A patra putere

0

Ne face plăcere să îți aducem împreună cu prietenii de la Țara lui Andrei motive de optimism despre România inspirați fiind de raportul de implicare în comunitate al companiei Petrom. Este primul raport care nu arată a raport, ci spune o poveste şi este un instrument gândit să facă lumea mai optimistă. Alături de cifre, bugete şi detalii de implementare ale proiectelor, găseşti poveştile eroilor locali care au reuşit să îmbunătăţească viaţa comunităţilor.

Astăzi îți prezentăm povestea celei de-a patra puteri.   

Într-o epocă în care presa trece prin schimbări semnificative, elevii a trei școli din trei comunități diferite înființează două posturi de radio și o revistă.

30_file1Ce poți face, ca elev, în timpul pauzei? Poți discuta cu colegii, poți mânca sau poți pur și simplu pierde vremea în așteptarea următoarei ore de curs. Sau poți asculta emisiunile postului de radio școlar. ”Am dorit să oferim o preocupare elevilor în timpul pauzelor școlare, iar prin intermediul emisiei online sa realizăm emisiuni cu adevărat utile elevilor din Câmpina şi nu numai”, spune profesorul Radu Constantinescu, coordonatorul echipei de 30 de elevi care fac parte din echipa Best Radio Central, postul Școlii Gimnaziale Centrale Câmpina. ”Vrem sa găsim colaboratori în toate școlile din Câmpina şi împrejurimi, în așa fel încât postul de radio să devină o portavoce a tuturor.”

De la idee la prima emisie este însă cale lungă, așa cum Radu Constantinescu și echipa sa au aflat din proprie experiență. Câștigător în 2012 al unei finanțări de 5.000 de euro oferite de Petrom prin programul ”Școala lui Andrei”, proiectul se află în prezent într-o fază avansată de realizare. Astfel, a fost construită cabina de emisie, izolată fonic, a fost cablată întreaga școală, iar mobilierul este aproape gata. De asemenea, a fost semnat un contract cu o firmă care va cumpăra şi va realiza sistemul de amplificare. A mai rămas de cumpărat partea hardware pentru prelucrarea şi stocarea informației audio şi de încheiat un contract cu un furnizor de internet.

”[…] am creat toate condițiile normale unui spațiu destinat unei activități în care sunt implicați copii.”

34_file1La 320 de kilometri distanță de Câmpina, în Motoșeni, județul Bacău, profesorul Adrian Mihăilescu, coordonatorul revistei ”Clopoțel”, realizată de 29 de elevi ai Școlii Gimnaziale ”Gheorghe Nechita”, se gândea cum să reducă costurile de tipărire ale publicației ajunsă la numărul 4. Știa care este soluția: înființarea unei minitipografii. Avea însă nevoie de un spațiu și, mai presus de toate, de finanțare pentru achiziționarea echipamentelor. A apelat la Primăria Motoșeni în privința spațiului, care a pus la dispoziția redacției o încăpere în sediul vechi al instituției și a donat mobilier în stare bună.

Camera trebuia însă renovată. Ajutorul a venit din partea firmei Kasant SRL din localitate, care a sponsorizat proiectul cu materiale în valoare de 1.500 de lei. ”Împreună cu câteva cadre didactice, administratorul școlii și îngrijitorii, am renovat camera, am pus gratii pentru siguranța aparaturii, am creat toate condițiile normale unui spațiu destinat unei activități în care sunt implicați copii”, explică Adrian Mihăilescu.

”Acest proiect m-a atras pentru că ne-a oferit, mie și colegilor, oportunitatea de a realiza un loc în care să ne punem ideile în aplicare și să le împărtășim și altora, prin publicația Clopoțel.”

Așadar, problema spațiului fusese rezolvată. Mai era nevoie de o imprimantă laser A4, de computere la care copiii să scrie articolele, de mașini de legat, laminat, arcuit și perforat, consumabile, imprimantă cu tuș pentru realizarea unei alte publicații (un ziar local realizat tot de elevi), precum și de ”unelte” specifice meseriei de jurnalist: reportofon și cameră foto-video.

Printr-o finanțare câștigată în cadrul programului ”Școala lui Andrei”, toate acestea au putut fi achiziționate. Astfel, pe 17 ianuarie 2013 a avut loc inaugurarea tipografiei, în prezența președintelui Consiliului Județean Bacău, a inspectorului școlar general, a reprezentanților Consiliului Local Motoșeni, dar și a unor jurnaliști de la ziarul băcăuan ”Deșteptarea”.

”Ne-am dorit foarte mult această tipografie, pentru că înainte tipăream revista la Bacău și era foarte greu”, spune Monalisa Butnaru, membră a echipei revistei ”Clopoțel”.

După inaugurarea festivă, era timpul să înceapă munca în ”tipografie”. 10 dintre cei 29 de elevi au fost desemnați, în urma consultărilor din interiorul echipei, să se ocupe de tipărirea numărului 5 al revistei, dedicat programului ”Țara lui Andrei”.

”Echipa de 10 elevi a tehnoredactat articolele celorlalți participanți la proiect, după orele de curs, la sediul tipografiei. Coordonați de doamna educatoare Andreea Lichi , micii tipografi au realizat proiectul revistei in Powerpoint și apoi au trecut la printare. Numărul 5 al revistei a fost realizat prin legare cu arc”, detaliază profesorul Adrian Mihăilescu.

Tot la proaspăt înființata tipografie a fost tipărit și primul număr al ziarului local, dedicat construcției noului Cămin Cultural al comunei. O echipă formată din doi reporteri-elevi a realizat un interviu pe această temă cu primarul, apoi s-a deplasat pe teren, pentru a verifica stadiul lucrărilor.

”Acest proiect m-a atras pentru că ne-a oferit, mie și colegilor, oportunitatea de a realiza un loc în care să ne punem ideile în aplicare și să le împărtășim și altora, prin publicația Clopoțel”, spune Andrei Stupu, unul dintre coordonatorii echipei de tipografi. ”Vrem să publicăm în continuare materiale educaționale, lucrări realizate de elevii școlilor din comuna Motoșeni, reportaje și interviuri cu care sperăm să atragem cât mai mulți cititori”.

Despre importanța presei în comunitate vorbesc și elevii implicați în proiectul Best Radio Central.

”Deși nu am nicio definiție pentru profilul unui prezentator de succes,  sunt convinsă că trebuie să iubești mult ceea ce faci […].”

„Sunt foarte mândră de acest proiect si cred în viitorul radioului în online. Deja știu că atunci când voi pleca în vacanță voi simți lipsa ascultătorilor şi a microfonului”, declară Diana Alecu, elevă la Școala Centrală din Câmpina și realizatoare la Best Radio Central.

Elevii care fac parte din cele două echipe de tineri jurnaliști sunt conștienți de responsabilitatea pe care o au. ”Am emoții cum n-am avut în toată viața mea. Deși nu am nicio definiție pentru profilul unui prezentator de succes,  sunt convinsă că trebuie să iubești mult ceea ce faci și să nu fii mulțumit de tine niciodată”, spune Jessica Anastasescu de la Best Radio Central.

35_file1Postul de radio din Câmpina și revista din Motoșeni nu sunt singurele proiecte din programul ”Școala lui Andrei” care au ”atacat” domeniul presei. Cu finanţarea de 5.000 de euro obţinută, elevii școlii cu clasele I-VIII din comuna Alunu au înființat postul de radio ”Vocea Școlii”, iar în Braşov a luat naştere TV2BV, singurul studio TV al unei școli din România.

Iar lucrurile nu se vor opri aici, pentru că aceste proiecte sunt gândite pe termen lung. De pildă, unii dintre reporterii de la ”Clopoțel”, care sunt acum în clasa a VIII-a și vor părăsi redacția la sfârșitul acestui an școlar, îi învață pe elevii mai mici, care vor prelua ștafeta, despre tainele meseriei de jurnalist la o publicație școlară.

Înființarea celor 2 posturi de radio locale și a tipografiei au fost posibile cu ajutorul finanțărilor de 5.000 de euro câştigate în competiția Școala lui Andrei. Școala lui Andrei este o competiţie de proiecte eco-civice adresată şcolilor generale din comunităţile în care Petrom desfăşoară activităţi de business. Câştigătorii locului I au fost premiaţi, pe lângă finanţarea Petrom, cu locuri în Tabăra din Ţara lui Andrei. În căutarea lui Andrei este a doua ediţie a concursului, care s-a adresat elevilor din toată ţara şi a constat în realizarea de materiale video, de maximum 3 minute, în care să fie prezentate soluţii la diferitele probleme identificate în comunităţi.

Povestea în cifre

315.000 euro este valoarea totală a premiilor oferite de Petrom în cadrul competiţiilor Şcoala lui Andrei, În căutarea lui Andrei și pentru participarea a 500 de copii în Tabăra din Țara lui Andrei.

151 de echipe, din 21 de județe, au depus proiectele în concursul Școala lui Andrei

4040 de elevi s-au implicat în scrierea proiectelor

238 de profesori coordonatori ai proiectelor

10 proiecte comunitare finanțate cu câte 5.000 de euro pentru a fi implementate

10 laptopuri, 10 kit-uri multimedia și 151 de materiale educaționale oferite ca premii

500 de elevi participanți în Tabăra din Ţara lui Andrei

31_file1

 

36_file1

33_file1

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează