Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

De ce alege un membru al Guvernului să atace Code for Romania?

0

De aproape 5 ani, ONG-ul Code for Romania construiește, piatră cu piatră și soluție cu soluție, infrastructura digitală de care România are nevoie și pe care înaintea apariției acestui ONG nu a făcut-o nimeni. În spatele acestui efort sunt sute de mii de ore de muncă pro bono, mii de nopți nedormite de la sute de voluntari din țară și din diaspora. Astăzi, CIO-ul guvernului, secretarul de stat Marian Murguleț, își face timp să atace public Code for Romania. Nu este prima oară când un reprezentant al puterii atacă un ONG care construiește acolo unde statul nu a mișcat mai nimic. Doar cuvintele sunt alese diferit, dar atitudinea este aceeași: aroganța înaintea faptelor.

Iar faptele sunt următoarele:

În martie 2020, în primele zile ale crizei Covid-19, atunci când guvernul nu avea capacitatea de a realiza soluții digitale care să răspundă provocării urgente a momentului, Code for Romania a realizat pro bono aceste soluții. În câteva zile, am construit un întreg ecosistem de informare pentru criza Covid-19 – șase aplicații care funcționează impecabil și din care s-au informat în ultimele 8 luni de zile peste 9 milioane de români. Jumătate din populația adultă a României. Domnul secretar de stat numește aceste soluții facile și cu un impact nesemnificativ.

Soluțiile, gândite să fie proiectate și construite de Code for Romania și administrate de autorități sunt încă în administrarea noastră. Una singură a putut guvernul să preia în administrare și aceea cu o întârziere de peste o lună din momentul livrării. Nu a fost timp pentru a crește capacitatea de administrare a unor soluții realizate gratuit. Se găsește, însă, timp pentru atacuri greu de justificat.

Aplicațiile din ecosistemul Covid au fost realizate pe baza unui parteneriat formal cu Guvernul României, din care domnul Murguleț face parte. Mai mult, actul adițional care se referă la aceste aplicații gratuite este semnat de domnia sa. De două săptămâni și jumătate parteneriatul a expirat, iar guvernul nu l-a prelungit. Chiar și o simplă hârtie care aștepta o semnătură a fost un „proiect” greu de gestionat.

De ani de zile vedem cum guvernele nu sunt în stare să asigure facilitarea votului românilor din diaspora în bune condiții. Code for Romania a construit o soluție prin care sute de mii de români din diaspora și-au găsit în sfârșit mai ușor drumul spre secția de vot. Acolo unde statul a făcut ca diaspora să ajungă mai greu la vot, Code for Romania a făcut ca pentru sute de mii de români din străinătate, votul să fie mai ușor. Iar de patru ani, avem alegeri mai corecte pentru că ele sunt observate printr-o altă soluție digitală realizată de Code for Romania și preluată inclusiv de alte țări care au folosit-o pentru monitorizare.

DSU (Departamentul pentru Situații de Urgență) are acum la dispoziție două sisteme de management de resurse umane și materiale în caz de seism și de management al voluntarilor în situații de urgență. Ambele proiectate și implementate de Code for Romania. Suntem azi nu doar mai bine informați, ci și puțin mai în siguranță datorită Code for Romania.

Exemplele nu se opresc aici. În numeroase ocazii, ministere și alte instituții ale statului au venit spre noi pentru a primi sprijin și consultanță, nu spre CIO-ul guvernului. Mereu ne-am manifestat disponibilitatea de a ajuta, așa cum o facem și acum, indiferent cum a arătat sau va arăta guvernul României.

Istoria recentă ne arată că au fost realizate proiecte majore de infrastructură digitală și fără ajutorul societății civile. Prost gândite și prost proiectate, adesea ele au ajuns să facă mai mult rău decât bine. Și au costat nu milioane, ci miliarde de euro, unele dintre ele. Le știm, ne lovim de neputința acestor sisteme în fiecare zi. Asta nu înseamnă că nu este nevoie de ele, dar nu a existat capacitatea de a le proiecta corect. Code for Romania a venit tocmai cu acest sprijin către autorități, întotdeauna fără a cere altceva în schimb, în afară de respect – pentru că am demonstrat capacitatea de a proiecta corect peste 100 de soluții digitale, impunând standarde de calitate, de user experience design, de accesibilitate. Instituțiile publice nu au demonstrat că au această capacitate. Iată o cauză mai demnă de timpul și preocupările unui secretar de stat.

Chiar și soluția pe care o critică domnul secretar de stat a fost principala aplicație de agregare în timp real a rezultatelor votului, prezentate pe înțelesul populației, iar interesul din partea populației generale și a presei fost enorm. Milioane de accesări de la peste 500.000 de utilizatori unici în doar câteva zile. Pe parcursul celor șase zile în care a oferit informații în timp real privind prezența la vot și rezultatele parțiale de la alegerile parlamentare, Rezultate Vot a fost într-adevăr inaccesibil pentru câteva ore. De cele mai multe ori, pentru că atunci când observam că datele care vin de la autorității și-au schimbat în mod inexplicabil formatul și duceau la erori, am decis să întrerupem accesul pentru a ne asigura că facem noi curățenie în datele lor. Erorile au fost numeroase (un partid apărea denumit în feluri diferite în documente diferite, la un moment dat, pentru o parte din fișiere s-a inversat ordinea coloanelor care prezentau datele etc.). Nu este prima dată când autoritățile oferă date greu utilizabile, fără a respecta standarde de bază privind coerența acestora. Este însă prima dată când un reprezentant al autorităților ne acuză tot pe noi că nu le-am făcut treaba suficient de bine.

Din 2015, aproape 2000 de voluntari dau din timpul și talentul lor pentru a ajuta România. Cu rezultate impresionante. Suntem a doua comunitate de tehnologie civică din lume. De curând am publicat harta „drumurilor” digitale neconstruite încă și ne-am asumat un plan pentru a le face noi să existe în următorii ani. Deși nu din vina noastră ele lipsesc, am pus pe masă un plan coerent și detaliat pentru digitalizare (el poate fi ușor consultat de oricine pe site-ul nostru). În loc să ofere sprijin, implicare și disponibilitate la dialog, un reprezentant de rang înalt al autorităților tocmai în acest moment găsește de cuviință să critice munca voluntară a mii de oameni exasperați de neputința statului.

Și noi ne-am fi dorit ca statul să construiască până acum infrastructura digitală de care România are nevoie. Sunt în continuare zone importante ale digitalizării care cad în responsabilitatea autorităților.

Și ne-am dori să le vedem construite bine, indiferent de către cine, cu respect față de ceea ce s-a făcut înainte și fără irosirea banului public. Atunci când acest lucru se va întâmpla, vom fi, în continuare, primii care vor oferi sprijin, nu critică neconstructivă. Pentru că noi știm foarte bine că e infinit mai greu să pui mâna să faci decât să arunci piatra.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.