Romania joaca sah. Pe tabla de business!

0

Mastermind Communications SRL şi Oxygen Servicii SRL, cu sprijinul portalului www.CalendarEvenimente.ro, în colaborare cu Federația Română de Șah organizează a doua ediție a  Turneului de Şah pentru bănci şi companii – ŞAH LA BUSINESS. Evenimentul se va desfăşura în perioada 9-10 aprilie 2011 la București şi va reuni pasionaţii de şah din mediul de afaceri, bănci, companii private și de stat împreună cu fii sau fiicele acestora.

Pentru că ne place foarte mult ideea acestei competiţii, am dorit să adresăm câteva intrebări organizatorilor. Avem plăcerea să-ţi prezentăm un interviu RomaniaPozitiva despre şah, despre business, dar şi despre România. Răspunde la întrebările noastre domnul  Mihai Mătieş, Senior Consultant și Director General la Mastermind Communications.

Business-ul revine pe tabla de sah.

SAH LA BUSINESS

——————————————————————————————————————————

———–

  • RomaniaPozitiva: De ce sah?

Pentru că nouă ne place și am văzut că unele firme de împărtășesc această pasiune. Pentru că șahul și business-ul au multe în comun de la principiul planificării și organizării până la cel al ”rocadei” sau al ”evitării suprautilizării Reginei” …

In opinia noastră șahul e un sport al minților frumoase, o competiție a planurilor și a aplicării lor, o încercare teoretică a strategiilor de afaceri, o provocare pentru cei vor să demonstreze că poți fii bun într-un sport în care nu trebuie să dai cu piciorul sau cu pumnul.

Ceea ce am dorit noi să facem a fost să apropiem băncile de companii și alte organizații, prin intermediul acestei competiții, pentru a demonstra că ne pot uni pasiunile reciproce și respectul pentru acest sport, că știm să dovedim sportivitate, spirit de echipă și perseverență.

  • RomaniaPozitiva: Cum e privit sahul in Romania?

La momentul la care noi, Mastermind Communications, și colegii de la Oxygen Servicii am conceput această competiție am stat de vorbă cu reprezentanții Federației Române de Șah pentru a primi sprijnul lor profesionist. Azi Federația este alături de noi în organizarea campionatelor.

La prima vedere șahul e cunoscut de multă lume în România. Personal cred că există puține case unde să nu fie un set de șah, alături de eternele table, pietrele de Remi sau cărțile de Șeptică. Prin parcuri pensionarii și alți împătimiți ai șahului umplu băncile de cum ies soarele și mugurii primăverii și până târziu în toamnă. Totuși, deși e privit bine, interesul românilor pentru șahul cometițional, serios, e mai redus decât cel al rușilor, să spunem, unde un pensionar din parcuri ar bate un cartier de bucureșteni…

Din punct de vedere profesionist situația e interesantă: avem peste 7000 de jucători legitimați la Federație. Dacă e să ne comparăm cu alte sporturi, aparent stăm foarte bine: ca număr de șahiști înregistrați suntem pe locul 4 în România, între federațiile de sport. Federația însăși este înființată în 1925. Însă finanțarea primită de la stat, alături de sprijinul logistic sau de promovare lasă mult de dorit. Și e păcat, pentru că s-au obținut de-a lungul anilor rezultate foarte bune în șah, de la marea Maestră Internațională Elisabeta Polihroniade, la Marii Maeștri Internaționali Constantin Ionescu și Florin Gheorghiu și până la tinerii Dieter Nisipeanu și Andrei Istrățescu de azi.

Diferența față de Rusia sau alte țări o face existența unei culturi a șahului. Cultură înțeleasă drept dragoste și știință pentru acest sport, pasiune dar și practicare metodică, perseverentă a șahului.

Nici în mass-media șahul nu a găsit un prieten de cursă lungă. La nivelul jurnaliștilor avem o problemă: sahul e prezentat rar deoarece este un sport fin, al inteligenței și nu al pițipoancelor, al seriozității și nu al desuurilor, al rigurozității și nu al mondenului de prost gust.

Una dintre speranțe este intenția Federației de a introduce Șahul ca materie obligatorie în școală, la nivel gimnazial. In acest sens au fost discuții cu Ministerul și proiectul se află pe masa decidenților. Personal, mi-aș dori să văd copii dezvoltându-se în spiritual șahistului calculat și modest, dar mi-e teamă că, asemeni orelor de dirigenție sau religie, șahul va fi în top la chiulit.

  • RomaniaPozitiva: Cum reactioneaza mediul de business romanesc la o astfel de provocare?

Până acum avem doar o ediție la activ. Cea de a doua are loc acum pe 9-10 aprilie, unde așteptam sa depasim numarul participantilor la prima editie. Am avut și anul trecut participanți atât dinspre bănci cât și de la companii mai mari sau mai mici. Aș spune că e un răspuns pozitiv, dar încă timid. Mai există companii care preferă sporturi dure sau mai puțin intelectuale precum paint-ball-ul sau fotbalul, atunci când vine vorba despre exerciții de teambuilding sau networking. Așadar, mai e nevoie să-i încurajăm să înțeleagă șahul și să-l iubească…

  • RomaniaPozitiva: Cat de „destepti” sunt managerii romani? „Destepti” in context de sah 🙂

Comportamentul sportiv a fost foarte bun în ediția precedenta. Nivelul competițional, apreciat de arbitrii Federației, a fost unul foarte bun pentru amatori, clasându-se ca turneu peste cele județene sau zonale.

Important la turneul nostru nu e neapărat clasamentul, ci socializarea și dezvoltarea unui spirit sportiv de echipă, de colaborare. Urmărim, repet, să facem băncile și companiile să comunice între ele și altfel decât la nivel strict profesional și rece.

  • RomaniaPozitiva: Un mesaj pentru cititorii RomaniaPozitiva

Incercati sa va antrenati mintea pentru că economia românească are nevoie de oameni vii, jucători și jucăuși, profesioniști dar care să știe să se bucure și de micile plăceri ale vieții.

Mihai Mătieș este Senior Consultant și Director General al Mastermind Communications. A acumulat experiență atât în domeniul Marketing și PR cât și în training, lucrând pentru Fundația Soros, Alpha Bank Romania și pentru companiile de consultanță HCS – Human Capital Solutions și Service Excellence Solutions.

Azi Mihai Mătieș  este trainer autorizat CNFPA. Și-a început cariera de trainer în 2001 prin crearea și livrarea unor seminarii, pentru diferite grupuri de clienți, seminarii în domeniile Comunicării & Inteligentei Emotionale, Relațiilor Publice & Marketing, Customer Experience Management, Negociere și Vânzări, Afaceri Europene și Managementul Angajaților.

————-

Mulţumim Mihai Mătieş pentru interviu!

Interviurile RomaniaPozitiva, martie 2011

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează