12 elevi din Republica Moldova şi 12 elevi din România învaţă împreună despre leadership şi cetăţenie activă @ Fundatia Noi Orizonturi

0

În perioada 24 august – 2 septembrie, 12 elevi din Republica Moldova şi 12 elevi din România învaţă împreună despre leadership şi cetăţenie activă la Straja, judeţul Hunedoara. Schimbul de tineri Cetăţean activ, lider în devenire este implementat de Fundaţia Noi Orizonturi în parteneriat cu Asociaţia Obştească de Tineret Făclia şi este finanţat de  Comisia Europeană prin programul Tineret în acţiune.

Ce  este un cetăţean activ?

Care este rolul unui lider în comunitatea lui? Care sunt valorile, abilităţile şi cunoştinţele pe care ar trebui să le aibe un cetăţean şi un lider activ? Ce pot ei face pentru a se dezvolta ca cetăţeni şi lideri activi în comunităţile lor? Acestea sunt întrebările la care încearcă cei 24 de participanţi să răspundă împreună! De asemenea, tinerii au oportunitatea de a-şi dezvolta încrederea în forţele proprii şi de a-şi exersa abilităţile de a lucra bine în echipa, de a coordona o echipă şi de a comunica.

Programul pregătit pentru ei cuprinde activităţi individuale, de lucru în plen şi pe grupe; jocuri, studii de caz, dezbateri, povestiri; activități specifice educației prin experiență – cursuri de frânghii la joasă înălțime și la înaltă înălțime, escaladă, hikeing şi vizite interculturale.

În ziua a treia a schimbului de tineri, participanţii au realizat împreună portretul cetăţeanului şi liderului activ în comunitate.

În perspectiva tinerilor români şi moldoveni, „un cetăţean activ vorbeşte deschis şi tacticos, sacrifică efort, timp, energie;utilizează capacităţile proprii la maxim fără reţineri; vede partea pozitivă a lucrurilor; analizează ideea nu persoana, se pune în pielea celorlalţi, pune umărul, pune pe primul loc grupul apoi propria persoană, se implică, propune idei, provoacă pe ceilalţi la lucruri pozitive, ascultă semenii fără să îi jignească, este punctual şi îşi îndeplineşte sarcinile” tot un „cetăţean activ ştie să identifice probleme, să respecte, să ofere ajutor, să propună, să inspire, să fie perseverent , să colaboreze şi să acţioneze”.

Despre lideri, participanţii cred că ar trebui  „să ştie să încurajeze, să identifice priorităţile, să-şi păstreze calmul, să reprezinte grupul, să ofere sfaturi, să explice, să ofere feedback, să ia iniţiativa, să explice, să identifice o problemă, să pregătească un lider în devenire. să fie flexibil, să medieze, să-i determine pe alţii să preia iniţiativa, să medieze, să ştie când să ia o poziţie fermă, să ştie limita dintre zona de provocare şi cea de panică, să asculte, să ştie să facă un plan, să împartă sarcini, să abordeze”, iar valorile unui lider ar trebui să fie „responsabilitate, patriotism, participare, implicare, încredere, integritate, curaj, respect, muncă în echipă şi egalitate

Despre participanţi, unul dintre însoţitori ne-a mărturisit că „Dacă la început păreau timizi, foarte individualişti şi grupaţi pe regiuni, pe parcurs am observat că încep să se comporte mult mai atent cu cei din jurul lor, să devină mult mai cooperanti, mai creativi şi cred că au început să-şi exprime sentimentele cu mai multă uşurinţă. În acelaşi timp cred că fiind puşi în diverse situaţii ei învaţă că devii cetăţean activ fiind responsabil, implicat în comunitate, atent la neovile celor din jur, găseşte soluţii la problemele identificate fără să aştepte ceva în schimb.” (profesor, Liceul Tehnologic Economic de Turism, Iaşi)

 

Facebook

Despre autor

avatar

Misiunea Fundaţiei Noi Orizonturi este de a promova modele de educaţie prin experienţă de calitate, care dezvoltă abilităţi de viaţă în rândul tinerilor, ca o strategie de dezvoltare durabilă a societăţii. Fundaţia Noi Orizonturi îşi doreşte o lume în care toţi tinerii se implică pentru binele comun al tuturor şi simt că pot face o diferenţă în societate.

Comentează