Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Fundația LEGO colaborează cu PLAY INCLUDED™ pentru a consolida programul de învățare LEGO® PLAY, destinat copiiilor cu o dezvoltare neurologică atipică

0

Pornind de la poveștile copiiilor cu autism și ale părinților acestora, Fundația LEGO se alătură organizației Play Included™ pentru a recontura programul ‘Brick-by-Brick™’ și pentru a-i susține pe copiii și tinerii care ar putea beneficia de ajutor în activitățile de comunicare socială, pentru un confort emoțional sporit

București, 31 Martie: În întâmpinarea Zilei Internaționale de Conștientizare a Autismului, 2 aprilie, Fundația LEGO anunță colaborarea cu Play Included™ C.I.C., o întreprindere socială din Regatul Unit dedicată instruirii profesorilor și psihologilor în jocul LEGO® în scopuri terapeutice, ca parte a programului Brick-by-Brick™. La baza colaborării se află o viziune comună, conform căreia toți copiii ar trebui să aibă dreptul la oportunități egale în viață pentru a dezvolta aptitudini cât mai diverse, necesare în secolul 21, precum abilitățile sociale de comunicare. Fundația LEGO și Play Included valorifică talentele unice ale copiiilor cu autism iar prin intermediul acestui parteneriat se angajează să îi susțină. Cele două entități vor consolida și extinde conceptul Brick-by-Brick de învățare prin joacă, pentru ca mai mulți copii cu vârste cuprinse între 5 și 18 ani să poată beneficia de acesta.

Programul Brick-by-Brick aduce copiii împreună prin interesul acordat jocului LEGO, într-un cadru de grup, numit Brick Club – Clubul Cărămizilor. În acest club, copiii cooperează pentru a construi modele LEGO specifice sau pentru a dezvolta propriile creații LEGO în echipă. Aflându-se pe rând în diferite roluri, precum Inginer – oferă instrucțiuni, Furnizor – caută cărămizile potrivite, Constructor – aranjează piesele, programul Brick-by-Brick îi poate ajuta pe copiii cu autism să perceapă interacțiunile într-un mod mai semnificativ și antrenant, prin stabilirea unor roluri și reguli clare. Copiii colaborează, comunică, negociază și rezolvă probleme, devenind prieteni pe parcurs, dând astfel curs unor oportunități sociale, într-un mediu sigur și distractiv, sub îndrumarea adulților care au urmat cursuri complexe în vederea facilitării unor experiențe de învățare distractive.

În cadrul Play Included urmărim metodologia bazată pe dovezi a programului Brick-by-Brick încă din 2004. Există multe motive pentru care copiii se confruntă cu provocări din prisma relațiilor sociale. Vrem să ajutăm mai mulți copii cu o dezvoltare neurologică atipică din întreaga lume să-și facă prieteni și să găsească acel sentiment de apartenență și de conexiune. Ne bucurăm că vom colabora cu Fundația LEGO și avem o mulțime de planuri pentru următorii ani, precum reîmprospătarea programului Brick-by-Brick și crearea unei comunități de practici și noi instrumente pentru a măsura progresul. Prin schimbul de bune practici, încurajarea cercetării și oferta de resurse și training-uri calitative, sperăm să putem ajuta cât mai mulți tineri, care la rândul lor vor beneficia de acest program eficient, antrenant și distractiv.”, a declarat Dr. Gina Comez de la Cuesta, Fondator și Director Play Included.

Prin mobilizarea resurselor și programei Fundației LEGO și prin crearea de noi activități care pot fi realizate acasă, parteneriatul va consolida programul Brick-by-Brick, punând mai mult accent pe o programă mai distractivă. De asemenea, vor fi realizate studii pentru a analiza modul în care conceptul de învățare prin joacă poate avea un impact pozitiv și în viețile copiilor cu alte afecțiuni, precum ADHD, anxietate sau ale copiilor care au trecut prin experiențe negative la o vârstă fragedă. Va fi lansat un nou program de cercetare împreună cu membrii comunității persoanelor cu autism și cu partenerii din mediul academic, pentru a analiza impactul pe care acest concept reconturat îl are asupra copiiilor din program. Mai mult, un obiectiv cheie al parteneriatului este extinderea programului în mai multe țări și majorarea amplorii acestuia în țările curente.

Beneficiile Programului Brick-by-Brick

Copiii cu o dezvoltare neurologică atipică pot fi uneori înțeleși greșit din cauza modului diferit de a comunica, însă aceștia au aceleași nevoi și dorințe precum toți copiii: vor să fie înțeleși, acceptați și au nevoie să lege prietenii, pentru a-și atinge adevăratul potential. Brick Club le oferă o oportunitate unică și distractivă de învățare prin care beneficiază de experiențe sociale pozitive, de conexiunea cu ceilalți copii prin intermediul unui interes comun, îmbunătățindu-și astfel bunăstarea emoțională și făcându-și noi prieteni. Inițațivele sociale precum Brick Club pot contribui și la reducerea rezultatelor negative, precum izolarea socială și problemele de sănătate mintală, ajutând totodată la creșterea gradului de consțientizare și de acceptare a autismului.

Nu vrem să ajutăm doar COPIII DIN ZIUA DE AZI ci pe ADULȚII DE MÂINE. Dezvoltarea timpurie este un criteriu important în bunăstarea socială și emoțională a unei persoane. Aceasta poate avea un impact atât asupra sănătății fizice cât și mintale, dar și asupra reușitelor școlare și, ulterior, asupra oportunităților de angajare.”, a menționat LC Groux-Moreau, adult cu autism, Consultant în cadrul UK National Autistic Society

Studiile din Regatul Unit arată ca 50-90% dintre tinerii adulți cu autism nu sunt angajați sau prea puțini dintre aceștia au un loc de muncă, mulți dintre ei confruntându-se cu probleme de sănătate mintală (în Regatul Unit 80% dintre adulții cu autism suferă de probleme de sănătate mintală la un moment dat în timpul vieții, spre deosebire de 25% din populația generală1). Astfel, este esențial ca persoanele cu autism, în special copiii, să beneficieze de ajutor în dezvoltarea socio-emoțională.

Programul Brick-by-Brick pornește de la ideea inițială, de a folosi jocul LEGO alături de copiii cu autism, pentru dezvoltare socio-emoțională, întrucât o mare parte dintre aceștia excelează la astfel de activități, datorită atenției la detalii și a abilităților de a construi modele LEGO. Metodologia poartă și numele de Terapie pe Bază de LEGO și a fost dezvoltată în 2004 de Dr. Dan LeGoff, un neuropsiholog pediatru din Statele Unite ale Americii, acum ambasador Play Included. Cercetările cu privire la Terapia pe bază de LEGO au demonstrat rezultate pozitive în ce privește interacțiunile sociale, comunicare, comportamentul și bunăstarea emoțională a copiilor și adulților tineri cu tulburări din spectrul autist.

Brick Club m-a ajutat să învăț cum să interacționez cu oamenii fără să-mi fie frică să spun ce gândesc în cadrul unui grup. Mi-am făcut prieteni noi, și pentru că am învățat cum să mă alătur unei conversații, mi-a fost mai ușor să vorbesc cu copiii de la școală, să pun singur întrebări la magazin și să merg cu autobuzul alături de un prieten, fără să mă simt anxios. Acest club este genial pentru că acum am mai multă încredere în mine”, spune Ben, 11 ani, care suferă de autism.

Fiecare persoană diagnosticată cu tulburări din spectrul autist are diferite interese, puncte forte și nevoi, însă o marte parte dintre copiii cu autism sunt atrași de jocul LEGO, poate pentru că reprezintă o activitate foarte sistematică și poate valorifica abilitățile în materie de detalii și modele. Unul dintre beneficiile recunoscute ale jocului LEGO în acest context constă în consecvența pieselor LEGO și cum acestea sunt integrate în LEGO System in Play. Acest factor de previzibilitate îi ajută pe acei copii care experimentează sentimente de anxietate în situații sociale, de exemplu atunci când un copil are o jucărie nouă. De asemenea, diversitatea de teme LEGO ajută la exersarea abilităților de imaginație, atât individual cât și la nivel de grup, iar instrucțiunile seturilor sunt conforme gândirii metodice asociate persoanelor cu autism, dând curs unui joc structurat, previzibil chiar și în contexte sociale. Există nenumărate posibilități pentru crearea unei construcții LEGO, așadar de fiecare dată când un proiect începe, apare și dorința de a-l dezvolta.

Progresul pe care Play Included l-a avut cu programul Brick-by-Brick este cu adevărat încurajator și este o mărturie a filosofiei Fundației LEGO: “Learning-through-Play” – învățare prin joc. Metodele de predare semnificative, ciclice, agreabile și interactive din punct de vedere social îi ajută pe copii să dezvolte abilități esențiale, precum rezolvarea problemelor, creativitate, comunicare și încredere – în cel mai puternic și intuitiv mod: prin joacă. Programul Brick-by-Brick este un concept bazat pe incluziune, care le permite copiilor cu o dezvoltare neurologică atipică să învețe și să interacționeze cu colegii lor. La urma urmei, prietenia este bidirecțională. Așadar avem planuri mari pentru acest concept, pentru a facilita oportunități de învățare distractive, bazate pe incluziune și abia așteptăm ca acest program să ajungă la cât mai mulți copii din lumea întreagă.”, a declarat Michelle Ndebele, Play & Health Specialist în cadrul Fundației LEGO.

Ambele organizații sunt conștiente de faptul că din punct de vedere al societății în care trăim, mai sunt încă multe de făcut pentru a înțelege cu adevărat autismul și pentru a percepe acest diagnostic într-o notă mai pozitivă – copiii cu autism au de multe ori un stil diferit de comunicare, atât la nivel verbal cât și non-verbal, și un mod diferit de a socializa. Aceasta este primul proiect susținut de Fundația LEGO, dintr-o serie dedicată autismului. Prin intermediul parteneriatului și al colaborărilor cu comunitatea persoanelor cu autism, Fundația LEGO speră să crească gradul de înțelegere și acceptare a autismului și să combată stigma asociată acestui diagnostic în întreaga lume.

Noi cursuri, ghiduri how-to, resurse pentru Brick Club și materiale profesionale vor fi realizate până la sfârșitul anului 2021. Mai mult, va fi creată o nouă Comunitate Internațională de Practici Brick-by-Brick pentru a le permite profesioniștilor în domeniu să interacționeze și să facă schimb de idei. Primele activități pentru familii, care sprijină comunicarea, conexiunea și crearea de noi relații au fost deja dezvoltate în colaborare cu consilieri cu autism, parteneri Play Included din mediul academic și angajați LEGO care au experiență cu autismul. Pentru a descărca aceste activități și afla mai multe despre cum un copil poate participa la Brick Club, sau pentru a afla mai multe despre Play Included și acțiunile acestora alături de Fundația LEGO, puteți vizita: https://playincluded.com.

Experții interesați în activități de formare și în programul Brick-by-Brick se pot înregistra aici, pentru cursurile care vor avea loc la sfârșitul anului 2021.

Informații suplimentare:

  • Play Included a instruit mediatori în 40 de țări, printre care și România, iar manualul pentru aceștia este disponibil în 6 limbi: engleză, spaniolă, portugheză, chineză, poloneză și italiană, urmând să fie adaptat și în alte limbi începând cu 2023. Acest proiect va fi un proces antreprenorial dinamic, co-creat, cu accent pe durabilitate pe termen lung, iar sprijinul oferit de Fundația LEGO va permite organizației Play Included să își extindă și consolideze acoperirea în țările în care activează și să se extindă în mai multe țări.
  • Conform Organizației Mondiale a Sănătății (WHO), aproximativ 1 din 160 de copii suferă de autism. Mult mai mulți copii se confruntă cu probleme de comunicare din alte motive.
  • Fiecare copil cu autism are propriile puncte forte și nevoi. Copiii cu autism văd lumea într-o manieră diferită și au puncte forte precum atenția la detalii și acuratețea. Aceștia pot fi foarte concentrați în activitățile care îi interesează, având o abordare metodică, inovatoare, în identificarea soluțiilor. Multe persoane cu autism au o imaginație aparte sau pot identifica modele și repetiții pe care alte persoane le omit. De multe ori sunt foarte sincere, deschise către diferențe și e mai puțin probabil să judece alte persoane. Copiii cu autism au o manieră diferită de a comunica, socializa sau de a percepe lumea și se pot confrunta cu dificultăți în contexte sociale, din cauza unei înțelegeri precare la nivel social a comunicării în spectrul autist.
  • Studiile arată că persoanele cu autism pot face schimb de informații eficient cu alte persoane cu o dezvoltare neurologică atipică (Crompton, C.J. și Fletcher-Watson, S. (2020) însă pot apărea dificultăți de comunicare între o persoană cu autism și o persoană neurotipică. Aceste provocări se datorează înțelegerii precare a diferențelor de comunicare. Astfel, este importantă dezvoltarea înțelegerii reciproce și a acceptării diferențelor dintre persoane.
  • Studiile arată că persoanele cu autism prezintă un risc mai mare de a avea rezultate slabe pe termen lung, precum sănătate mintală precară, respingere din partea celorlalți și izolare socială (Kinnear et al. 2015; Bauminger & Kasari 2000; Bauminger et al. 2003). Acest aspect se datorează diferențelor în care persoanele cu autism procesează informațiile și interacționează cu restul lumii. Copiii cu autism interacționează în mod diferit față de copiii neurotipici și e posibil să nu știe cum să inițieze joaca în grup. Deși unii copii cu autism preferă să se joace singuri, aceste diferențe le pot limita experiențele și oportunitățile de a lega prietenii și relații.
  • În 2021, Biroul Național de Statistică din Regatul Unit a publicat raportul „Rezultatele Persoanelor cu Dizabilități:2020”, care arată că persoanele cu autism au cele mai mici șanse să fie angajate, spre deosebire de alte persoane cu dizabilități. Doar 21,7% dintre persoanele cu autism sunt angajate. Aceste date pot însă să difere în funcție de țară.
  • Adulții cu autism din Australia sunt angajați în măsură de 42%, față de cei 53% cu alte dizabilități sau 83% fără dizabilități (Biroul de Statistică din Australia, 2009,2010). În Statele Unite ale Americii, 58% din adulții cu vârste cuprinse între 18-25 de ani cu tulburări din spectrul autist au fost angajați pe termen scurt, în timp ce 21% au un contract pe termen lung (Biroul de Statistică a Forței de Muncă, 2013; Roux et al., 2015). În timp ce unele persoane cu autism găsesc un loc de muncă, multe dintre acestea beneficiază de salarii mai mici față de colegii lor care au poziții similare, au roluri pentru care sunt supracalificați sau au norme reduse (Howlin et al., 2004Roux et al., 2015Shattuck et al., 2012). 
  • Fondatorul și Directorul Play Included, Dr. Gina Gomez de la Cuesta, este psiholog clinician autorizat de Consiliul profesiilor din domeniul sănătății și îngrijirii (HCPC). Aceasta a studiat psihologia experimentală în cadrul Universității Oxford și a urmat un curs de formare pedagogică PGCE, înainte de a susține doctoratul în cadrul Centrului de Cercetare a Autismului la Universitatea Cambridge și doctoratul în Psihologie clinică în cadrul Universității East Anglia. A avut diverse roluri, precum Action Research Leader pentru Societatea Națională a Autismului și ca Psiholog Clinician pentru NHS. Începând din 2018, Gina a fost sprijinită de Cambrige Social Ventures, parte a University of Cambridge Judge Business School, inclusiv în fondarea Bricks for Autism C.I.C. (acum Play Included). Misiunea Play Included este de a împărtăși bunele practici din programul Brick-by-Brick pentru a le permite și altor profesioniți să integreze acest program eficient și distractiv în cadrul serviciilor oferite sau în școlile în care activează.
  • Directorul Play Included, Dr. Elinot Brett este Psiholog Pediatru autorizat de Consiliul profesiilor din domeniul sănătății și îngrijirii (HCPC). Elinor activează ca specialist în psihologie educațională încă din 2013, venind în sprijinul copiilor cu nevoi educaționale speciale din școli. Elinor a realizat cercetări cu privire la programul Brick-by-Brick (la momentul respectiv LEGO® Based Therapy) în cadrul tezei de doctorat, analizând rezultatele copiilor care participau în acest program în școli. Elinor susține sesiuni de formare pentru profesioniști încă din 2015 și s-a alăturat echipei Play Included în poziția de Co-Director în 2018.
  • În dezvoltarea și testarea materialelor și a resurselor, Play Included lucrează cu consultanți cu autism, remunerați. Play Included este în proces de dezvoltare a unui comitet consultativ cu scopul de a se asigura că organizația, resursele și materialele dezvoltate sunt utile din punct de vedere al persoanelor cu autism.
  • Dr. Dan LeGoff, neuropshiholog pediatru și expert în utilizarea pieselor LEGO în activitățile cu copii cu autism (a pus bazele conceptului din spatele programului Brick-by-Brick – terapie pe bază de LEGO) este Ambasador și Consultant al Play Included.
  • Dr. Jenny Gibson, profesor asociat și lector în Psihologie și Educatie PEDAL (Play in Education Development and Learning), parte a echipei de cercetare din cadrul Universității Cambride este consultant Play Included.
  • Play Included colaborează îndeaproape cu Societatea Națională a Persoanelor cu Autism, pentru a analiza resursele și materialele dezvoltate. Societatea Naționala a Persoanelor cu Autism este o organizație caritabilă dedicată persoanelor cu autism și a familiilor acestora. Începând cu 1962 au oferit sprijin, îndrumări și sfaturi și au militat pentru îmbunătățirea drepturilor, serviciilor și a oportunităților pentru o societate funcțională pentru persoanele cu autism.

Despre Play Included

Întemeiată în 2008, Play Included reprezintă o resursă de top a programului Brick-by-BrickTM, un concept de învățare prin joacă pentru tinerii care au nevoie de sprijin în dezvoltarea abilităților de comunicare socială, precum persoanele cu tulburări din spectrul autist.

Play Included acționează în calitate de Centru Educațional, asigurându-se că tinerii obțin cele mai bune rezultate prin intermediul cursurilor de formare profesională, a resurselor, parteneriatelor și studiilor. Misiunea organizației este de a se asigura că fiecare copil are acces la experiențe sociale pozitive și are șansa să lege prietenii prin joacă.

Despre Fundația LEGO

Fundația LEGO își propune să inspire și să dezvolte constructorii de mâine, o misiune împărtășită cu Grupul LEGO. Fundația LEGO este dedicată dezvoltării unui viitor în care învățarea prin joacă le oferă copiilor autonomie să devină creativi, implicați și să continue să învețe pe tot parcursul vieții. Fundația LEGO vrea să redefinească joaca și să reimagineze învățarea. În colaborare cu formatori de opinie, influencers, pedagogi și părinți, Fundația LEGO urmărește să pregătească, inspire și să contureze campioni în joacă. www.LEGOFoundation.com

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.