Street Delivery 2013 la Bucureşti, Timişoara şi Iaşi: eveniment-manifest de recuperarea peisajului urban de către pietoni şi comunitate

0

Între 14 şi 16 iunie 2013, Fundaţia Cărtureşti şi Ordinul Arhitecţilor din România organizează în Bucureşti, Timişoara şi Iaşi o nouă ediţie Street Delivery, eveniment-manifest de urbanism, arhitectură şi arte care îşi propune recuperarea peisajului urban de către pietoni şi comunitate.

Deşi a acordat în fiecare an o atenţie deosebită responsabilităţii sociale, Street Delivery se supune anul acesta analizei Societal, primind marca de Eveniment Responsabil pentru respectarea indicatorilor din patru domenii: protecţia mediului, dezvoltarea socială, dezvoltarea economică şi buna guvernanţă.

 Sursa si citeste mai mult: Street Delivery 2013 (ediţia a VIII-a)

street delivery 2013

Două milioane și jumătate de mașini circulă zilnic printr-un București sufocat. Asta înseamnă 16 mașini pe fiecare spațiu de parcare. Sistemul auto ne ia strada de sub picioare și ne-o vinde înapoi cu prețul petrolului. Strada mai există doar în vederea ajungerii la altceva: la job, la shopping, la benzinărie. Nu mai e loc să zăbovești sau să te plimbi, să te întâlnești sau să te joci. Împotriva tendinței generalizate în România, Street Delivery închide străzile pentru mașini și le deschide pentru oameni, transformând carosabilul în spațiu de promenadă pentru pietoni, bicicliști și cetățeni care își iubesc orașul. Recuperează-ți spațiul public!

Bucureştiul se plasează pe locul 2 în topul celor mai poluate capitale europene, după Sofia, cu de 3 ori mai multe noxe decât limita impusă de UE (cf. Ecopolis). Spaţiul verde pe cap de locuitor e de 23 mp, cu mult în urma unor oraşe ca Viena (120 mp) sau Helsinki (100 mp). Chiar și așa, cifrele sunt umflate, incluzând cimitirele şi pădurile din apropiere. Peisajul urban s-a deteriorat şi s-a înstrăinat de cetăţeni, devenind rezultatul exclusiv al unor proiecte oficiale şi al intervenţiei dezvoltatorilor imobiliari, derulate în absenţa unui dialog real şi al implicării entităţilor care pot negocia armonizarea ambientală şi dreptul comunităţii de a influenţa calitatea spaţiului public.

 

„Nu am pornit, cum se întâmplă de obicei, de la o comandă publică, ci de la iniţiativa particulară şi nevoia agregării vecinătăţilor unui cartier. Scopul a fost să reîntregim strada Arthur Verona, traversând Bd. Magheru şi unind Grădina Icoanei de Parcul Cişmigiu printr-o plimbare la pas de 12 minute. Această promenadă creează un alt gen de relaţie decât cele obişnuite cu oraşul, cu casele şi traficul. Descoperi astfel oportunităţi şi locuri pe care nici nu-ţi poţi imagina acum că pot fi folosite. Există un beneficiu economic şi de confort urban pe care poţi să-l fructifici când accepţi şi respecţi drepturile pietonului şi ale biciclistului.” – Arh. Şerban Sturdza, Preşedintele Fundaţiei Pro Patrimonio

 

Street Delivery a reprezentat, începând cu 2006, un cadru în care societatea civilă, artişti, arhitecţi, muzicieni, locatari pot oferi o alternativă la felul în care este percepută locuirea oraşului. De-a lungul a trei zile creăm o proiecţie pozitivă asupra potenţialului pe care îl are Bucureştiul, ca şi alte oraşe care se confruntă cu situaţii similare.

Anul acesta, echipa de organizare a înscris evenimentul în demersul de Responsabilizare Socială demarat de Societal (reţea naţională de ONG-uri) şi, ca urmare a angajamentului său, ediţia cu numărul VIII va purta marca Eveniment Responsabil. Aceasta marcă a fost creată de către Societal pentru a oferi recunoaştere organizatorilor de evenimente care îşi propun şi reuşesc să îndeplinească criteriile Responsabilităţii Sociale (grija faţă de mediu, echitatea socială, buna guvernanţă) în aceeaşi măsură în care ştiu să-şi delecteze publicul.

„Street Delivery este un exerciţiu de bucurie prin bună învecinare” crede arh. Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România. “Dacă ne referim la acest conflict, la suprapunerea dintre o stradă veche, pe care cetăţeanul putea să circule între Gădina Icoanei şi Ateneu, şi acest bulevard, care a însemnat modernizarea Bucureştiului, atunci se poate spune că proiectul nu este încă terminat. Strada Arthur Verona este o stradă ca oricare alta, dar cei care locuiesc sau lucrează aici – Ordinul Arhitecţilor, Cărtureşti, TIAB, Biserica Anglicană şi ceilalţi care au înţeles să participe – şi-au deschis porţile şi au lansat o invitaţie la colaborare şi dialog. Cu fiecare ediţie, Street Delivery îşi propune să rezolve o problemă a cartierului, fie că e vorba de un trotuar care trebuie reparat, de un gard care trebuie refăcut, de iluminarea stradală, monumente care trebuie recondiţionate sau de piaţeta din faţa bisericii. Sunt lucruri simple, care aduc calitate spaţiului urban.”

 

Apelul de proiecte Street Delivery a adunat în 2013 sute de idei din toată țara în jurul temei „Patrimoniu și arhitectură de calitate”. Persoane fizice, ONG-uri sau instituții au putut înscrie proiectul lor de recuperare a spațiului public pe site-ul www.streetdelivery.ro în șapte secțiuni: 1) Arhitectură, urbanism, design urban, peisagistică; 2) Societate civilă, ecologie, mediu; 3) Muzică; 4) Arte vizuale; 5) Film; 6) Teatru, dans, performance; 7) Activităţi pentru copii. Circa 300 de proiecte vor revendica străzile în București, Timișoara și, de anul acesta, în Iași.

Echipa Street Delivery – Bucureşti: Anca Dănilă, Mirela Duculescu, Oana Dumitru, Nicoleta Dumitru, Monica Grigore, Alina-Daniela Istrate, Dragoş Mazo, Raluca Munteanu, Cristian Mureanu, Cristian Neagoe, Ana Niculescu, Codin Orăşeanu, Şerban Radu, Ioana Maria Rusu, Valentin Sălăgeanu, Şerban Sturdza, Şerban Ţigănaş, Daniel Voinea; Timişoara: Andreea Dobre, Cornelia Iordache, Ştefania Luca, Octav Negruţ, Diana Petruţ, Radu Rusu, Claudia Tănăsescu; Iaşi: Andra Alexa Anastasia, Theodora Arva, Andrei Bobu, Dragoș Ciolacu, George Carapanu, Diana Niculae Grigorescu, Tania Gonzalez, Elena Racu, Vlad Racheriu, Marian Saizu, Răzvan Scurtu, Horia Țundrea, Dona Teșcovschi.

Street Delivery nu ar fi posibil fără sprijinul vecinilor, voluntarilor, participanţilor, sponsorilor şi al partenerilor media. Mulţumim Grolsch, Dero, AkzoNobel, Europa FM, Şapte Seri, Zeppelin, Feeder, TOTB, Veioza Arte, Ginger Group, 24 FUN, Primăriei Municipiului Bucureşti, Universităţii de Arhitectură şi Urbanism “Ion Mincu”, Romprest.

BONUS: http://veiozaarte.ro/video/full-trip-video/street-delivery-experience-2010.html

Citeste mai mult: Street Delivery 2013 (ediţia a VIII-a)

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează