O școală din România este printre câştigătorii competiţiei internaţionale Şcoli europene pentru o planetă vie

0

Şcoala Europeană din Bucureşti – printre câştigătorii  competiţiei internaţionale Şcoli europene pentru o planetă vie

Evenimentul de închidere a fost găzduit la Viena de către WWF şi Fundaţia ERSTE

București, 8 iunie 2011 – Şcoala Europeană din Bucureşti a fost desemnată printre cei patru câştigători ai competiţiei internaţionale dedicate mediului înconjurător, Şcoli europene pentru o planetă vie, o iniţiativă WWF , împreună cu Fundaţia ERSTE. Aflat la cea de-a treia ediţie,  concursul a fost lansat în  noiembrie 2010  şi s-a încheiat în această săptămână, prin ceremonia de decernare a premiilor, care a avut loc la Viena.

Formată din 16 elevi şi coordonată de prof. Daniela Elena Ştefan, echipa Şcolii Europene din Bucureşti a  realizat un proiect pe care l-a  numit GRREEN (Go, Reduce, Reuse, Recycle Everything, Everywhere, Now). Şcoala Europeană a concurat cu alte 29 de echipe din opt ţări europene: Bulgaria, Croaţia, Ungaria, Moldova, România, Serbia, Slovenia şi Ucraina. Acestea au răspuns iniţiativei WWF de a proteja natura şi viitorul Europei, astfel că, timp de şapte luni, elevii de 12-17 ani au realizat proiecte de protecţia mediului înconjurător, având ca teme „Dunărea – linie a vieţii Europei” şi „Amprenta ecologică”. Aceştia au realizat cercetări, au discutat autorităţile, au organizat  expediţii în natură şi audesfăşurat o gamă largă de activităţi, de la construirea de grădini în curtea  şcolii, la evenimente de stradă şi spectacole de teatru, expoziţii şi campanii de tipul „elevii îi învaţă pe elevi”.

Patru echipe  provenind din România, Republica Moldova, Croaţia şi Serbia au câştigat competiţia, toate abordând tema Amprenta Ecologică. Elevii Şcolii Europene, în vârstă de 12 ani, au ales să se concentreze, aşa cum sugerează şi numele proiectului, pe tema reciclării. Printre altele, ei au organizat evenimente de promovare şi  informare în grădiniţe, au iniţiat evenimente publice, s-au întâlnit cu politicieni şi au oferit interviuri în presa locală, în care au transmis mesajul GRREEN.

“Prin proiectul ‘Şcoli europene pentru o planetă vie’ Şcoli europene pentru o planetă vie dorim să le oferim elevilor posibilitatea de a se implica, de a-şi exprima opinia în mod public şi de a-i motiva şi pe ceilalţi să acţioneze“, a declarat Barbara Tauscher, Coordonator al programului de educaţie ecologică din cadrul WWF Austria. “Pentru noi,  implicarea totală a elevilor reprezintă cea mai importantă realizare”, adăugat Tauscher.

Sub numele de „Un pas verde înainte” elevii de 13 ani ai şcolii „Osnova škola” din Croatia, localitatea Nedelišće, au studiat posibile utilizări ale plantelor medicinale locale. Ei au informat publicul larg în cadrul diverselor evenimente organizate asupra modului în care pot utiliza medicina tradiţională ca alternativă la medicamentele convenţionale pentru a reduce amprenta ecologică.

Elevii liceului „Onisifor Ghibu” din Orhei, Republica Moldova, cu proiectul  „Adoptă un parc“ au realizat o campanie pentru unul din parcurile neglijate şi puţin utilizate din oraşul lor. Cu sprijinul primarului şi al unor companii locale, ei au îndepărtat gunoaiele, au instalat bănci şi panouri cu informaţii despre parc şi au informat locuitorii prin intermediul presei locale despre noua zonă de recreere.

Elevii şcolii primare ’15.oktobar’ din Serbia s-au concentrat, de asemenea, pe creşterea nivelului de conştientizare pentru un stil de viaţă durabil şi economia de resurse. În cadrul proiectului intitulat „Follow the line-go green” ei au iniţiat, între altele, o campanie regională împotriva utilizării pungilor de plastic.

Câte cinci copii din fiecare echipă câştigătoare vor participa la o tabără de o săptămână în natură, în Austria,  în toamna acestui an. „Vrem să încurajăm schimbul de experienţă între elevi chiar şi după încheierea competiţiei” , a spus Tauscher. „De aceea, pe termen lung , vrem să formăm o reţea la nivelul mai multor ţări, formată din  tineri preocupaţi de conservarea naturii”.

 

“Tinerii sunt cei care au puterea de a modela viitorul, aşadar trebuie să-i încurajăm în iniţiativele de protejare a mediului şi de identificare a unor soluţii creative în acest scop. Acesta este şi motivul pentru care Fundaţia ERSTE susţine proiectul internaţional Şcoli europene pentru o planetă vie şi suntem impresionaţi de implicarea elevilor şi a profesorilor deopotrivă” a declarat Boris Marte, membru al Comitetului de Conducere al Fundaţiei ERSTE. „A sprijini proiectele educaţionale înseamnă a trata cu seriozitate viitorul Europei. Posibilitatea de a-şi împărtăşi interesul pentru problemele ecologice în cadrul unui proiect internaţional reprezintă o experienţă remarcabilă atât pentru elevi, cât şi pentru profesori”.

Proiectul Şcoli Europene pentru o planetă vie a ajuns anul acesta la a treia ediţie. De atunci, 1700 de elevi cu vârstele între 12 şi 17 ani, din 11 ţări europene,  şi-au pus în practică proiectele individuale pe teme ecologice. În anul şcolar 2010-2011 semnalul de start al iniţiativelor a fost dat în cadrul unei academii elev-profesor care a durat o săptămâna, în Austria. Prin workshopuri şi activităţi în aer liber, experţii WWF au prezentat elevilor şi profesorilor, cele două teme ale concursulu şi instrumentele necesare pentru implementarea proiectelor.

Evoluţia proiectelor  prezentate de-a  lungul celor 3 ediţii poate fi urmărită prin intermediul unui blog accesibil publicului larg: http://schools.foralivingplanet.eu.  Aici, echipele din şcoli au ţinut jurnale de proiect, au postat fotografii şi filmuleţe şi au avut oportunitatea să îşi împărtăşească experienţele.

Despre WWF

Înfiinţată în anul 1961, WWF este una dintre cele mai importante organizaţii internaţionale care derulează proiecte pentru conservarea naturii, în peste 100 de ţări. Misiunea WWF la nivel global este să oprească degradarea mediului înconjurător şi să construiască un viitor în care oamenii trăiesc în armonie cu natura. Mai multe detalii la: www.wwf.ro.

Fundaţia ERSTE

În 2003, Fundaţia ERSTE a evoluat din “Erste oesterreichische Spar-Casse”, prima Bancă de Economii Austriacă. În prezent, Fundaţia ERSTE deţine 25,3% din capitalul social al Grupului Erste. Fundaţia investeşte o parte din dividendele sale în dezvoltarea  societăţii civile din Austria şi Europa Centrală şi de Sud- Est. Fundaţia ERSTE susţine participarea socială şi implicarea societăţii civile. Obiectivul Fundaţiei este să-i aducă pe oameni împreună şi să ofere  informaţii despre istoria recenta a unei regiuni care a cunoscut schimbări dramatice începând cu 1989. Fiind o fundaţie activă, îşi dezvoltă propriile proiecte în cadrul a 3 programe: Dezvoltare Socială, Cultură şi Europa.

 

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează