Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Asteroidul Apophis, potențial periculos, observat de la Galați. Acesta va trece prin apropierea Pământului pe 6 martie 2021

Asteroidul (99942) Apophis a fost observat în noaptea de 26 – 27 februarie 2021, la Observatorul Astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi, de către echipa formată din Ovidiu Tercu – coordonatorul observatorului astronomic, Gabriel Neagu și Ana Lupoae, membrii ai Astroclubului ”Călin Popovici”. Observațiile astrometrice și fotometrice realizate au avut ca scop dezvoltarea competențelor investigaționale în domeniul cercetării științifice ale elevilor. La nivel mondial, s-a organizat o campanie de observare a acestui asteroid de către International Asteroid Warning Network (IAWN). Această rețea este un parteneriat între agenții spațiale, instituții științifice, observatoare astronomice, astronomi amatori și alte organizații interesate de observarea și cercetarea obiectelor ce gravitează în apropierea Pământului.

Pe 6 martie 2021, la ora 1 și 6 minute (UT), asteroidul (99942) Apophis va trece prin apropierea planetei noastre la o distanță de 16,85 milioane de kilometri, echivalentul a 43,89 de distanțe Pământ-Lună. Viteza acestui asteroid în acest moment va fi de aproximativ 4,658 km/s. Asteroidul (99942) Apophis face parte din categoria asteroizilor potențial periculoși aceștia fiind numiți și Potentially Hazardous Asteroids (PHAs). Un asteroid se numește potențial periculos dacă îndeplinește în același timp două condiții. Prima condiție este ca distanța minimă între orbita asteroidului și orbita Pământului să fie mai mică de 7,5 milioane de km, ceea ce înseamnă aproximativ 19,5 distanțe Pământ-Lună, iar a doua condiție este ca diametrul asteroidului să fie mai mare de 140 de metri.

Asteroidul (99942) Apophis este un asteroid ce orbitează Soarele în apropierea Pământului. Majoritatea asteroizilor au orbitele situate între orbitele planetelor Marte și Jupiter. Există o categorie importantă de asteroizi ce orbitează în apropierea Pământului, aceștia numindu-se Near Earth Asteroids (NEAs). Asteroizii apropiați Pământului și cometele ce orbitează în apropierea planetei noastre sau se apropie uneori de aceasta, sunt numite de către astronomi obiecte apropiate Pământului sau Near-Earth Objects (NEOs). Un corp mic al Sistemului Solar este un NEO dacă distanța minimă față de Soare (periheliu) este mai mică de 1,3 unități astronomice (UA). O unitate astronomică  este aproximativ egală cu 150 milioane km. În data de 1 martie 2021, erau descoperite 25.324 de obiecte apropiate Pământului (NEOs) conform statisticii de la Minor Planet Center (MPC). Acest asteroid a fost descoperit în anul 2004 la Kitt Peak National Observatory din SUA, iar în anul 2013 a fost observat prima oară și de la Observatorul astronomic din Galați. Observațiile astrometrice realizate atunci au contribuit la determinarea unei orbite cât mai precise pentru acest asteroid. Perioada de rotație în jurul Soarelui este de 0,89 ani tereștri, iar diametrul estimat a acestui asteroid este cuprins între 220 și 680 m.

În anul 2029, asteroidul (99942) Apophis va trece din nou prin apropierea Pământului, moment așteptat de foarte mulți ani de către astronomii din întreaga lume. Până la 1 martie 2021, la Observatorul astronomic din Galați au fost observate 1.171 de asteroizi și comete. Pentru aceste corpuri cerești au fost raportate 12.163 măsurători de poziții către Minor Planet Center (MPC). Pentru asteroizi apropiați Pământului (Near-Earth Asteroids) au fost raportate 5.446 măsurători de poziții la 315 de obiecte.

Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi

Telefon: 0236-411898, e-mail: contact@cmsngl.roWeb: www.cmsngl.ro

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.