Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Cum verifici daca un produs este intr-adevar traditional?

0

5 sfaturi pentru cumpărarea produselor tradiționale

Conferinta_CEFF_Daniela Niculescu

de Daniela Niculescu, director general CEFF (Certified E-Friendly Food)*

Dinamica pieței produselor tradiționale românești se intensifică de la an la an. Odată cu această dinamică, oferta de produse așa-zis tradiționale a crescut, iar clientul rămâne vulnerabil, mai ales în cazul în care nu se informează cu privire la ce înseamnă de fapt un produs tradițional și nu știe nimic despre producător.

Ce este un produs tradițional?

Produsul tradițional românesc este realizat exclusiv din materii prime locale. Având la bază o rețetă și un procedeu de prelucrare tradiționale, rezultatul este un produs autentic și ușor de remarcat printre alte produse asemănătoare.

Într-o astfel de piață, unde tradiția și autenticitatea se pierd printre numeroasele produse care imită autenticul, iată 5 lucruri pe care le poți face pentru a cumpăra produse 100% românești:

1.       Logo-ul

Cea mai simplă metodă de a verifica dacă un produs este unul tradițional atestat, mai ales dacă te afli deja în fața raftului, este să cauți logo-ul național pe etichetă. Începând cu luna decembrie 2013, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a impus marcarea produselor tradiționale românești cu un logo care menționează faptul că produsul respectiv este atestat de MADR, în partea de sus având însemnul de PRODUS TRADIȚIONAL, iar în partea de jos ROMÂNIA pe un fundal tricolor.

2.       Fă-ți temele!

Dacă ești un consumator convins de produse tradiționale românești, înainte de a pleca de acasă, un lucru foarte simplu pe care îl poți face este să verifici dacă ceea ce intenționezi să cumperi se află pe lista de produse atestate. Această listă poate fi găsită pe website-ul oficial al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (http://www.madr.ro/ro/industrie-alimentara/produse-traditionale-romanesti.html) și prezintă exact producătorul și numele produsului care a fost atestat ca respectând ingredientele și rețeta produsului tradițional.

3.       Întreabă la punctul de vânzare

Dacă nu ești convins de autenticitatea produselor, nu te sfii să  întrebi comerciantul unde sunt produse sau din ce sunt produse. Este dreptul tău să afli și responsabilitatea lui să îți răspundă. Atenție! Piețele nu oferă neapărat produse tradiționale. Întreabă vânzătorul despre proveniență, producție sau ingrediente și chiar și atunci, urmărește regulile de etichetare și de conformitate cu rigorile produsului tradițional menționate mai sus.

4.       Caută în magazinele de specialitate

Au început să apară din ce în ce mai multe magazine specializate în comercializarea de produse bio și tradiționale, atât în domeniul online cât și fizic. Atenție la magazinele online! Pot fi foarte multe site-uri care pretind că vând produse tradiționale. Informează-te înainte de a comanda. De asemenea, datorită cererii din ce în ce mai ridicate de produse tradiționale și a noilor reglementări, supermarket-urile și hypermarket-urile îți pun la dispoziție rafturi speciale cu aceste produse. Atenție însă că unele produse sunt numite „tradiționale”, doar datorită rețetei sau a genului de produs.

5. Scapă de prejudecățile privind aditivii alimentari

În momentul în care auzim despre E-uri, deja ne gândim la aditivi alimentari dăunători. Ei bine, nu toate E-urile sunt dăunătoare. Ca exemplu, extractul de paprika, roșul de sfeclă sau cărbunele negru sunt extrase din natură și încadrate în categoria aditivilor coloranți. Celuloza este folosită ca și agent de îngroșare. Dacă un produs conține E-uri, nu înseamnă că nu este tradițional. Citește cu atenție eticheta sau informează-te despre E-urile dăunătoare și cele permise în cantitățile recomandate. (http://www.ceff.info/lista-aditivilor.html)

E-Certifikat-logo-CP

*Despre CEFF România

CEFF este o marcă și un sistem de certificare a produselor alimentare ce nu conțin aditivi controversați cu potențial periculos , care este prezentă în Cehia, Slovenia, Polonia și România, începând cu anul 2011, respectiv 2013.

Inițiativa CEFF este independentă și se concentrează asupra celor mai controversați aditivi. Aceasta informează cu privire la:

  • Garanția că produsele certificate nu conțin conservanți, coloranți artificiali, îndulcitori și glutamați cu potențial periculos pentru sănătate sau controversați.   
  • Siguranța că achiziționați alimente cu un conținut scăzut de chimicale raportat la alte produse similare.
  • Ușurința în alegerea unor produse similare fără a mai citi etichetele.
  •  Încrederea că vă influențați sănătatea pozitiv reducând consumul de aditivi periculoși din dieta dumneavoastră.
  • Organismul nu are nevoie de  acești aditivi, care nu au valoare nutrițională, iar organismul nu îi recunoaște.
  • Reguli clare și independente (nemanipulate) pentru certificare.

 

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu peste 30 de autori și peste 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are aproape 20 de ani de experiență ca trainer pentru circa 10 000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin și-a început cariera profesională alături de echipa AIMS Timișoara - 4 ani de experiență în recrutare și selecție de personal și training. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Impact HUB, Zilele Biz, Future Makers, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum, “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, Criminalitate Forestieră WWF, Interpol, Client Earth), TEDx Galați, TEDx Constanța. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training și facilitare pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training și facilitare în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.