culturale a exilului trăite și experimentate direct, ridicând simultan problema traducerii și înțelegerii sale. În acest spațiu interstițial, nelocalizabil, tematizarea deplasării și nomadismului, respingerea stereotipurilor prin îmbrățișarea tranzitoriului și introducerea unei dimensiuni temporale imprecise, care combină amploarea experienței individuale cu cea a istoriei collective și chiar cosmice, situează vizitatorul în spațiul abstract al unei culturi transnaționale.

Într-o direcție diferită, Canal Grande: The Capital Pool and the Associated Public, lucrarea concepută de Dan Mihălțianu pe baza seriei sale de instalații artistice Canal Grande, își asumă eșecul democrației reprezentative și propune formule estetice și politice pentru exercitarea democrației directe prin intermediul practicii artistice pe durata expoziției. Funcționând ca un proces social și economic concret, lucrarea instituie un fond financiar autonom și angajează publicul contemporan în remodelarea continuă a lucrării înseși și a efectelor sale potențiale, invitând vizitatorii să se auto-organizeze și să decidă asupra utilizării concrete în scopuri sociale sau umanitare a capitalului artistic strâns în timpul expoziției.

Nu în ultimul rând, operând la limita vizibilului, lucrarea lui Miklós Onucsán, intitulată The Restoration of the White Camouflage, propune o invitație de reconstrucție mentală a unei lucrări absente care suspendă temporar funcția expozitivă a spațiului din Pavilionul României și o situează într-un <<non-loc>> conceptual; lucrarea este, în același timp, o reflecție ironică asupra presiunii simbolice pe care orice imagine o suferă în contextul Bienalei de la Veneția și, la un alt nivel, asupra capacității practicii artistice de a genera strategii de auto-istoricizare și auto-mitologizare artistică”, concluzionează Nae.

 

Toate aceste instalații au câte o extensie expusă la Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția. Miklós Onucsán prezintă o nouă lucrare intitulată Camouflaging Guide, în timp ce instalația lui Belu-Simion Făinaru Belongs Nowhere and to Another Time și Canal Grande: The Capital Pool and the Associated Public a lui Dan Mihălțianu sunt acompaniate de elemente suplimentare expuse în acest spațiu. O serie de evenimente performative concepute de Dan Mihălțianu, intitulate Discapital, sunt găzduite tot la Noua Galerie. Informațiile despre istoria, mai recentă sau nu, a acestor lucrări vor fi disponibile vizitatorilor în aceste locuri.

Belu-Simion Făinaru are o abordare artistică conceptuală care se concentrează pe teme precum absența, pierderea și necesitatea de a reconstrui legăturile comunitare. Experiența exilului și cea a dislocării culturale, precum și șocul separării și adaptării la un loc nou joacă un rol important în biografia artistului, care s-a născut la București, unde a trăit în timpul regimului politic condus de Nicolae Ceaușescu, a emigrat în Israel în 1973, iar apoi a studiat arta în SUA. Lucrând cu instalații de artă, fotografie și obiecte, artistul folosește adesea elemente familiare și imagini care sunt re-contextualizate și transformate pentru a crea asocieri stranii. Seria sa de lucrări dă naștere unor proiecte interconectate, de lungă durată, care transformă realitatea imediată într-o experiență mult mai filosofică, uneori chiar mistică, legată de rădăcinile sale israelo-românești și de problemele sociopolitice presante precum conflictul și migrația.

 

Belu-Simion Făinaru s-a născut în 1959 în București, România și a emigrat în Israel în 1973. Acum locuiește în Haifa, Israel și Anvers, Belgia. Lucrările lui Belu-Simion Făinaru au fost expuse la Documenta 1992 din Kassel, la cea de-a 45-a Expoziție Internațională de Artă – La Biennale di Venezia în 1993, Sonsbeek, Biennale în Olanda, Bienala din Havana, Cuba și, mai recent, Bienala de la Viena în 2015, Bienala Art Encountersdin 2016, la Trienala Kathmandu în 2017, la Bienala Socle Du Monde la HEART Muzeul de Artă Contemporană Herning, Danemarca, Bienala Mediations, Poznan, Polonia în 2018. Expozițiile sale anterioare individuale includ Muzeul Israel din Ierusalim, SMAK Muzeul din Ghent, M HKA din Anvers, Muzeul Lehmbruck din Germania, Muzeul Saitama din Japonia. Belu-Simion Făinaru a predat la Departamentul de Arhitectură al Academiei Wizo din Haifa, Israel din 1984. În 2008 a inițiat Bienala Mediterană, din 2010 Belu-Simion Făinaru a fost directorul și curatorul artistic al Bienalei Mediteraneene de Artă Contemporană, Israel și în 2015 a fondat AMOCA, Muzeul de Artă Contemporană, Sakhnin, Israel.

 

Dan Mihălțianu practică un discurs artistic care include aspecte istorice, politice, sociale și trans-culturale, folosind o varietate de medii și forme de reprezentare, de la fotografie, film, video, sunet, la instalație, obiect, desen, grafică și text.

 

Dan Mihălțianu s-a născut în 1954 în București, România. În prezent locuiește în București, Berlin și Bergen. Este co-fondator al grupului artistic subREAL. A predat la Academia Națională de Arte din Bergen, 2001-2007, la Université du Québec à Montréal, 2008-2009 și la Academia Națională de Artă din Oslo, 2018-2019. A expus în numeroase contexte și manifestări internaționale, cum ar fi Concursul internațional de desen „Joan Miró” Barcelona, ​​1980, 1985; Impact Art Festival, Kyoto, 1986, 1997, 1988; European Print Triennial, Grado, 1987; Istanbul Biennale, 1992; Biennale Arte 1993 și Biennale Arte 1999; Künstlerhaus Bethanien, Berlin, 1994; Art in Geeral, New York, 1996; ZKM / Muzeul de Artă Contemporană, Karlsruhe, 1999, 2001; Bergen Kunsthall, 2005; Muzeul Național de Artă Contemporană, București, 2005, 2012; Renaissance Society, Chicago, 2005; The Kitchen, New York, 2006; NGBK, Berlin, 2007; Haus der Kulturen der Welt, Berlin, 2010; Tallinn Print Triennial, 2014; Vienna Biennale, 2015; Vargas Museum, Manila, 2016; National Portrait Gallery, London, 2018; Grand Palais, Paris 2019.

Miklós Onucsán lucrează într-o manieră (post-)conceptuală riguroasă, combinând un spectru larg de medii, cum ar fi instalația artistică, textul, obiectul, fotografia, arta video șiarta procesuală, intervenții, acțiuni, obiecte și situații găsite. Lucrările sale vizează o sistematizare aparent exhaustivă a realității fenomenale în idei și structuri de gândire, descoperind procese și posibilități ce rămân de cele mai multe ori neobservate sau neexplorate. Dar, în mod paradoxal, ele se materializează în forme concrete lipsite de emfază, adesea folosindu-se de materiale modeste și de poziția auto-asumată a artistului-ca-observator.

Miklós Onucsán s-a născut în Gherla, România, în 1952, locuiește și lucrează în prezent în Oradea, România. A avut expoziții individuale la Galeria Plan B Berlin, Spațiul de Artă Contemporană MAGMA Sfântu Gheorghe, Galeria Nicodim, Los Angeles, iar participările sale la expoziții de grup includ: Ex-East. Past and recent stories of the Romanian avant-garde, Espace Niemeyer, Paris, 2019; Double Heads Matches. The Formula of the Present, Uj Budapest Galeria, 2018; Track Changes, Mendes Wood, Sao Paolo, 2016; Public Space Art Festival Expanded Space, Bucharest, 2016; Art has no Alternative, Tranzit, Bratislava 2015; A Breathcrystal, Project Arts Center, Dublin, 2015; Allegory of the Cave Painting, Extra City Kunsthal, Antwerp, 2014, Image to be projected until it vanishes, Museion, Bolzano, IT (2011); Romanian Cultural Resolution, Spinnerei, Leipzig, DE (2010); STARTER, at Arter Istanbul, TR (2010).Lucrările sale au fost de asemenea prezentate la Art Encounters Biennale, Timișoara, 2017, Dallas Biennial, 2014, Intense Proximity – La Triennale 2012, Palais de Tokyo, Paris, 2012, Romanian Cultural Resolution – Documentary, The New Gallery of IRCCU, 54th International Art Exhibition of La Biennale di Venezia, 2011 și la cea de-a 48-a Expoziție Internațională de Artă – La Biennale di Venezia, 1999.

 

Cristian Nae este critic de artă, curator și teoretician stabilit în Iași, România. De asemenea, este profesor la Departamentul de Istorie și Teorie a Artei din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, România. A fost beneficiarul unor granturi de cercetare finanțate de Fundația Erste, Viena; CNCS-UEFISCDI; Getty Foundation, Los Angeles și New Europe College, București. A participat la programul internațional CAA-Getty în 2012 și 2017 iar din 2019 a devenit membru al comitetului internațional al College Arts Association. Scrierile sale, axate în special pe arta contemporană și istoria expozițiilor din Europa Centrală și de Est, au fost prezentate în publicații apărute la edituri precum Routledge, Hatje Cantz, Kettler Verlag, MNAC și Verlag fűr Moderne Kunst, Peter Lang Verlag și Wiley-Blackwell (în curs de publicare). De asemenea, este editorul unui volum colectiv de istorie a expozițiilor experimentale din România între 1965 și 1989, care va apărea în 2019 la editura IDEA din Cluj.

 

Participarea României la cea de-a 58-a Expoziție Internațională de Artă – La Biennale di Venezia este organizată de Ministerul Culturii și Identității Naționale, Ministerul Afacerilor Externe și Institutul Cultural Român. Unfinished Conversations on the Weight of Absence este un proiect realizat de Fundația și Galeria Plan B, împreună cu cu partenerii lor: Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Universitatea Națională de Arte din București, Universitatea de Artă și Design din Cluj, Colegiul Noua Europă, București, Centrul Cultural Clujean, Fundația Art Encounters, Fabrica de Pensule, All’Origine, Galeria Nicodim din Los Angeles și București, Department of Computer Science, Donald Bren School of Information and Computer Science, University of California, Irvine (specialiști în informatică: prof. Alex Nicolau și prof. Alexander Veidenbaum), AMOCA, The Museum of Contemporary Art Sakhnin, The Mediterranean Biennale Sakhnin, Domeniile Sâmburești, Aqua Carpatica.

Parteneri media: AGERPRES, bookhub.ro, Radio România Cultural, Modernism, Zelist Monitor

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine aproape 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 12 ani De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.