Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Oamenii Educației: Lavinia Niță despre educație cu sens și impact școlar

0

Interviu cu Lavinia Niță, alumnă Teach for Romania

Astăzi vă prezentăm povestea Laviniei, absolventă a Universității Transilvania din Brașov – Psihologie și acum alumnă a programului Teach for Romania și Consilier psihopedagogic, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE). După finalizarea studiilor, Lavinia  a realizat că are nevoie de o schimbare de direcție, însă una care să-i aducă mai mult sens. Astfel a luat decizia să intre în programul nostru, să susțină examenul de titularizare și să profeseze în învățământ.

În această nouă normalitate, Lavinia consideră că este esențial să le fie alături elevilor, mai ales din punct de vedere emoțional. Dezvoltarea autodisciplinei și responsabilizarea sunt de asemenea elemente esențiale, mai ales în această perioadă. Procesul de învățare merge mai departe. Așadar, și dezvoltarea personală. Copiii continuă să își extindă orizontul lumii lor în fiecare zi.

Fiecare dintre noi are nevoie de sens în ceea ce face. Un scop aparte. Doar al nostru. Care să ne motive, chiar și atunci când drumul este anevoios și presărat cu tot felul de obstacole. Vă invităm să descoperiți povestea Laviniei și drumul ei spre găsirea acestui sens, un drum care a început aici,  în Teach for Romania.

 

„Organizația mi-a oferit un fel de mapă, ce e nevoie să fac pentru a aduce impact în viața oamenilor, și sens.”

Povestește-ne câteva lucruri generale despre tine, parcursul tău academic și profesional.

Mă numesc Lavinia, sunt din Târgoviște și încă din clasa a IV-a am știut că atunci când mă voi face mare, voi deveni psiholog. În anii ce au venit am fost constantă și am ales un profil uman la liceu, apoi mi-am continuat studiile la Universitatea Transilvania, în Brașov, unde am avut parte de profesori motivați și pasionați de acest domeniu. Zâmbesc și îmi amintesc cu drag de cursurile pe care le-am avut la facultate și de viața de cămin.

După ce am terminat facultatea, am venit în București, am intrat la masterul de Psihologie Organizațională și Managementul resurselor umane, Universitatea de Psihologie, timp în care am beneficiat de o bursă Erasmus, apoi am avut două internshipuri în Resurse Umane. A fost un moment în care nu eram mulțumită de viața mea profesională, nu vedeam prea mult sens în ceea ce făceam.

Mă apropiam de finalul masterului, îmi amintesc că eram într-o seară într-un autobuz, mergeam acasă și deodată mi-am amintit de o întrebare dintr-un curs la care fusesem în facultate –  un curs despre vocație. „Ce meserie ți-ai alege să faci cu drag chiar dacă nu ai fi plătit pentru ea?” Am reflectat la aceasta și am ajuns la concluzia că pentru mine, răspunsul este a lucra cu copiii.

Lucrurile s-au clarificat în interiorul meu și astfel, după ce am terminat acest master, am intrat în Teach, am dat titluarizarea și am început să lucrez în învățământ, timp în care m-am înscris la masterul de Psihotraumatologie și Asistență Psihologică, în cadrul aceleiași universități.

În al doilea an de master am început o formare în psihoterapie cognitivă comportamentală, formare pe care am terminat-o la finalul anului trecut.

Cum a fost pentru tine experiența programul TfR? 

Pot spune că programul TfR a avut un rol extrem de important în formarea și dezvoltarea mea personală și profesională. Am întâlnit oameni foarte faini, mi-am schimbat mentalitatea, am devenit un om mai bun, mi-am făcut prieteni, am primit sprijin și resurse atunci când aveam mai mare nevoie – aspecte pentru care sunt foarte recunoscătoare. Am avut un tutor de care îmi este tare drag, Nico, și care de multe ori am simțit că vede în mine mai mult decât reușeam să văd eu.

Organizația mi-a oferit un fel de mapă – ce e nevoie să fac pentru a aduce impact în viața oamenilor. Aș mai adăuga la aceasta și sens. Am găsit și găsesc mult sens în ceea ce fac. Am ales să rămân la catedră după finalizarea programului, recomand programul în jur și o s-o fac în continuare, pentru că este un program în care cred cu toată tăria.

Ce impact a avut în viața ta profesională programul Teach, dar și personală? Ce este diferit în viața ta acum?

Programul a fost punct de sprijin pentru mine. M-a crescut, modelat și a contribuit la construcția mea, m-a ajutat să îmi identific punctele forte și să le folosesc drept resurse. Am primit sprijin și ghidare, am cunoscut oameni inspiraționali care au contribuit la cine sunt astăzi. Mi-a oferit o conexiune către ceea ce înseamnă pe de-a întregul educația, cu bune și rele. Cel mai mare impact pe care l-a avut proiectul asupra mea a fost de a mă ajuta să aduc schimbări și să obțin impact în locul în care îmi desfășor activitatea.

„I-am ajutat pe elevi să-și atingă obiectivele personale, să își îmbunătățească relația cu părinții, cu cei din jur, să își facă mai mulți prieteni, să aibă mai multă încredere în ei.”

Care crezi că este schimbarea cea mai importantă pe care ai adus-o la copii și în școală? 

Prin organizarea Academiei de Leadership și Pedagogie, elevii au avut parte de o experiență atât de puternică încăt încă mă întreabă când/dacă mai organizăm astfel de evenimente, deși s-a petrecut în 2016, adică acum 4 ani.

Având în vedere că pentru Teach, un pilon important este acces și expunere, pot spune că aplicând acest principiu am contribuit la lărgirea perspectivelor elevilor, la dezvoltarea intenției de a-și dori mai mult de la viață, de la ei. Ce îmi mai spun elevii este că i-am ajutat să-și atingă obiectivele personale (să își îmbunătățească relația cu părinții, cu cei din jur, să își facă mai mulți prieteni, au mai multă încredere în ei, samd.).

Teach-ul mi-a creat contextul de creștere, iar prin organizarea unor cursuri împreună cu ANPCDEFP am învățat să scriu proiecte europene, iar prin scrierea și implementarea lor pot spune că am contribuit la dezvoltarea laturii europene a școlii.

Povestește-ne o întâmplare care ți-a rămas întipărită în minte în perioada în care erai la catedră.

De curând mi-a scris un elev (care a terminat clasa a VIII-a și care practic nu mai este elev la școala noastră pentru că a plecat la liceu) să-mi mulțumească pentru contribuția pe care am avut-o în alegerea liceului, prin faptul că l-am susținut (informațional și moral) să facă un compromis și să aleagă un liceu în București, și nu unul din proximitate. Iar această alegere i-a creat un alt context de învățare, l-a ajutat la dezvoltarea lui și la extinderea orizontului lui de viață. Primesc des mulțumiri de la elevi, probabil și prin natura meseriei mele, care îmi facilitează accesul la cele mai adânci trăiri și preocupări ale lor, pentru simplu fapt că au cui să se destăinuie, că nu se simt judecați sau criticați, le este de folos.

Care au fost cele mai bune lucruri pe care le-ai văzut și vezi că se întâmplă în educație și în școlile vulnerabile din România? 

Pot spune că am colegi de cancelarie spre care mă uit cu apreciere, cu care îmi place să colaborez, și de la care învăț cu drag. Oameni pasionați de meseria lor, oameni care își depășesc timpul și orele alocate materiilor, oameni care se duc cu brațele și sufletul deschis către elevi.

În al doilea rând, copiii au o altă deschidere, sunt naturali, autentici. Îmi place foarte mult sentimentul de comunitate care se formează și care se simte între profesori și elevi. Prin faptul că profesorii sunt stabili în comunitate, aceștia au avut acces la generații și generații care au grade de rudenie între ele, se formează un sentiment de siguranță, familiaritate și de grijă – ești printre cunoscuți.

Dar cele mai grele și provocatoare aspecte care crezi că sunt pentru un tânăr debutant și elevi?

Începutul vine cu niște provocări, e dificil de multe ori, însă are la pachet și o doză de entuziasm specific unui start nou.

