„Cum va fi lumea ta peste 10 ani?” este exercițiul de imaginație pe care ASAP România, programul de responsabilitate socială al Fundației The Institute, l-a propus liceenilor din România, printr-o cercetare calitativă inițiată în luna iunie 2024, pentru a afla perspectiva lor asupra sustenabilității, a mediului educațional și a viitorului.
Cercetarea s-a desfășurat prin focus grupuri cu elevi din 10 licee din 5 orașe din România, câte două per oraș, unul cu Ambasador ASAP, implicat așadar în acțiunile de informare și conștientizare pe care programul ASAP le dezvoltă din 2019 încoace în școlile din țară, și unul fără, și au fost analizate diferențele și similitudinile dintre cele două categorii de elevi. Cea mai importantă concluzie privind acest aspect e că elevii care participă la programe de educație pentru sustenabilitate sunt mai conștienți de problemele de mediu și de impactul acestora asupra planetei; ei învață, de asemenea, și să analizeze aceste probleme din mai multe perspective și să dezvolte soluții creative și durabile.
Răspunsurile adolescenților în urma acestui studiu sunt un reper important pentru instituțiile de învățământ, profesori sau reprezentanții administrativi și de mediu ca să înțeleagă motivația și așteptările elevilor în următorii 10 ani, să încerce să îi ajute în demersul lor de a ocroti mediul și de a-și construi un viitor frumos, așa cum merită.
„Programul ASAP reprezintă o investiție în viitorul comunității. Punem pe primul loc educația pentru sustenabilitate și ne bucurăm să vedem un interes semnificativ din partea elevilor pentru acțiunile noastre. Vom ține cu siguranță cont de rezultatele studiului în ce privește ce avem noi, ca program, de făcut pe mai departe, cum ar fi că elevii au nevoie de recompense concrete pentru a se implica activ în acțiunile pe care le organizăm pentru ei. Ne dorim, de asemenea, ca toți partenerii noștri să se implice pe atât pe cât își doresc tinerii; ei consideră, de exemplu, că implicarea școlii e esențială pentru succesul implementării acțiunilor noastre în instituțiile de învățământ de care ei aparțin”, a precizat Mihaela Tutunaru, coordonator program ASAP.