Orientarea în carieră – o premisă pentru succes

0

30.000 de elevi din regiunea Moldovei au șanse mai mari de a avea succes în carieră

Peste 30.000 de elevi, 7.500 de cadre didactice din 532 de şcoli și 18.000 de părinți din mediul rural din cele 8 judeţe ale Moldovei au participat la activităţi de orientare în carieră organizate în cadrul unui proiect implementat de Alternative Sociale în ultimii trei ani şi jumătate. Astfel, în prezent, peste 20% din elevii din mediul rural din regiunea Moldovei au şanse mai mari de avea success în carieră.

Aceste rezultatele au fost prezentate în cadrul conferinţei „Orientarea în carieră – o premisă pentru succces”, organizată cu ocazia închiderii proiectului „ACTIV Abilități de Carieră pentru Tineri Investiție în Viitor”, implementat de Asociaţia Alternative Sociale în perioada 2010-2014.

În cadrul acestui proiect, 857 de cadre didactice din regiunea Moldovei (profesori diriginți și consilieri școlari) au fost formaţi în domeniul orientării în carieră pe baza unui program de formare aprobat de Ministerul Educației Cercetării Tineretului și Sportului (MECTS). În urma acestei formări, ei au dobândit cunoștințele, metodele și instrumentele necesare pentru orientarea în carieră și consilierea elevilor.

ACTIV

Cu implicarea copiilor din mediul rural, Alternative Sociale a derulat în 2014 un program photovoice „Cariera prin ochii copiilor”, în cadrul căruia elevi cu vârste cuprinse între 15 -16 ani au încercat să surprindă în imagini preocupările și acțiunile lor privind orientarea în carieră și pregătirea pentru viața adultă. Expoziţia conţine o colecţie de 20 de imagini care pot fi vizualizate pe site-ul  www.alternativesociale.ro.

Pe durata implementării proiectului, Alternative Sociale a revizuit, tipărit și distribuit 22.000 de exemplare din lucrarea Orientarea și Consilierea în Carieră – Manualul Elevului, 900 de exemplare din lucrarea Orientarea și Consilierea in Carieră – Ghidul Profesorului şi 1000 de exemplare din lucrarea Orientarea în carieră a elevilor: bune practici identificate în cadrul proiectului ACTIV. Lucrările pot fi descărcate gratuit de pe site-ul  www.alternativesociale.ro.

Toate aceste resurse şi instrumente dezvoltate în cadrul proiectului împreună cu un set de recomandări provenind din experiența de implementare a proiectului în regiunea Moldovei vor fi trimise către MECTS pentru replicarea la nivel național.

„Orientarea în carieră trebuie să fie o prioritate pentru sistemul românesc de învățământ. O spunem și noi, o spune și mediul de afaceri, angajatorii de mâine ai elevilor cu care s-a lucrat în cadrul proiectului. Colaborarea școlii cu angajatorii trebuie sa fie permanentă, astfel încât elevii să beneficieze de o formare care să le fie utilă, care să le asigure succesul în carieră”, a declarat Alexandru Gulei, coordonator proiect.

Acest proiect a fost selectat ca exemplu de bună practică în cadrul cercetării naționale „Identificarea bunelor practici în parteneriatele pentru responsabilitate socială”, desfășurată de Junior Chamber International în parteneriat cu MECTS. Acesta a fost clasat în primele 50 din totalul de 550 de proiecte participante în cadrul cercetării naționale.

Proiectului „ACTIV – Abilități de Carieră pentru Tineri – Investiție în Viitor” a fost coordonat de Alternative Sociale în parteneriat cu Inspectoratele școlare, Casele Corpului Didactic, Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională din opt județe (Iași, Suceava, Botoșani, Neamț, Vaslui, Bacău, Galați și Vrancea) și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Iași si finanțat, în parte, printr-un grant oferit de Romanian – American Foundation.

ACTIV 2

Recomandări privind îmbunăţirea calităţii demersului de orientare în carieră

Acestea au fost formulate în cadrul studiului privind efectele programului de formare „Orientarea în carieră a tinerilor”, realizat de Alternative Sociale în perioada 2012-2013 în cadrul proiectului „ACTIV – Abilități de Carieră pentru Tineri – Investiție în Viitor”.

–          Pentru eficientizarea activităţilor de consiliere şi orientare în carieră se impune includerea în cadrul strategiei de consiliere a unor activităţi destinate explicit schimbării atitudinii elevilor asupra vârstei de la care trebuie să manifeste preocupări în ceea ce priveşte cariera. Astfel de activităţi trebuie realizate inclusiv cu părinţii pentru ca influenţele educative asupra elevilor să fie coerente şi mesajul transmis de familie să fie similar cu cel transmis în cadrul consilierii şcolare privind cariera.

–          Acest deziderat de modificare a atitudinilor elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice poate fi facilitat prin organizarea unor evenimente publice – conferinţe, mese rotunde, seminarii – la care să participe toţi actorii sociali implicaţi în demersul de orientare şi consiliere în carieră (inclusiv partenerii sociali – comunitatea locală, agenţii economici etc.), evenimente prin intermediul cărora să se realizeze sensibilizarea privind necesitatea orientării şi consilierii în carieră şi importanţa implementării acestor activităţi cel puţin de la nivelul clasei a V-a, continuarea acestor activităţi pe tot parcursul studiilor fiind în măsură să faciliteze alegeri profesionale adecvate şi integrarea socio-profesională de succes.

–          Implementarea unor activităţi comune profesori – elevi – părinţi – agenţi economici – reprezentanţi ai comunităţii locale – alţi agenţi sociali implicaţi, activităţi care pe de o parte ar sublinia tuturor acestor actori educaţionali necesitatea interacţiunii, comunicării şi colaborării pentru realizarea unui demers de calitate în orientarea şi consilierea în carieră, iar pe de altă parte ar asigura implicarea directă a acestora şi asumarea rolurilor specifice pe care fiecare le are în această activitate educaţională complexă şi de durată.

–          Îmbunătăţirea comunicării în triada educativă profesor-elev-părinte, creşterea implicării părinţilor şi a comunităţii, optimizarea relaţiei şcoală-familie-comunitate şi a atmosferei generale din şcoală

–          Replicarea la nivel naţional al proiectului ACT-IV şi implementarea programului de formare în celelalte zone ale ţării concomitent cu continuarea activităţilor în judeţele din Moldova. Implementarea unor activităţi care să vizeze direct elevii sau chiar a unor activităţi care să vizeze părinţii sau reprezentanţii comunităţii locale în strategia ulterioară de orientare şi consiliere în carieră este singura posibilitate de asigurare a unei eficienţe similare a activităţilor în ceea ce priveşte formarea competenţelor specifice ale cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor.

Despre autor

avatar

Eu sunt Andra. Îmi place să descopăr locuri noi şi să le cutreier la pas. Mă scufund uneori în lectură, în căutarea unor momente de linişte care îmi încarcă bateriile. Scriu cu drag despre ceea ce mă face fericită, privind mereu la lucrurile bune din jurul meu. Iubesc ceaiul, ciocolata neagră şi oamenii zâmbitori. Pentru că şi eu sunt unul dintre ei:) Pentru mai multe pilule de optimism, încearcă şi aici www.zambetsisanatate.ro

Comentează