Atitudinea înțelegătoare, apropierea, susținerea unui profesor tânăr debutant de un alt profesor care are aceeași specializare este un aspect foarte important, pentru că e nevoie de ghidare în acest punct (de plecare).

Lipsa de resurse, naveta lungă, coeziune scăzută la nivelul comunității profesorale (nu se lucrează în echipă), dificultatea de a vedea nevoia din spatele comportamentului unui elev (catalogat nepotrivit) și a-ți adapta comportamentul la aceste nevoi, identificarea comportamentului elevului cu persoana în sine, toate aceste constituie provocări la început de drum.

Când te gândești la un profesor model întâlnit în școala în care ai activat, care ți-a schimbat parcursul în viață sau perspectivele, către cine mergi?

Pentru mine, o persoană pe care o apreciez tare mult este doamna director Silvia Catrina. Este un model pentru mine în ceea ce privește echilibrul, blândețea, corectitudinea, integritatea, răbdarea, auto-reflexia, curajul și modestia. Este genul de profesor care își depășește atribuțiile, îi pasă de elevii cu care lucrează, se gândește constant ce poate să facă pentru ei, să le fie mai bine, acceptă provocările și rareori spune Nu. Se implică în tot ce înseamnă viața școlii. Îi sunt recunoscătoare că a crezut în mine și mi-a fost alături pe tot parcursul programului și nu numai.

„Am rămas în sistemul de educație după cei doi ani de Teach pentru că îmi place ceea ce fac și pentru că eu cred în educație și în puterea comunității.”

Dacă ai putea face 2-3 schimbări astăzi în educație, care ar fi și de ce? 

În primul rând, m-aș asigura că există echitate în educație, că toți elevii au acces la o educație de calitate. Aș oferi sprijin elevilor care provin din zone dezavantajate (care merg la școală pe jos, zilnic, km întregi, care nu au haine și încălțămintea necesară). M-aș asigura că într-adevăr școala îi ajută pe copii să fie pregătiți pentru viață și să se adapteze pe piața muncii. Apoi, aș schimba modul în care profesorii intră în sistem, deși știu că este dificil de realizat, aș adauga evaluare/compatibilitate pe bază de valori.

Le-aș oferi participarea gratuită la cursuri naționale și internaționale pentru a mă asigura că sunt la curent cu ultimele noutăți în domeniu, cu ultimele cercetări, au acces la tehnici innovative de predare, că iau contact cu alte abordări pedagogice, șamd. De asemenea, aș crea contextul potrivit prin care ei să beneficieze de terapie și dezvoltare personală, pentru că, așa cum spunea și Freud – Nu putem merge cu un client mai departe decât am mers în propria dezvoltare personală, cred că se aplică și aici. A lucra la nivel personal, pentru flexibilitatea mentalității, pentru eliminarea convingerilor disfuncționale este primordial. De exemplu, un profesor care are credința că el nu poate (în general), va proiecta în relația cu elevul și nu îi va oferi susținerea necesară pentru a îi demonstra elevului că da, el poate. Plus că lucrul cu elevii duce la un burn-out emoțional, iar rănile noastre interioare se activează și uneori aceste lucruri ne depășesc. Așa ca accentuez nevoia de terapie și dezvoltare personală la orice om, mai ales la cei care lucrează în/cu formarea altor oameni.

De asemenea, aș oferi mai multă libertate și spațiu elevilor (clasele ar fi de maxim 12 elevi,  copiii ar avea posibilitatea să participe la diverse ateliere care sunt în concordanță cu interesele și aptitudinile lor). Aș crea un plan structurat pentru a pune mai mult accentul pe prevenție și pe acordarea de ajutor în primele momente în care apar anumite disfuncționalități.

Cum te implici în educație și inechitate în momentul de față, care este rolul și impactul tău?

Am rămas în sistemul de educație după cei doi ani de Teach pentru că îmi place ceea ce fac și pentru că eu cred în educație și în puterea comunității. Lucrez la creșterea încrederii în sine a elevilor, în creșterea eficacității de sine, încerc să le fiu alături așa cum știu eu mai bine și mă străduiesc să le arăt ce potențial fantastic au.

Am scris și implementat două proiecte europene KA1 în domeniul educației școlare (pe tema educației non-formale), în care profesorii au participat și urmează să participle la activități de job-shadowing (Portugalia) și cursuri structurate (Out from classroom – Finlanda, How to avoid the drop-out – Finlanda, Cooperative learning – Spania) și am mai depus încă două (pe tema incluziunii sociale și a predării diferențiate) în februarie anul acesta care sper să fie aprobate. Obiectivele acestor proiecte sunt în concordanță cu nevoile școlii (nevoile elevilor, a profesorilor și pe baza analizei documentelor școlii – PDI, analiza SWOT). În plus, facem parte din depunerea unui proiect KA2 (parteneriate strategice, care se adresează integrării sociale), care, de asemenea, sperăm să fie aprobat.

„Comunitatea de alumni Teach mi-a oferit ocazia să particip la conferințe intenaționale pe tema educației și m-a ținut conectată la resursele educaționale și umane din comunitate.”

Ce înseamnă pentru tine apartenența la comunitatea Teach și la comunitatea de alumni Teach? Ai acțiuni comune cu organizația sau alți alumni?

Mi se pare fantastic că proiectul Teach nu îți oferă susținere doar pe perioada celor doi ani, ci după acești doi ani te lasă în grija comunității de Alumni (unde îți poți aduce contribuția în continuare și unde ai o mai mare libertate de exprimare).

Comunitatea de alumni Teach mi-a oferit ocazia să particip la conferințe intenaționale pe tema educației și m-a ținut conectată la resursele educaționale și umane din comunitate. De asemenea, apartenența la comunitatea Teach mi-a oferit ocazia de a mă implica în alte proiecte educaționale.

Povestește-ne o bucurie legată de ceea ce faci în calitate de alumnă.  

După finalizarea proiectului, am fost întrebați ce vrem să facem mai departe, în ce domenii vrem să ne implicăm, iar Teach-ul a venit și vine cu oportunități care să corespundă interesului nostru. Mă bucur mult că deși numărul de profesori care intră în proiect crește foarte mult de la an la an, iar acest lucru vine cu multe implicații, cu toate acestea, nu suntem uitați, ceea ce e minunat.

Mă bucur mult că am rămas în contact și mai mult decât atât, că am relații apropriate cu persoane din generația mea (G2).

De asemenea, sunt ancorată într-un proiect educațional în parteneriat cu UiPath Foundation, ceea ce nu ar fi fost posibil fără Teach, unde sunt trainer și mentor pentru profesori din școli partenere Uipath Foundation din județele: Vaslui, Galați, București.

Cum crezi că e important să arate și să fie rolul tău de profesor în perioada în care școlile sunt închise?

Cred că este important să rămânem uniți, să împărtășim unii cu alții metode și resurse educaționale care să ne ajute să răspundem cât mai bine nevoilor elevilor. Nu cred că se schimbă rolul nostru, în ciuda contextului diferit. Consider că este important să ne arătăm în continuare disponbilitatea emoțională în fața elevilor, să dezvoltăm disciplina și autodisciplina, responsabilitatea de învățare și relațiile dintre noi. Cred că această situație ne-a determinat să ne apropiem și mai mult unii de alții, însă iese la suprafață și partea mai puțin plăcută (problemele de familie, lipsa susținerii din partea familiei, șamd).

*Comunitatea de alumni Teach for Romania numără în momentul de față 102 membri, dintre care 80% lucrează în educație, iar 70% activează în școli publice și instituții de învățare private, aceștia rămân în școli și dezvoltă cultura școlară. O fac mai inovatoare, mai incluzivă, mai colaborativă.

Printre activitățile pe care le-au făcut alumnii în școli se numără implementarea a opt proiecte de mobilități școlare Erasmus Plus; sprijinirea dezvoltării de cluburi de lectură FANBOOK, cluburi IMPACT sau de dezbateri ARDOR; implicare în dezvoltarea a 10 comunități de practică și învățare în școlile din România; atragerea de ONG-uri și resurse din companii pentru vizite ale elevilor, mobilarea claselor și oferirea de rechizite sau alte materiale necesare elevilor.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.