Consumul de cafea per cap de locuitor în România se situează pe locul 30 la nivel mondial

0

Asociaţia Română a Cafelei (ARC) lansează pentru buna informare a consumatorilor români site-ul www.desprecafea.ro, care conţine informaţii despre obiectivele asociaţiei şi membrii acesteia, despre istoria cafelei, tipurile de cafea, modul său de prelucrare, reţete de băuturi şi dulciuri pe bază de cafea, studii legate de beneficiile consumului acesteia.

Foto cafea ARC

Cafeaua a început să fie consumată în secolul al XV-lea în Arabia. Comercianţii veneţieni au adus cafeaua în Europa în secolul al XVII-lea unde a devenit curând foarte populară. Cafeaua este un produs 100% natural şi una dintre băuturile cele mai apreciate de milioane de oameni din întreaga lume. O serie de studii demonstrează faptul că un consum moderat de cafea este sigur şi poate avea anumite efecte pozitive pentru sănătate2, fiind o sursă naturală de hidratare şi antioxidanţi, îmbunătăţind performanţa fizică şi psihică.

În România consumul de cafea este încă scăzut faţă de multe alte ţări din lume. În Austria consumul este de 7,96 kg pe cap de locuitor, în Germania de 6,95 kg, iar în România de 2,3 kg pe cap de locuitor3 pe an. Şi în estul Europei, consumul este mai mare decât la noi în ţară: în Polonia consumul anual pe cap de locuitor este de 3,19 kg, iar în Bulgaria este de 2,9 kg3. Potrivit www.qz.com1, care a preluat date Euromonitor, consumul de ceşti de cafea per cap de locuitor în România se situează pe locul 30 la nivel mondial, cu 0,5 ceşti pe zi, în fruntea clasamentului găsindu-se Olanda cu 2,4 ceşti pe zi, Finlanda cu 1,8 ceşti pe zi şi Suedia cu 1,3 ceşti pe zi.

Deşi nu este un produs de lux, în România încă se mai aplică acciza la produsele de cafea, care alături de creşterea la nivel global al preţului cafelei ca materie primă, sau de evaziunea fiscală asociată acestui produs, pot fi factori care contribuie la menţinerea consumului de cafea pe cap de locuitor la o cotă atât de redusă, faţă de celelalte ţări din Uniunea Europeană şi din lume.

Buna şi corecta informare a consumatorilor, a publicului larg cu privire la cafea şi produsele din cafea este unul dintre obiectivele asociaţiei noastre. O ceaşcă bună de cafea trebuie să fie accesibilă fiecărui român. De aceea
ne-am propus să ne aducem direct contribuţia pentru ca şi în România, consumul de cafea să atingă în următorii ani nivelul celorlalte ţări din UE
. ARC consideră benefică o măsură menită a elimina acciza la produsele din cafea, ceea ce va genera pe termen mediu venituri suplimentare la bugetul de stat, reducerea masivă a contrabandei, precum şi creşterea accesibilităţii consumatorului român la acest produs alimentar”, a declarat Marius Meleşteu, preşedintele Asociaţiei Române a Cafelei.

Dinamica producției mondiale a cafelei este, în general, caracterizată printr-o instabilitate considerabilă, o cultură mare, într-un an, poate fi urmată adesea de o cultură mică în alt an. De-a lungul ultimilor 50 de ani, a existat o creștere constantă în producția mondială, intercalată cu scăderi periodice. Consumul mondial de cafea a crescut cu o rată medie anuală de 1,9% în ultimii 50 ani, de la 57.9 milioane de saci în 1964 la 142 milioane de saci în 2012. Această rată de creștere s-a accelerat din 1990 la 2,1%, și la 2,4% din 2000. Piețele tradiționale importatoare, cum ar fi Japonia, Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii au reprezentat istoric cea mai mare parte a cererii de cafea la nivel mondial. Cu toate acestea, în ultimii ani, cererea în țările producătoare de cafea și piețele emergente a crescut, contribuind astfel în mod semnificativ la creşterea consumului total de cafea4.

Cafeaua se cultivă pe o rază de 1.000 de mile în jurul Ecuatorului, de la Tropicul Cancerului în Nord, până la Tropicul Capricornului în Sud. Arborele de cafea creşte în peste 50 de ţări din întreaga lume şi este cea mai vândută marfă din lume, după petrol. Principalele ţări furnizoare de cafea sunt Brazilia, Columbia şi Vietnam.

Există două tipuri de boabe de cafea ce sunt folosite la prepararea cafelei – Robusta şi Arabica. Robusta are condiţii propice de creştere la altitudini mai joase, în timp ce Arabica este adaptată altitudinilor mai înalte.

Înfiinţată în martie 2001, Asociaţia Română a Cafelei promovează interesele comerciale şi economice ale industriei cafelei. Asociaţia Română a Cafelei sprijină crearea unei pieţe a cafelei competitive şi transparente, astfel încât consumatorii români să beneficieze de o cafea de cea mai bună calitate, la cele mai bune preţuri.

ARC este deschisă tuturor societăţilor comerciale active din industria cafelei din România. Membrii ARC sunt: Mondelez România SA www.mondelezinternational.com, Nestlé România SRL www.nestle.ro şi Strauss România
www.strauss-group.com.

1www.qz.com. Notă despre informaţii: Măsurarea ceştilor este echivalentul a 8 uncii fluide. În 2012 Euromonitor a facut publice datele în litrii care au fost convertite în uncii, apoi în ceşti, înainte de a fi imparţite la numărul populaţiei fiecărei ţări din listă. Anexele conţin lista integrală pe ţări şi imaginea globală având ca sursă Euromonitor. 

2 The Institute for Scientific information on Coffee (ISIC)

3 International Coffee Organization (ICO) – Country data sheet

4 International Coffee Organization (ICO) – World coffee trade (1963 – 2013): A review of the markets, challengesand opportunities facing the sector

 

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează