Closer to Oxford dupa un an: premiul I la Gala Societatii Civile si un model de dezbatere asteptat

0

Care sunt raspunderile etice pe care o persoana este datoare sa si le asume cand intra intr-o dezbatere? Raspunderea de a cerceta o motiune in amanunt pentru a construi argumente valide, de a-si dedica efortul binelui general si de a fi rationala. Acestea sunt principiile pe care initiatorii programului Closer to Oxford, Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica (ARDOR) si partenerii sai le-au pus in miscare in primul an al proiectului, impreuna cu 750 de studenti care au dezbatut motiunile alese in poll-uri dedicate.

Desfasurat in centrele universitare Bucuresti, Iasi, Cluj si Timisoara, programul a propus studentilor trei runde de dezbateri online pe subiecte controversate nu doar in Romania. Seminariile de lectura critica aplicata si dezbaterile publice in care invitati de marca au intrat in echipe de debate alaturi de studenti au completat fiecare runda.

Site-ul www.closer2oxford.ro prezinta confruntarile de idei care au produs peste 450 de texte argumentative pe cele trei motiuni, 12 seminarii de lectura critica si argumentare, patru seminarii de debate si public speaking pentru studenti minoritari si 12 dezbateri publice in universitati. Au participat peste 750 de studenti, 60 de voluntari si arbitri independenti, alaturi de 30 de personalitati publice precum Daniel Barbu, Corneliu Liviu Popescu, Liviu Antonesei, Laszlo Alexandru, Liana Ganea si Claudiu Mesaros. Transcrierile si inregistrarile video pot fi urmarite pe www.closer2oxford.ro, ca si evolutia voturilor din audienta asupra motiunilor.

“In Romania e multa nevoie de discurs argumentat si critic; avem nevoie atat de judecatori care sa dea verdicte clare si bine motivate, cat si de un public care sa stie sa discearna” spune Monica Mocanu, coordonatoarea proiectului si presedinte executiv in ARDOR. “Acest program a identificat o formula ingeniosa de functionare care s-a dovedit asteptata de studenti. Dam o sansa importanta tinerilor care doresc sa intre «pe usa din fata» in dezbaterea ideilor de interes public, in care e dreptul lor sa fie prezenti. Daca nu investim mai mult in educatia pentru gandire critica, sa nu fim surprinsi de felul in care partide populiste vor manipula in continuare votantii”.

Ultima runda din acest an universitar a pus fata in fata predarea religiei in scoli cu laicitatea statului roman. Biserica isi face ei insesi un bine atunci cand promoveaza religia, dar nu vedem cum poate reprezenta un bine social cand creeaza oameni mai supusi, care nu isi asuma responsabilitati si care sunt mai putin toleranti. Daca ar fi un bine social, atunci tot in aceasta categorie ar intra si anarhia”, spune Victor Draghicescu in pledoaria sa pro-motiune, in dezbaterea de la Bucuresti. La Iasi, profesorul Marius Balan sustine contra-motiunii ca “Statul ne pazeste viata, integritatea corporala, averea, linistea si siguranta persoanei, dar statul nu este mentor spiritual. Faptul ca in scoala ni se face vizibil foarte clar faptul ca exista ceva deasupra statului – faptul ca dincolo de acei oameni mai mult sau mai putin inteligenti care ne guverneaza exista o putere in fata careia toti suntem egali, reprezinta un mesaj cu nimic incompatibil cu democratia si toleranta.”

Closer to Oxford a primit premiul I la categoria “Educatie, Invatamant, Cercetare” la Gala Societatii Civile si va continua in anul universitar 2011-2012, fiind deschis si altor centre universitare care doresc sa se alature. Sustinand existenta unui spatiu coerent de argumentare si libera exprimare, programul deschide mediul studentesc catre dezbaterile de idei care dau masura reala a unei societati democratice.

E timpul pentru argumente!

Programul de dezbateri si lecturi critice “Closer to Oxford”este un proiect ARDOR care s-a derulat simultan in universitati din Bucuresti, Iasi, Cluj si Timisoara. Finantat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, de Fundatia Familiei Ratiu si Open Society Institute, are ca parteneri Centrul pentru Jurnalism Independent, Policy Center for Roma and Minorities si British Council Romania. Proiectul are suportul Foreign Policy Romania, Europuls.ro si Hotnews.ro.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează