Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

2021, aventuri în incertitudine sau transformare pragmatică?

0

Autor: Constantin Măgdălina, Expert, Tendințe și tehnologii emergente

Decembrie 2020. Lumea este de peste un an sub asediul pandemiei. Virusul pare căîși accelerează propagareaîntr-un nou val. Țările cel mai puternic lovite revin la măsura limitării circulației cetățenilor. Economia globală a suferit o contracțiede aproximativ 4% în acest an.Revenirea la creștere a economiei globaledepinde, în 2021, de măsuri la nivel macroeconomice, tip stimulente fiscale și monetare, de vaccinarea în masă, dar și de măsuri sectoriale și la nivel de companie.

La nivel de companie principalele tendințe se vor evidenția în:

  1. Noi concepții privind munca la distanță

Organizațiile regândesc conceptul locului de muncă ca urmare a pandemiei, mai ales că managerii au observat că pot menține un nivel ridicat de productivitate și satisfacție a angajaților, iar atitudinea lor față de munca la distanță s-a schimbat. În viitor, este din ce în ce mai probabil ca funcțiile de suport să funcționeze mai ales de acasă, dar să folosească biroul ca spațiu de colaborare. În teorie, acest lucru ar trebui să permită angajaților să obțină un echilibru mai bun între viața profesională și viața personală, cu condiția să existe un echilibru între timpul de lucru și timpul personal.Această tendința va continua probabil pe tot parcursul anului 2021, până la rezolvarea crizei sanitare.Dar chiar și în urma unui vaccin,chiar și la punerea sub control a virusului, multe organizații își vor da seama că o mare parte din spațiul lor de birouri a devenit inutil.

  1. Noi produse și servicii pentru ”noul normal”

Multe organizații folosesc această perioadă pentru a-și regândi afacerea în perspectiva anului 2021. Transformarea sau recalibrarea acesteia trebuie să includăși dezvoltarea de noi produse sau servicii. Analiza anului 2020 poatedeclanșa revizuirea proceselor pentru a face organizația mai eficace și mai eficientă.Găsirea de noi oportunități de afaceri,generate de noile comportamente de cumpărare ale clienților B2B și B2C obligă companiile să dezvolte noi produse/servicii, să identifice piețe sau nișe noi, sau să conceapă noi modele de afaceri. Este așteptată apariția unor modele de afaceri cu o creștere explozivă dictată de context. Inovațiile deschid oportunități și creează noi piețe, iar de cele mai multe ori aceasta înseamnă deservirea persoanelor pentru care fie nu exista o ofertă de produse sau servicii de un anumit tip, fie accesul era limitat din cauza prețului.

  1. Mai multă inovație pentru un avantaj competitiv

Cele mai inovatoare 100 de companii din lume cheltuiesc și mai mult în cercetare și dezvoltare în timpul unei recesiuni, în timp ce multe alte companii își îngheață bugetele de investiții. Pe termen lung, aceste investiții dau profitabilitate și creștere. Studii realizate de Gartner sau Bain& Company demonstrează că acele companii care au făcut astfel de investiții în timpul crizei din 2008 au avut strategii câștigătoare în fața celor care au tăiat din costuri. Pentru a depăși impasul creat de contracția cererii pentru multe companii va fi importantă încurajarea creativității angajaților și acceptarea anumitor riscuri atunci când vine vorba de îmbunătățirea sistemelor sau a liniilor de produse. Cu cât mai multe companii sunt forțate să facă schimbări majore în operațiunile lor din cauza COVID-19, cu atât cele carerămân în urmă s-ar putea adânci într-o rutină învechită și mai profundă în 2021.

  1. Prezența online ca necesitate

Toate aceste tendințe vin împreună cu îmbunătățirea prezenței online și a profilului digital al companiilor. Companiile trebuie să se asigure că au canale digitale pentru a coordonaechipele la distanță, pentru a ține întâlniri online cu clienții și pentru a achiziționa tehnologie nouă. Site-urile web vor trebui să fie mai interactive, dar să rămână ușor de utilizat. Canalele de comunicare vor trebui să fie clare, robuste și fiabile. Asistența online automatizată sub forma unor chatboțitrebuie să fie la fel de eficientă ca o vizită sau un apel live.Oamenii fac cumpărături online acum mai mult decât oricând. Companiile ale căror produse sau servicii sunt dificil de înțeles și de cumpărat, vor pierde cotă de piață în beneficiul concurenței. Chiar și companiile care s-au bazat pe tehnici de vânzare vechi vor trebui să accepte o prezență digitală dacă vor să supraviețuiască în 2021.

În concluzie

Lumea este într-un proces de transformare profundă. Toate reperele de stabilitate și multe dintre modelele de afaceri consacrate au fost puse la grea încercare. Promisiunea transformării digitale vine la pachet cu eforturi susținute, nu doar financiare, ci mai ales de învățare și regândire a proceselor de business în noul context. Dacă este sub semnul întrebării în ce măsură anul 2021 va fi un an de revenire pe creștere, știm cu certitudine că va fi un an al descoperirii, învățării intense și al inovației. Acesta este cadoul pe care anul 2020 îl face managerilor, antreprenorilor și oamenilor de afaceri.

* * *

Despre Constantin Măgdălina

Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de 10 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate. Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiatşi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţeşi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şiconferinţe de business.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 40 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.