CEAE se alătură inițiativei #STEMDiscoveryWeek în dorința de a aduce educația STEM mai aproape de elevi și în România

0

Ca o continuare firească a demersurilor și proiectelor pe care Centrul de Evaluare și Analize Educaționale le implementează în România în domeniul educației, organizația se alătură inițiativei #STEMDiscoveryWeek ce va avea loc în perioada 23-29 aprilie 2018. Aflată la cea de a treia ediție,  #STEMDiscoveryWeek este o inițiativă internațională comună, care invită proiectele, organizațiile și școlile din Europa și din întreaga lume să sărbătorească cariere și studii în domeniile Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică (STEM).

Promotori ai metodelor active de învățare a științelor la școală, CEAE invită cei peste 1.800 de ”profesori altfel” formați în cadrul proiectelor ”Fizica altfel” și ”Chimia altfel” să propună investigații la clasele unde predau, să abordeze teme importante care țin de mediul înconjurător / comunitatea din care fac parte și să identifice soluții inovative plecând de la temele din programa școlară, însă nelimitându-se la acestea.

”Este o bună ocazie să arătăm că metodele active de predare schimbă atitudinea elevilor față de științe și față de școală, în general. Să arătăm că ei vor să se implice și sunt interesați de mediul înconjurător, însă trebuie să ne adaptăm metodele de învățare utilizate la clasă pentru a putea răspunde noilor provocări cu care societatea se confruntă. Cu cât se va înțelege mai repede în sistem că rolul profesorului trebuie să fie de facilitator în procesul de învățare, schimbarea atitudinii se va produce și în rândul elevilor, care nu mai sunt interesați să învețe abstract, să memoreze formule și teorii și să rezolve probleme. Ei vor să învețe să gândească critic, să ajungă pe cont propriu la explicațiile fenomenelor pe care le observă, să rezolve singuri probleme complexe cu care se confruntă, să fie implicați în proiecte și investigații etc.” a menționat Cristian Hatu, Președinte CEAE.

În paralel, invităm companiile active în unul din domeniile STEM să se alăture demersului nostru de mediatizare și să le vorbească elevilor despre oportunități, provocări și pași de urmat pentru cei interesați să aprofundeze unul din domeniile educației STEM.

”Considerăm că sunt trei factori decizionali implicați într-o schimbare de paradigmă de această anvergură. Instituțiile abilitate să formeze profesorii (în acest proces ne-am implicat și noi), elevii care sunt beneficiarii finali ai acestor demersuri și companiile active în domeniile STEM. Motivul pentru care companiile se implică este că își doresc să atragă specialiști bine pregătiți în interiorul organizațiilor lor. Acest lucru nu este posibil dacă nu vor începe să se alăture demersurilor de promovare și susținere a educației STEM în rândul elevilor. Eficiența intervențiilor doar la elevii din ultimii ani de liceu este foarte mică. Mai precis, puțini elevi mai pot fi atrași la aceste vârste spre a studia discipline STEM și, prin urmare, să opteze pentru a-și continua studiile în aceste domenii. De cele mai multe ori, companiile se concentrează pe învățământul universitar însă, pe termen mediu și lung, e posibil ca această strategie să nu mai fie la fel de eficientă.” a adăugat Raluca Popescu, Coordonator Strângere Fonduri în cadrul organizației.

În contextul schimbărilor tehnologice care au loc într-un ritm foarte alert, al dinamicii economice sau al tipurilor de joburi care vor exista în viitor, astfel de campanii pot avea un rol semnificativ în a mobiliza elevii și profesorii să gândească în perspectivă și să îi ajute să își dezvolte abilitățile prognozate ca a fi esențiale pentru secolul XXI.

Cei interesați să organizeze activități în această perioadă, le pot înscrie pe harta STEM Discovery https://www.surveymonkey.com/r/sdw2018

Mai multe informații puteți găsi și pe pagina proiectului http://ceae.ro/stem-discovery-week/

Despre Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE)

CEAE este o organizație non-guvernamentală care are ca misiune îmbunătățirea modului de învățare a științelor exacte în sistemul public de învățământ, dorind să reducă analfabetismul științific, ce se afla la un nivel de alarmant de 38,6% (in 2015) în România.

Principalele proiecte ale organizaţiei – ”Fizica altfel” și ”Chimia altfel” – au drept scop formarea profesorilor de științe pentru utilizarea în procesul de învățare la clasă a metodei investigației. Această metodă reușește să retrezească interesul elevilor pentru studiul științelor exacte, formându-le abilități solicitate de piața muncii.

CEAE a introdus pe agenda publică din România și conceptul de alfabetizare funcțională a elevilor, prin lansarea, în iunie 2016, a raportului ”Scăderea analfabetismului funcțional — o posibilă prioritate strategică”. 

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine aproape 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 12 ani De Bine despre România.

Comentează