STUDIU: Creștere cu 24% în ultimii doi ani la colectare selectivă! VEZI REGIUNILE DIN TOP!

1

 

În ultimii doi ani,  numărul românilor care declară că separă deșeurile a crescut cu 24 de procente 

 

În prezent, aproximativ 90% dintre românii de peste 18 ani au auzit de colectarea separată a deșeurilor de ambalaje în scopul reciclării, în creștere cu peste 10% față de anul 2011, arată rezultatele unei cercetări de tip sondaj, pe eșantion național reprezentativ, realizată în perioada 16-25 septembrie de IMAS, la cererea Eco-Rom Ambalaje.

Dacă acum doi ani aproximativ jumătate dintre respondenți afirmau că beneficiază de posibilitatea de a depune separat deșeurile în propria localitate, în prezent procentul a crescut până la 64%. Dintre aceștia, mai mult de jumătate declară ca au acces la un punct de colectare cu containere speciale „foarte aproape” și „puțin mai departe de locuință”.

,,După 2 ani de la ultimul studiu de percepție cu privire la sistemul de colectare separată din țară, putem spune că, treptat, trecem într-o etapă superioară de conștientizare a importanței sistemului: românii nu doar au auzit despre acest serviciu, ci știu ce înseamnă și din ce în ce mai mulți îl practică drept un obicei cotidian. Iar generația tânără are un rol important în acest proces: 62% dintre persoanele care au copii declară că, în cadrul școlii, aceștia au fost informați cu privire la separarea și reciclarea deșeurilor de ambalaje. Rezultatele inițiativelor noastre de informare și educare din domeniu se văd, iar acest lucru nu poate decât să ne bucure.” a declarat Sorin Cristian Popescu, Director General Eco-Rom Ambalaje.

Colectare separata_2Și numărul celor care au început să separe deșeurile este în creștere, conform studiului amintit: în 2013 aproximativ 60% dintre cei care au acces la sistem declară că depun separat deșeurile în gospodăria în care locuiesc, cu 24 de procente mai mult  decât în 2011. O analiza mai aprofundată a comportamentului de separare a deșeurilor arată că populația are un comportament ușor diferit față de fiecare tip de ambalaj: cei mai mulți declară că separă ambalaje de tip PET, urmate de cele de hârtie-carton.

De asemenea, se constată și o înțelegere diferită a comportamentului de separare: cei mai mulți români le separă prin depunerea în containerele dedicate (12%) sau punându-le în saci separați pentru a fi ridicate de operatorul de salubritate sau de personalul de serviciu (14%). Unii pastrează o parte din deșeuri pentru a le refolosi în gospodărie (15%), iar 14% le depun împreună cu celelate deșeuri în containerul comun sau le dau foc.

În ceea ce privește gradul de satisfacție, 36% dintre românii care au acces la sistem sunt mulțumiți de serviciul de colectare separată din localitatea lor, cel mai ridicat nivel de satisfacție înregistrându-se în Transilvania – 46%.

Primele trei lucruri care îi determină pe români să colecteze separat deșeurile sunt: prezența containerelor în apropierea locuinței (31%), campaniile de informare și educare din media (24%) și exemplul altor persoane (18%).

La polul opus, cei care nu separă deșeurile declară că nu adoptă acest comportament deoarece nu au un punct de colectare în apropierea locuinței (75%), pentru că nu au suficient spațiu în casă destinat depozitării deșeurilor colectate (48%) sau pentru că nu știu unde se află punctele de colectare separată (40%). În categoria celor care nu colectează separat se încadrează tinerii, persoanele cu venituri scăzute, persoanele cu nivel minim de educație, în special din regiunea Muntenia.

Înceea ce privește colectarea separată în capitală, bucureștenii sunt cei care au la dispoziție cele mai multe locuri special amenajate pentru separarea deșeurilor, comparativ cu locuitorii din alte zone ale țării – 81% dintre aceștia declarând că au acces la sistem.

„În același timp, rezidenții capitalei au cel mai scăzut nivel de satisfacție privind serviciul de separare a deșeurilor: doar un sfert dintre ei sunt mulțumiți de serviciul de colectare din sectorul lor. Acest lucru arată, încă o dată, că amplasarea unor pubele de colectare nu este suficientă. Trebuie să avem un serviciu realizat corect, o mai mare implicare atât a autorităților, cât și a companiilor de profil în extinderea și eficientizarea sistemului și campanii de informare și educare susținute. Doar astfel ne putem îndeplini cu succes obligațiile naționale stabilite până în 2020 – reciclarea a 50% din deșeul reciclabil generat în gospodării.” a declarat Sorin Cristian Popescu, Director General Eco-Rom Ambalaje.

 

Eco-Rom Ambalaje este compania deţinătoare a licenţei “Punctul Verde” în România şi cea mai importantă organizaţie de preluare de la agenţii economici a obligaţiei de reciclare şi valorificare a deşeurilor de ambalaje. În parteneriat cu autoritățile locale și operatorii de salubritate desemnați, organizația dezvoltă serviciile de colectare separată a deșeurilor de ambalaje în 450 de localități, cu aproximativ 165 mai multe decât aceeași perioadă a anului trecut. Astfel, aproximativ 45% din populația României – circa 9 milioane de români – au acces la sistemul de colectare selectivă prin cele aproximativ 17.500  pubele colorate puse la dispoziție de Eco-Rom Ambalaje.

Mai multe detalii despre studiu, precum şi informaţii despre colectarea separată a deşeurilor de ambalaje pot fi aflate accesând site-ul  www.ColecteazaSelectiv.ro.

 Colectare separata

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.