STUDIU Filmul documentar: instrument de cunoaștere și schimbare pentru tinerii români

0

Primul studiu care cerceteaza impactul educatiei prin film documentar in viata tinerilor, realizat de shortCUT Research pentru Cluburile de Film MANIFESTO

220 de elevi din liceele din București și din țară au participat la primul studiu care cercetează impactul educației prin film documentar în viața tinerilor. Studiul a fost realizat de shortCUT Research pentru proiectul educațional Cluburile de Film MANIFESTO.  

Clubul de film ManifestoFilmele documentare vizionate și dezbătute în mediul școlar deschid perspectivele liceenilor, contribuie la modificarea atitudinii și comportamentelor lor cu privire la problemele globale, cresc dorința de exprimare și implicare civică. Acestea sunt câteva din concluziile studiului  realizat de shortCUT Research în cadrul proiectului de educație non-formală și cinematografică MANIFESTO, inițiat de asociația ORICUM.

La cercetare au participat 220 de elevi care de-a lungul anului școlar au organizat un Club de Film Manifesto în propriul liceu, generând proiecții și dezbateri în jurul filmelor documentare ce pun în discuție drepturile omului, protejarea mediului, discriminarea, diversitatea culturală, dezvoltarea economică.

Proiectul și cercetarea Manifesto au fost susținute de ING Bank România

Implicarea în programul MANIFESTO a dus la sporirea capacității de analiză critică a subiectelor de actualitate, stimularea dorinței de implicare civică și creșterea încrederii în ideea de schimbare. Numărul tinerilor care s-au arătat încrezători în capacitatea comunității de a influența problemele din jur a crescut cu 20 de procente după participarea la proiecții, la fel ca și nivelul de încredere în propria putere de schimbare.

Per total, apartenența la Cluburile de Film Manifesto a produs o schimbare de perspectivă și lărgirea viziunii asupra lumii. Tinerii au devenit mai dornici să se implice în acțiunile sociale locale și să-și facă auzită vocea civică. 30 de proiecte de schimbare socială în comunitățile locale au fost inițiate de echipe de liceeni în cadrul Competiției MANIFESTO, iar 3 dintre ele au prinit finanțare pentru a fi aduse la viață.

Studiul a arătat că liceenii sunt preocupați și sensibilizați de câteva probleme specifice: echilibrul planetei, respectarea drepturilor omului și statutul minorităților etnice.  83% din respondenți au considerat că echilibrul planetei este mai important decât  exploatarea resurselor pentru confort imediat. În acelaști timp,  80% din tinerii expuși la filme documentare au fost de acord că ”drepturile omului nu sunt respectate în toate țările” și că este nevoie de acțiuni sociale care să reglementeze situația.

Tinerii de astăzi sunt preocupați de viitorul lor și dornici să se implice în activități care să le stimuleze creativitatea și exprimarea liberă. Motivația liceenilor de a participa la proiectul MANIFESTO vine din curiozitatea și dorința de a aprofunda teme mai puțin discutate în școală sau familie, dar și din nevoia de auto-cunoaștere și dorința de a dobândi o experiență practică.

Asociația ORICUM și-a propus să dezvolte sistemul educațional românesc în spiritul creativității iar Cluburile de Film MANIFESTO este primul proiect care provoacă mintea și curajul liceenilor prin filme documentare și dezbateri. Rezultatele cercetării au validat nevoia unor proiecte școlare alternative care să stimuleze cunoașterea critică a problemelor de actualitate, în defavoarea gândirii stereotipice.

 Manifesto - vizual

Studiul ”Impactul Cluburilor de Film Manifesto asupra elevilor de liceu” a fost realizat de shortCUT Research și sprijinit de ING Bank România. Au fost create special pentru această cercetare instrumente de evaluare cantitativă și calitativă, care au urmărit indicatori de cunoaștere, atitudine, interactivitate și manifestare atât înainte cât și după proiecțiile din licee.

MANIFESTO este un program de educație non-formală al asociației ORICUM, care provoacă mintea și curajul liceenilor prin filme documentare și dezbateri. Proiectul se derulează în prezent în 26 de licee din 17 orașe ale țării.

ShortCUT Research este o agenție de cercetare aplicată în realitatea fizică și online, care folosește instrumente sociale și inovative și împachetează rezultatele vizual pentru o imersiune grăitoare în lumea publicului țintă.

ORICUM este organizaţia non-profit ce şi-a propus să transforme felul în care industriile creative contribuie la dezvoltarea României. Misiunea noastră este aceea de a crea proiecte cu un impact şi un grad de sustenabilitate mare, destinate în principal tinerilor sub 30 de ani.

ING Bank România crede că cea mai bună modalitate de a contribui la dezvoltarea societăţii este responsabilitatea faţă de impactul pe care produsele şi serviciile băncii îl au asupra societăţii şi influenţarea schimbării în bine pentru cei din jur. Strategia ING Bank Romania se aliniază la politica de sustenabilitate a ING Group, dar include şi aspecte relevante local.

 

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează