Oportunități de dezvoltare personală și profesională pentru liceenii din Bacău și Târgu Neamț

0

Programul ”Fabrica de Cariere” a dat startul în carieră pentru elevii de liceu din județele Bacău și Târgu Neamț; 80 de elevi au parcurs până acum primii pași în procesul de clarificare și alegere a unei cariere potrivite după terminarea liceului.

fabrica de cariere

Elevii au participat deja la două module de Ateliere de Consiliere de grup în cadrul cărora au învățat despre importanța dialogului interior și a convingerilor personale, modalități de creștere a încrederii de sine, a stimei de sine ori a respectului de sine și despre identificarea misiunii personale.

Tot în cadrul atelierelor elevii au învățat cum să-și stabilească obiective profesionale clare și cum să-și constuiască planuri de acțiune, cum să-și clădească noi obiceiuri care să îi susțină în atingerea obiectivelor și cum să-și dezvolte perseverența și autocontrolul pentru a rămâne dedicați obiectivului până la îndeplinire.

download (1)Programul de consiliere și orientare în carieră este co-finanțat din Fondul Social European prin programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane și implementat de Asociația Institutul Român de Training în colaborare cu Fundația Centrul de Analiză și Dezvoltare Instituțională Eleutheria. Cele două organizații ”au pus la bătaie” cei mai buni specialiști în lucrul cu elevii și cele mai noi tehnici și metode de lucru în domeniul dezvoltării personale și profesionale.

În cadrul programului elevii vor fi susținuți să identifice acel traseu profesional care corespunde cu personalitatea, competențele și cunoștințele acumulate până în acest moment.

download (7)Pasul următor în cadrul programului îl reprezintă sesiunile de consiliere și monitorizare 1:1. Scopul acestor sesiuni este acela de a-i ajuta pe elevi să-și construiască un plan individual de acțiune și de a-i monitoriza până la îndeplinirea obiectivului. În tot acest interval elevii beneficiază de susținerea consilierului în carieră, de sprijin și resurse motivaționale și informaționale în direcția obiectivului ales.

În cadrul proiectului vor fi realizate 15 interviuri de modelare a succesului cu profesioniști din diferite domenii care prin educație, dedicare și perseverență au ajuns în vârful meseriei lor. Rolul acestor interviuri este de a extrage de la acești profesioniști ”rețete” ale reușitei lor și de a transmite tinerilor că poți să reușești orice în viață indiferent de unde pleci atâta vreme cât acționezi.

Până la acest moment a fost deja prelcrat și publicat primul interviu pe tema antreprenoriatului și urmează să fie publicate alte două materiale cu povești de succes. Interviurile sunt publice și pot fi vizualizate pe site-ul proiectului www.fabricadecariere.ro

Elevii care au parcurs până acum primii pași ai activităților proiectului sunt foarte încântați de această oportunitate. Cei mai mulți dintre ei declară că ar vrea ca zilele de atelier să se prelungească sau să se organizeze mai multe cursuri de acest fel.

”A fost cea mai frumoasă experiență pe care am trăit-o până acum. Recomand acest atelier oricui are ocazia să meargă. Să nu ezite să o facă. E un loc miniunat cu oameni minunați.”

”Această experiență a fost cel mai tare lucru din viața mea. Un loc unde pot să socializez și să vorbesc liber, pot învăța lucruri despre mine pentru devoltarea mea și viitorul meu.”

”Experiența celor două zile de atelier a fost genială. Aș recomanda această experiență tuturor. Garantez sentimentul de tristețe la finalul celor două zile, deoarece veți zice ”Mai vrem!”.

”Mi-a plăcut tot!. Aș vrea să se facă în fiecare lună!”

Elevii declară că se simt liberi să își exprime ideile și părerile, că se simt încurajați și apreciați în mod autentic și asta le dă mai multă încredere și le crește respectul de sine. Într-un astfel de cadru (non-formal) în care modul principal de învățare este învățarea prin experiență se folosesc jocuri interactive și educative în care elevii primesc nu doar suport informațional și moral ci și o mulțime de alte resurse. Toate acestea au rolul de a-i încuraja să își exprime potențialului interiorși să-și conștientizeze propriile abilități și talente.

”Acest atelier mi-a oferit foarte multă încredere în mine. Nici ședințele la psiholog nu mi-au ridicat moralul atât de tare. O atmosferă minunată.”

”Am întâlnit oameni noi și frumoși, am descoperit o mulțime de modalități prin care poți învăța lucruri noi și am conștientizat că dețin anumite abilități pe care nu le cunoșteam înainte să vin aici. ”

”Experiența de la acest atelier a fost una constructivă care te ajută să te cunoști mai bine pe tine, să interacționezi mai mult cu cei din jur, să ai încredere în tine și cel mai important, să nu ai rețineri în ceea ce privește exprimarea. ”

Formatorii care susțin atelierele au constatat și ei aceeași problemă în incapacitatea elevilor de a se exprima liber, de a emite propriile opinii. Elevii se tem să-și manifeste abilitățile de teama de a nu fi judecați sau criticați sau din cauza lipsei unui feedback pozitiv care să îi încurajeze în loc să-i demotiveze.

”Am constatat o nevoie foarte mare de dezvoltare a încrederii în sine. Încrederea în sine este în principal subminată de evaluările la care sunt supuşi tinerii, evaluări care vizează un set foarte restrâns de competenţe: cele cognitive şi direct legate de materiile şcolare clasice. Numai că talentele, punctele forte, trăsăturile şi abilităţile unui individ sunt mult mai variate şi cele mai multe dintre ele nu primesc recunoaştere în această perioadă a vieţii lor. Atunci când aceste abilităţi şi puncte forte sunt puse la lucru în diferite activităţi, feedback-ul celor din jur este slab sau lipseşte. Astfel că, în cadrul atelierelor elevii au găsit un spaţiu de valorizare şi apreciere pe care l-au umplut de implicare, entuziasm şi energie.”

– Aura Matei, formator în cadrul programului ”Fabrica de Cariere”.

download (12)În timpul atelierelor elevii sunt încurajați  să depășească granițele realității trecând peste ceea ce este posibil sau nu. Ei își expun în fața grupului visurile și dorințele legate de carieră dar nu numai. Se lucrează atât la nivel mental și informational câ și la nivel imaginativ, elevii  fiind ghidați să experimenteze starea pe care o au în momentul în care și-au îndeplinit obiectivul (printr-o tehnică foarte des folosită în procesul de coaching). Fiecare elev își creează panoul visurilor care îi va motiva să rămână dedicați obiectivului până la îndeplinire.

Următoarele resurse din cadrul programului menite să aducă elevilor și mai multă claritate cu privire la cariera pe care vor să o urmeze sunt: seminariile online pe tematici reieșite ca fiind de interes pentru ei, materialele informative care vorbesc despre domeniile ocupaționale la care se gândesc tinerii pentru viitor și vizitele  la angajatori prin intermediul cărora elevii vor înțelege mai bine realitatea pieței muncii și vor putea lua o decizie mult mai informată cu privire la meseria pentru care optează.

Până la finalul proiectului, cel puțin 360 de elevi din cele două județe vor beneficia de servicii de consiliere și orientare în carieră. Tinerii vor înțelege importanța dezvoltării personale în atingerea obiectivelor legate de carieră, unul dintre obiectivele indirecte ale proiectului fiind acela de a insufla elevilor dorința de a se educa continuu și de a rămâne loiali obiectivelor lor. Platforma online dedicată acestui proiect pe care sunt postate resurse de interes pentru elevi, va fi utilă și altor absolvenți de liceu care au nevoie de ghidare și informații în direcția carierei.

Mai multe detalii despre proiectul ”Fabrica de Cariere” cât și despre resursele disponibile în cadrul programului de consiliere și orientare în carieră pot fi găsite la adresa www.fabricadecariere.ro.

 

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează